Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 1231 ggr
Kaj
2006-05-27 21:18
0

Office 2007

Har nu laddat ner och installerat nya Office 2007.

Det ser helt klart trevligt ut. Men jag tror att Microsoft kommer att få problem med användare som nu måste börja tänka om hur de skall hitta alla funktioner. Efter att ha jobbat ett tag kommer de på plats men hur skall det bli med de som inte har så stor vana i Office programmen. De kommer att få klara problem att hitta alla funktioner. Det är allt från att formatera text, skriva ut, skapa och ändra på mallar mm. Själv börjar jag dock klart gilla det nya sättet som Office nu jobbar på.

En smart sak är att man nu lagrar alla dokument som skapas i XML format i en ZIP fil. Som användare ser du bara en vanlig fil med filändelsen .docx, xlsx, pptx. Men pröva och öppna filen i ett zip program som t ex WINZIP så får du se. Där ligger en massa olika XML filer för typsnitt, fonter, bilder och alla andra saker som nu delas upp. Du kan till och med extrahera ut dessa för att få hela strukturen med alla filer var för sig om du vill. Alltså ett vanligt dokument är numer en massa olika filer vilket gör det smart för de som vill interagera med dokument programmatiskt.

Konklusion. Det ser väldigt bra och smidigt ut men det kommer att vara en rejäl tröskel att ta sig över för många.

Kaj
2006-05-27 21:28
0

En sak till. Med de nya förinstallerade formateringarna så kan jag tro att många inte ens behöver ersätta och skapa egna. De är verkligen snygga och även de nya typsnitten är en höjdare. Man behöver inte gå in och ställa in en massa formateringar (alltså standardisera för framtida bruk) för de som ligger i mallarna är jättebra.

johan
2006-05-28 02:12
0

#0: Jag håller med dig till stor del. Folk är vanedjur och en sådan här stor omställning kommer att mötas med skepsis och den naturliga frågan som kommer ställas är "Hur ställer om det till det gamla läget?". Svaret på den frågan är att det inte går. Och för det applåderar jag Microsoft. Modigt! Och bra!

Det man bör veta är att över 60% av alla funktionsönskemål som Microsoft får in redan finns i programmen, men folk hittar dom inte. Detta har man försökt avhjälpa nu med det nya gränssnittet. Personligen tycker jag att dom lyckats bra.

Det kommer att ta ett par timmars riktigt arbete för att lära sig hitta, men efter att ha kört både Beta 1 och Beta 2 tycker jag det mest känns sunkigt att gå tillbaka till Office 2003.

Jag håller också med dig om att de nya mallarna är riktigt snygga!

Mvh // Johan

Solveig
2006-06-12 21:41
0

Min skola planerar att köpa Outlook 2003. Borde vi vänta och satsa på 2007? Jag är skolans it-pedagog och gruvar mig för att få alla att lära sig det nya mailprogrammet. Vi har World Client pro nu, men kommer att byta till edu-adresser och köra dubbelt en termin minstLedsen

johan
2006-06-12 22:17
0

#3: Om det var upp till mig skulle jag vänta å Office 2007. Där är rätt mycket trevligare, även om 2003 också är väldigt nice.

Mvh // Johan

Solveig
2006-06-12 23:15
0

Ja man kanske kan skola in dem på office 2003, och sen uppgradera. Men på det viset blir det något nytt igen när alla (?) har lärt sig. Måste nog fundera en gång till tillsammans med teknikerna. hur länge kan det dröja innnan man kan köpa 2007? Till 2007:)

johan
2006-06-12 23:31
0

Jag tror Office 2007 är lättare att lära sig än Office 2007. Jag tycker det är mer intuitivt, även om det är lite svårt att hitta funktionerna när man är van vid att dom ska finnas på en viss plats i äldre versioner.

Office 2007 kommer att släppas i december i år.

Mvh // Johan