En dator - två användare?
Jo, jag vet, i datorns barndom fanns en dator i hemmet där flera användare kunde ha olika inloggningar, men min fråga handlar om en annan typ av delad dator.
Vi har ett semesterboende dit vi brukar ta med våra datorer. Jag använder min mest för att surfa och läsa mail, ladda in bilder från telefonen och streama till TVn. (Jo, vi har smart TV, men vissa saker måste gå via HDMI).
Det börjar kännas ganska jobbigt att släpa med min laptop (den är gammal och tung, men jag har nyligen kostat på den en del för jag gillar den).
Min man skaffade en extra laptop som han låter vara kvar där.
Nu till min fråga;
Kan jag spegla hela min laptop på en extern hårddisk (med alla internetflikar öppna till sidor jag ofta använder), ta med bara den, koppla in den i min mans dator och använda den datorn som om den vore min?
Och på ett enkelt sätt kopiera över de ändringar/nya saker jag gjort från hårddisken till min laptop hemma när jag kommer hem igen?
Jo, jag vet att det finns molnlagring, men som världen ser ut nu litar jag inte på enbart sånt utan vill äga min egen hårddisk, så att säga.
Eller kan jag själv skaffa en billig laptop som är bara ett skal, och koppla in hårddisken när jag är där.
Och nej, vi kan inte ha våra datorer hemma igång hela tiden och bara spegla dem.
Kanske någon här har en ännu smartare lösning som gör att jag slipper släpa den tunga laptopen fram och tillbaka?
- Redigerat 2025-03-28 08:29 av Sindri
Du skulle till exempel kunna använda Firefox synkfunktion istället. Då får du tillgång till hela din internetprofil med flikar och så vidare. Du behöver vad jag minns bara logga in och länka profilerna (dvs med båda datorerna samtidigt) och sen se till att synkning är på (det ska gå att lämna på) innan du lämnar din egen dator. Jätteenkelt! :)
Nej, inte på det sättet du beskriver.
Men dom flesta webbläsare kan låta dig dela historik och öppnade flikar mellan enheter. Och filer kan du synka om du använder t ex OneDrive, Google Drive, eller liknande tjänster. Då lagras det i molnet.
Vill du inte lagra i molnet är Resilio Synk för att synka mellan dina datorer utan att det lagras på andras servrar. Men det kräver så att båda datorerna är igång samtidigt för att synk ska kunna ske.
Mvh // Johan
Båda lösningarna blir svåra. Grejen är ju att datorerna skall kunna befinna sig på olika ställen och jag skall bara behöva transportera en hårddisk.
#3: För dokument och bilder kan du göra det, men för inställningar och program kommer det inte bli bra.
Mvh // Johan
Om du har laptopen på hemmavid och uppkopplad mot nätet kan du ha något remoteprogram installerat för att kunna koppla upp mot datorn hemma.
Många verkar gilla Rustdesk. Har dock inte använt det själv.
https://rustdesk.com/
#5 Skrev i #0 att det inte funkar.
- Redigerat 2025-03-28 21:07 av Sindri