Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 166 ggr
Liz85
0

Nytt windows??? (tappad licensnyckel)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag köpte en dator från en datorbutik i februari. Med windows 11 installerat. Vet när jag fick hem den för jag har kvar lådan den kom i och därmed info om vilket datum jag fick den.

På senaste tiden har windows påstått att det funnit updateringar som den velat installera när jag ska stänga av datorn på kvällen, så då har jag låtit den göra det.

Natten till igår så sa den samma sak och förvarnade om att det kunde ta tid och att den kunde komma att starta om några gånger, "så stäng inte av datorn". Jag ville absolut inte orsaka något hårddiskfel genom att stänga av den fel, så lät datorn vara på och uppdatera sig medan jag gick och lade mig.

Dagen efter säger datorn Windows inte är aktiverat och har satt en vattenstämpel i hörnet. Vilket resulterar i att jag grundligt genomsöker lådans alla sex sidor, googlar massor, går upp på vinden för att inspektera både lådan datorn kom i och dess innandöme efter licensinfo (och plockar ner julsakerna samtidigt men den är en annan story..) och till slut avinstallerar senaste uppdateringen.
Blir överlycklig när vattenstämpeln försvinner.

Men…! får nu upp detta (se bild) varje gång jag startar eller startar om datorn!

Har en kompis (som är väldigt datorkunnig och vet vilken dator jag köpte varifrån) som säger att datorn är så ny att den har licensnyckeln i hårdvaran.

Alla försök att googla hur man får fram info av licensnyckeln leder mestadels till information om hur man återaktiverar den. Vilket slutat med att jag bestämde mig för att ladda ner och installera Speccy. Som påstår att installationsdatumet för Windows är 2024-11-22?!??
Speccy har heller ingen info om någon licensnyckel, så det är verkligen som att den har ätits upp av tomma intet.

Jag har alltså haft denna dator sedan februari så det låter inte rätt öht.
Ska höra av mig till företaget jag köpte datorn av för att höra om de kan ge mig licensnyckeln eller åtminstone tala om var de kan ha satt klisterlappen med licensnyckeln.
Men om det inte går att få tillbaka licensnyckeln den vägen, är verkligen den enda utvägen då att betala de där typerna massa dyra pengar för en ny nyckel??

Eller har ni något annat tips? Ska tillägga att jag hade Win11 pro från början så det är INTE någon uppgradering från win 10 eller tidigare version.

_Fisken
2

Hör med datorbutiken. Du lär inte vara den första som råkar ut för det där.

Liz85
0

#1: Tyvärr öppnar de först på måndag, så funderar starkt på att jobba hemifrån på måndag för att snabbare kunna fixa detta.

Hade gärna löst detta nu-nu genom att ramla över nån lösning! Men sån tur har man väl inte.

Windows är ju livsfarligt för hälsan! Dyker det upp något stort huvudbry så känns det som att man själv blivit drabbad av virus..

_Fisken
2

Jag är böjd att hålla med dig. Jobbar med datorer men tkr de är makalöst avancerade för de flesta. De flesta behöver grundläggande funktioner men datorn har ALLT. Borde finnas en reglage som heter "Detaljnivå".

johan
0

Man har sällan licensnycklar längre för Windows. Licensen är kopplad till datorn unika ID och kan inte överföras till en annan fysisk dator. Windows kommer hitta licensen själv om man behöver installera om Windows.

Felet du får vågar jag nog lova eller helt och håller orelaterad till licensnycklar.

Mvh // Johan

Liz85
2

#4: Jag vet att det är licensen. Den kan mycket väl ligga i hårdvaran då det är en nyare dator. Men då borde också Speccy kunna hitta den eftersom den går igenom allt som finns på din dator.

Och iom att nyckeln försvunnit har vissa inställningar låsts i operativsystemet. Samt att startmenyn inte ser ut som när windows fortfarande var aktiverat.

johan
0

#5: Låter mer troligt att din dator blivit uppdaterat från Windows 10 till Windows 11 och att det visuellt är annorlunda mot vad du är vad vid.

Licensen är inte en fil som hittas.

Kör inte Windows själv längre, men har för mig att man kan se den om man högerklickar på ”Den här datorn” och väljer Egenskaper.

Mvh // Johan

Liz85
1

#6: Jag vet vad min dator kom med för operativsystem. Var god läs min text igen. Hela texten.

Liz85
1

Nu är det löst! Ringde till butiken så fort de öppnade vid 10. Berättade att windows tappat licensnyckeln. Och eftersom nyckeln ligger på moderkortet kunde han se direkt vad det är för nyckel då mitt köp ligger i deras system. 3 minuter senare typ är windows aktiverat igen. Här kan man snacka bra service!

För andra gången får denna datorbutik 5 stjärnor av mig.

_Fisken
1

Kul att det fungerar.

Liz85
0

#9: nu känner jag mig frisk igen. ;)
Och behövde inte lägga ut pengar på ny nyckel.

Dock fortsatte error-rutan för classic Shell att poppa upp. Vågade inte trycka ja ifall nyckeln skulle försvinna igen. Så googlade lite och fann en beskrivande lösning om att avinstallera classic Shell för att sen manuellt hämta hem nyaste versionen och installera den. Så nu har jag aktiverat Windows och inget mer enerverande tjat om den där jäkla classic shell.

Men det är ju samma OS nu som när jag fick datorn så fattar fortfarande inte vad som skulle vara det "nya operativsystemet".

Kan de ha släppt en ny version av Windows 11 pro, som datorn bara tror är ett nytt OS?

_Fisken
1

"Nytt operativ" brukar betyda en större förändring typ från Win10 till Win11 men det är inte hugget i sten. Kan vara att Win11 kanske fått en större uppdat.

"Har win11 nyss fått en större uppdatering?
ChatGPT said:
ChatGPT
Ja, Windows 11 har nyligen fått en större uppdatering, version 24H2, även kallad Windows 11 2024-uppdateringen. Den började rullas ut till användare den 1 oktober 2024.
WIKIPEDIA

Denna uppdatering introducerar flera nya funktioner och förbättringar, inklusive:

Copilot i Windows: En AI-driven assistent som hjälper dig med olika uppgifter direkt från skrivbordet.

Stöd för Wi-Fi 7 och Bluetooth LE Audio: Förbättrad anslutning och ljudkvalitet.

Förbättringar i Utforskaren: Ny design med flikar för enklare navigering.

Nya sekretesskontroller: Bättre hantering av appars åtkomst till din information.

Uppdateringen rullas ut successivt via Windows Update, så om du inte har fått den ännu kan den dyka upp inom kort. Du kan också kontrollera manuellt genom att gå till Inställningar > Windows Update.
MICROSOFT SUPPORT

Observera att vissa användare har rapporterat problem med uppdateringen KB5043145, som kan orsaka att datorn fryser eller startar om oväntat. Det rekommenderas att säkerhetskopiera dina data innan du installerar nya uppdateringar.
BILD"

Liz85
1

#11: Supertack för infon!!

Troligen denna uppdatering som ställde till det för mig då. Iom att det var efter en uppdatering som licensnyckeln tappades.

Jag är iaf glad det är löst. :)

Tillägg: Nåt jag lärt mig av detta är att se till att ha windowsnyckeln sparad nånstans. För nu talar speccy om för mig vad det är för serial number också.

• Redigerat 2024-11-25 13:21 av Liz85
_Fisken
0

#12: Du vet mer än mig om dessa lic.nycklar. Det kan jag lova.