Datorn iFokus

Datorn

Etikettlinux
Läst 121 ggr
_Fisken
2024-11-12 18:54
2

Install av Kubuntu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Saknat Linux men i och med att jag fick ny arb.givare som gav mig en jäkla snabb laptop med win11 på - som jag dessutom skulle ta hem så blev det Win11 för mig. Den gamla HP probook från 2018 ställdes undan. Den hade win10 och Linux Mint.
En kväll när jag hade tråkigt så laddade jag ner Kubuntu på en sticka och bytte ut Mint mot Kubuntu (den är mindre krävande sägs det) på den äldre datorn. Det som förvånade mig var att själva trixxandet med partitioner etc. tog installeraren hand om. Det var bara att bestämma hur mkt av hårddisken Linux skulle få.
Kubuntu är snabb - och snyggt grafiskt. Mycket anpassningsmöjligheter. Så pass många så skrivbordet försvann. Haha. Jag pillade för mycket och för djupt. Återställde allt genom att installera om KDE:n. Jag hade ChatGPT som support faktiskt. Den skrev ut en massa förslag och jag provade mig fram. Till slut frågade jag "Äsch. Hur installerar jag om KDE?". Chat svarade och jag utförde. Det räddade upp situationen. Efter det installerade jag Timeshift och tog en kopia på systemet. Det gjorde jag för jag vet att jag kommer att pilla mer.

Har man en seg dator och vågar sig på Linux (som är som windows så länge man håller sig på mattan och surfar, mailar och skriver brev) så blir man förtjust över hastighet och utseende.

• Redigerat 2024-11-12 18:58 av _Fisken
DesK
2024-11-12 19:31
2

Så härligt och inspirerande! Jag körde Linux förr, men tappade det för ett bra tag sedan och saknar det fortfarande. Har en gammal seg hemmabyggd dator, som jag skulle vilja få igång. Testade aldrig Kubuntu utan körde mest Suse med KDE och älskade det.
”Vet du varför Linux inte får virus? Svar: En pingvin får inte virus, men öppna fönster (windows) kan ge virus” Sagt av min då tolvåriga dotter, när vi byggde om vår stationära dator och installerade SuseLinux 😊

/Désirée

_Fisken
2024-11-12 20:52
3

Tänk va barn är fyndiga!

Om du har en seg gammal dator så börja med Lubuntu . Den är ännu snålare på datorkraft. Tanka ner ISO:n (Lubuntus) och använd sen Etcher för att få över ISO:n till en bootbar USB. Sen måste datorn klara att boota från USB iofs. Alla gamla kan inte det. :-)

DesK
2024-11-12 21:11
3

#2 Varning för hejdlöst skryt 😎 Dottern läste senare 5 år på Chalmers kemi-teknik och har riktigt bra jobb i Trondheim och är 30 år gammal nu 😊
Lubuntu har jag aldrig hört talas om 🥲 får försöka fixa ihop burken och se vad den klarar. Den byggdes om senast för ca 3 år sen, men det var inte jag som gjorde det då och då installerades windows på den. Sen blev det lite krångel med skärmar och något mer.
Dags för mig att få tummen ur och veva igång burken 😊

/Désirée

_Fisken
2024-11-12 21:15
3

#3: Vad har du för bakgrund? Du tycks vara insatt.

Jag har chatGPT som medhjälpare. Frågar typ "Vilken Linux dist är snål på resurser?". Då får jag en massa förslag.

DesK
2024-11-12 21:28
3

I början av 2000-talet läste jag in en del kurser för att få högskolebehörighet och för att få upp till heltidsstudier läste jag diverse datorkurser, bl a bygga datorer, det var jättekul 😊var rätt ensam som kvinna och blev kompis med ett gäng killar, som visade mig Linux. Jag blev fullkomligt förälskad 🥰 och ägnade all ledig tid åt att leka med Tux. Då fanns det ett community som hette Linuxportalen, men det
lades ned för ett antal år sedan. Jag saknar gemenskapen och klurandet om hur vi löste olika saker, trots att Suse med KDE var ett synnerligen problemfritt och stabilt system. Klurandet handlade om att få vissa bildbehandlingsprogram att funka och lite annat smått och gott 😊

/Désirée

_Fisken
2024-11-12 21:35
3

Ja, träffar inte många kvinnor som jobbar med datorer och mjukvara.

Suse har några år på nacken. Dagens Linux är verkligen nåt speciellt. Det har mognat rejält. Jag blev inkastad i Linux med tvång för jag skulle fixa nåt proj på jobbet i en raspberry Pi. Blev ett stort jäkla projekt. Satt o skrev minneslappar med olika Linux kommandon och vad de gjorde.
Sen hade jag en slö dator hemma som jag ville få fart på. Sedan dess så har Linux med dess installationsverktyg verkligen blivit förfinat. Slipper allt med att skapa partititioner etc. Install fixar själv - samt dual Boot.
Givetvis ska du göra slag i saken och inst Lubuntu!

DesK
2024-11-12 21:38
1

Du kanske har lust att hålla mig i handen? Det skulle vara jättekul, behöver en spark därbak.

/Désirée

_Fisken
2024-11-12 21:39
1

Jadå. Givetvis. Det är inte många steg som behövs. No1 är och kolla om datorn kan starta via USB.

DesK
2024-11-12 21:42
0

Kollar det snart och hör av mig här eller via pm

/Désirée

_Fisken
2024-11-12 21:44
1

Gör så. Jag är ingen super expert men vi bör traggla oss igen det hela.

DesK
2024-11-12 21:50
1

Och jag är synnerligen ringrostig, men 2 kloka huvuden kanskelöser det hele 😉

/Désirée

_Fisken
2024-11-12 21:52
1

Du får kanske lucköppningar?
Skickar PM snart.