Klona hårdisk?
Hej!! Jag är verkligen inte alls teknisk av mig så uppskattar hjälp.
Det är så att jag har en dator med tre hårddiskar:
Windows (C:) 206 GB
Windows (D:) 465 GB
Windows (E:) 465 GB
Jag skulle på nått sätt behöva klona hårddisk C och få in den i hårddisk E, då min C hårddisk är proppfull. Hur gör man? Tips på nått gratis (och säkert) program?
All hjälp uppskattas!!! :)
Vill bara kolla lite här. C är ju i princip alltid OS, som tex Windows.
Men D och E ligger det annat på? Eller har du fler Windowsdiskar i samma dator?
Är det alltså så att du vill klona hårddisken med själva operativsystemet Windows på, eller?
#1: Ja, det är OS disken jag vill klona :)
Att flytta operativet till annan plats låter vanskligt. Det finns annat man kan göra misstänker jag.
Du kan flytta Mina Dokument (om den är stor) till annan hårddisk.
Sen har du säkert en pagefile.sys liggande på C som kan placeras på annan enhetsbokstav. Den kan vara relativ stor.
En annan bra grej är att installera Glary utilities. Den har en "One click maintenance" som kan göra mycket nytta..
#0 Ah jag håller med i det #3 säger. Klona Windows går säkert om man vill. Då får du en säkerhetskopia av hur Windows ser ut just vid denna punkt. Men det finns andra mycket bättre sätt att återställa eller reparera Windows om du får problem med operativsystemet.
Du skrev att din C är proppfull. För att undvika sådan händelse är det bättre om du dedikerar C till just operativsystemet.
Och låter D och E vara de hårddiskarna där du installerar egna program samt lägger dina bilder, dokument med mera.
Då blir inte operativsystemsdisken full. Såvitt du inte använder skrivbordet som en dumpningsplats av filer. Då kan C bli full också, och händer det får du rensa och flytta över dina egna filer med jämna mellanrum till någon av de andra hårddiskarna.
- Redigerat 2025-01-23 20:27 av Liz85
Det här måste jag lära mig mer om. Har just nu semester från min laptop, men där börjar också C-disken bli för full. Jag har själv partitionerat hårddisken och gjorde C-disken för liten. Jag flyttade lite saker till D-disken som jag trodde skulle funka, men nu har jag lite problem. Så det går verkligen inte att bara flytta hur som helst. Jag har däremot gjort en diskrensning som gjorde att datorn kunde visa ikoner på mina foton igen.
Jag har antagligen en massa skräp på C som jag inte behöver, men jag inser att jag måste ta hjälp att rensa ut rätt saker. Det finns många hjälpprogram som behövs för att andra skall funka.
Jag fick ett förslag på att kopiera hela D-disken, formatera den, och dela ut lite mer till C, sen lägga in allt på D igen, men vågar inte riktigt.