Datorn iFokus

Datorn

Etiketterövrigtai
Läst 48 ggr
Eda
2

AI för totalt ovana

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OM AI FÖR DEN TOTALT OVANA har jag skrivit ett blogginlägg. (AI är förkortning av artificiell intelligens).

Många speciellt äldre vet inte vad AI innebär och vilken praktisk nytta man kan ha av det. Själv är jag 84 år och detta är alldeles nytt för mig. Jag tycker att det är ett fantastiskt sökhjälpmedel, med det får man fram mycket mer fakta än om man söker genom t.ex. Google. Men som med alla svar man får när man söker bör man dubbelkolla när det gäller något extra viktigt.

I princip kan man söka och få svar på nästan vad som helst, själv har jag bl.a. sökt på: Hur man skaffar färdtjänst. Om olika sorts rollatorer, Om byxor för rullstolsburna, Om matrecept, Om resor m.m.

Det finns många olika AI-verktyg. Jag har använt gratisversionen av ChatGPT.
Om hur man installerar ChatGPT och om hur man söker med exempel har jag skrivit om i min blogg.

🌺Se: https://handikapptips.wordpress.com/2025/04/11/ai-for-totalt-ovana/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

1. INLEDNING: Vad är AI? 1. INLEDNING: Vad är AI? 2. EXEMPEL PÅ VAD MAN KAN FRÅGA GENOM ”SÖK”3. JÄMFÖRELSE MELLAN SÖK & RESONERA4. HUR MAN INSTALLERAR gratisversionen av ChatGPT5. LÄNKAR OCH RESURSER……………………………………………………………………… 1. INLEDNING: Vad är AI? AI betyder artificiell intelligens och innebär att en maskin kan visa människoliknande egenskaper, såsom att resonera, lära sig,…
johan
1

Bra inlägg!

Tack vare att man direkt får svar och slipper surfa runt på många sajter, ofta med mycket distraherande annonser, popuper, med mera, så är AI-tjänsterna väldigt användarvänliga.

Jag använder det hela tiden. Älskar hur man kan ge den mer bakgrundsinformation och få ännu bättre och mer anpassade svar

Mvh // Johan