Datorn iFokus

Datorn

Läst 74 ggr
_Fisken
2024-09-30 22:43
0

GPT-4o

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit en lic på ChatGPT. Hur som helst är jag imponerad. Matade in en teknisk spec på en elmotor och den mekaniska sak den ska driva och bad GPT-4o ta fram förslag på motordrivare. Den tänkte i typ 20 sek och sen kom en rapport med 3 förslag av IC-kretsar.
Igår hade jag stökig excel fil med 6 st datummärkta dataserier och jag bad GPT-4o att städa upp och räkna fram medelvärde och standardavvikelse för resp. serie. Han presenterade det i en ny excel fil som jag laddade ner. Det var en del jobb med att skriva ihop hur den skulle göra men nu när jag lärt mig vad den klarar så kan jag dess "språk".
Jag har också haft GPT:n som OCR scanner och som dietist. Dottern undrade vilken iPad hon skulle välja. iPad 7 eller nån Galaxy. Inte vet jag? Jag frågade GPT och han och jag resonerade oss fram till att Galaxy var bäst val för henne.
GPT finns som gratisvariant till telefoner. Den avancerade GPT funkar i nån timme sen går den över till lillebror och då blir det segare. Men jag skulle absolut installera den och testa. Den kan svara på allt som det verkar.

johan
2024-10-01 07:14
0

Den svarar på allt, men inte alltid rätt.

Men bättre och bättre, speciellt sedan den lärde sig söka online.

För mycket av det jag gör både i jobb och vardag har ChatGPT och Claude helt ersatt att googla. Inte allt, men mycket. Ganska ofta börjar jag med AI, men fortsätter med Google om jag känner jag behöver verifiera saker själv.

Mvh // Johan

_Fisken
2024-10-01 07:30
0

#1: Ja, precis så gör jag också. Börjar med GPT och diskuterar vidare med denne. Sen googla för bekräftelse. Beror givetvis på vad frågan handlar om.
Eftersom mitt yrke är data och elektronik så har jag en sanningstabell med två st IN och 3 st UT som jag använder som test av AI:n. Begär att AI:n ska presentera en kretslösning med digitala grindar. Gemini klarade den inte (trots att jag tog en lic på den). Copilot klarade den bra. ChatGPT 3.5 fixade det inte med däremot GPT 4o.
Försökte lära ChatGPT3.5 det rätta men den hade teflon. Det gick inte att få den att fatta läget trots försök i flera omgångar under ett halvår. Det slutade alltid med att han ursäktade sig och presenterade en ännu mer galen kretslösning. TIll sist sade jag åt GPT3.5 att "du borde öva mer på digital teknik!". Fick ett tack för tipset svar…haha

johan
2024-10-01 10:57
0

Jag använder det absolut mest kring programmering. Att redan ha grundkunskaper är extremt värdefullt, men AI-assistenter from GitHub Copilot, ChatGPT, Claude är otroligt användbart både för att snabbt generera kod som jag direkt kan avgöra om det är bra eller ej, och att komma igång med något helt nytt som jag ännu inte kan.

Har ännu inte seriöst provat Cursor som så många pratar om, men ska försöka.

Mvh // Johan

_Fisken
2024-10-01 17:14
0

#3: Ja, vi har Copilot integrerat i Visual Code på jobbet. Den är oftast användbar. Vet oftast vad jag vill och fyller klar funktionen. :-)

Just nu håller jag på och provar Raptor. Där ritar man flödesschemat och sen kan Raptor generera ex.vis VBA kod som GPT kan konvertera till C. Jag gillar att jobba i flödesschemor först. Ialla fall på översta nivån. Tyvärr kan inte GPT läsa in en grafisk fil och översätta till C - ännu.

johan
2024-10-01 19:14
1

#4: Cursor kan ta en skiss eller skärmdump och översätta till kod i olika språk. Som standard använder den Claude, men man kan välja vilken modell man vill använda. Cursor kör också i VS Code.

Mvh // Johan

_Fisken
2024-10-01 20:01
0

Så mycket att undersöka!! Jag frågade GPT om Cursor och den sade att den faktiskt var fri att använda. Jag måste nog kolla…
Hur som helst. Tack för tipset.

johan
2024-10-02 07:13
0

#6: Det är den i två veckor. Sedan blir den långsam.

Går även att använda egna API nycklar om man redan betalar för API-acesss från OpenAI eller Claude. (Inte samma sak som att betala för ChatGPT)

Mvh // Johan

_Fisken
2024-10-02 21:01
0

API access ingår inte i lic för GPT?

johan
2024-10-02 23:29
1

#8: Nja. Du behöver antingen sätta in pengar som en kredit, eller låta dom dra pengar månadsvis för de tokens du förbrukar via API:et.

Så att ha vanliga prenumerationen, betyder inte att du fritt kan använda tokens via API:et.

Mvh // Johan