Måste jag köpa ny laptop?
Det är nog så att min Asus är 10 år gammal. Jag kan inte uppdatera den till W11 och det är inte säkert längre att köra W10 på den från i höst.
Jag gillar min dator och avskyr att köpa nya apparater med allt vad det innebär av att någon smart typ har suttit och tänkt ut precis hur jag vill ha det - INTE!
Dessutom kostade jag på den nytt batteri och lite omvårdnad för ett år sedan.
Ja, sönerna pratar om att gå över till Linux och det är kanske klokt, men det ger mig också ångest.
Jag är för gammal att hålla på och lära nytt hela tiden. Vill bara att allt skall fungera och se ut som vanligt.
Den enda nackdelen med denna dator är att den är tung och jag fraktar den rätt ofta eftersom jag "inte kan leva utan den". Och nej, en platta är inte ett alternativ, jag har en sån också, men jag använder datorn mycket och gillar att jobba på det sättet och vill ha en stor skärm.
Hur "farligt" är det att ha kvar den här datorn? Vad är det som kan hända? Kan jag skydda den på något annat sätt?
Vi har en stationär dator kvar som har Windows XP - den är såklart inte kopplad till wifi - men underbar att jobba på.
Du kan ju i alla fall installera ett eget antivirus och en brandvägg, om du inte redan har det. Det är en möjlighet till att göra datorn lite mer säker.
Eller göra som din son säger. Tänk dock på att inte alla program passar med Linux så kolla upp det först om du väljer att byta operativsystem och inte bara surfar och skriver texter i word-ish.
Annars om du du tycker den är lite tung och otymplig att ta med på resor så kan det ju vara värt att köpa en nyare som troligen också är lite tunnare. Det beror på hur tung du tycker den är och om du kan fortsätta leva med det eller om du trånar efter någon mer lättviktig variant.
- Redigerat 2025-06-09 01:03 av Liz85
Sindri jag vet inte hur win 10 fungerar så jag kan ju inte säga säkert hur det blir för dig. Jag har en win 8.1 så den är mycket äldre än din. Och den funkar för det jag gör.
Jag tycker ju att det borde vara liknande för dig som för mig. Men som sagt inte säker.
Jag får ju inte uppdateringar till datorn eller att webläsarna uppdateras.
Jag brukar få en en uppdatering i månaden (nån gång varit längre emellan, heter borttagning av skadlig programvara v5 sen kb 890830. Och defender uppdateras regelbundet, enda är att ibland blir det knas med den uppdateringen och får då hämta den uppdateringen på nätet, men det är inte ofta.
Hittills så har jag inte märkt att jag nåt inte fungerar vare sig program eller internet.
Jag har alltid varit försiktig med att klicka på länkar för att slippa få in skit.
En sak. Jag ser ju när jag får uppdatering till defender och får manuellt installera det. Med win 10 så ser du väl inte vilka uppdateringar som kommer så du kanske får kolla historik (för den bör du väl se) om du får uppdatering till defender som du ska.
Tar hem mailen till thunderbird och det funkar. Förut hade jag outlook , men det slutade fungera för några år sen eftersom det inte hade nån säkerhetsinställning och fick då installera thunderbird.
Du har ju en platta så du blir ju inte strandsatt om din dator bara slutar fungera och måste panikköpa nytt. Så du kan ju bara prova att din dator kvar och se hur det blir.
.
- Redigerat 2025-06-09 01:30 av annia1
Nu ser jag tydligt att du inte är sugen på att behöva lära om, men jag kan verkligen inte rekommendera något mer prisvärt och bra än MacBook Air.
Det går inte att få en bättre laptop för sina pengar.
Den är lätt, knäpptyst, bra prestanda och av att haft många Windows-laptops första 18 åren av min karriär och Mac sista 10, så vet jag hur mycket längre Mac håller sig modern, snabb och tyst.
Batteritiden är otrolig!
Och så stor skillnad för kunskapen är det inte att använda Windows. Man vänjer sig snabbt.
Mvh // Johan
#3: Nu är hela vår familj riktigt anti- Apple så jag skulle inte kunna få hjälp av några söner, Android passar bra ihop med Windows, nej tyvärr har inte lust när jag är såhär gammal att lära om. Det finns så mycket annat jag vill lära mig istället så länge jag har förmåga att lära nytt.
Jag kan rekommendera iPad som alternativ. Efter åtta års hårt användande har jag precis ersatt min pålitliga iPad Pro 10.5. Ingen dator eller annan iPad har hållit så länge för mig. Med hållit menar jag att den har klarat av mina ganska höga krav på prestanda i både dagligt arbete och som nöjesmaskin. Den kostade mycket att köpa, tyckte jag då, men i efterskott konstaterar jag att det i stället blev min billigaste ”dator”. Älskar dessutom att jobba med händerna på skärmen kompletterat med externt tangentbord.
#5: nu skrev TS att en surfplatta inte är av intresse.
Vissa klarar sig med det men för andra funkar det inte alls och det kan vara av olika saker. Tex avsaknad av fysiskt tangentbord eller för liten skärm.
Men det viktigaste är vad man ska använda datorn till och vilka program man använder och hur. Så en surfplatta kan inte alltid ersätta en riktig dator.
- Redigerat 2025-06-10 12:27 av Liz85
#6: Jag läste slarvigt. 😃
#0: Den grundläggande frågan är väl snarare vad du gör med din gamla dator? Det är ju en viss skillnad om du bara sitter och slösurfar på nätet, gör lite inlägg på olika forum och skickar lite email till vänner mm och kanske använder din dator för att redigera bilder och video osv?
Eller om du gör ex alla bankaffärer och sköter fond- och aktiehandel via din dator och gör "dagliga" affärer/inloggningar via BankID?
Jag kör själv fortfarande MS Win 10 Pro på mina datorer. Men kommer att köpa en "ny begagnad" dator efter sommaren för någon tusenlapp som har Win 11 Pro enbart för BankID inloggningar. Men för övrigt fortsätta använda mina gamla datorer för dagligt bruk.
10 år gammal skriver du… då har ju datorn avsevärt många år på nacken. Varför inte fortsätta använda datorn ända tills BankID säger ifrån? Men se till att alla inställningarna är gjorda så att uppdateringar görs automatiskt varje dag, Även om Win 10 Pro slutar uppdateras så kommer MS Defender att fortsätta uppdateras dagligen även efter oktober -25
Jag förstår att det inte är en ekonomisk fråga för dig utan mer en tveksamhet att just börja lära dig ett nytt operativsystem (MS Win 11 Pro)!?? Tycker du inte datorn känns seg så fortsätt använda gamlingen. :-)
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#8: Tack.
Jag använder datorn även för köp på internet, bankaffärer etc.
Jag har inte Bankid på datorn utan på mobilen. Använder kort för de flesta internetköp, även om fler och fler skaffar Swish som betalningsalternativ.
Vi har tidigare använt Avast virusskydd på våra datorer - räcker det? Vad är det jag riskerar? Jag klickar aldrig på okända länkar, har bra spamskydd på mailen.
Tillägg: Jag har för mig att en router också brukar ha brandväggar vanligen, inbyggt.
Så har du inte en router redan mellan uttaget i väggen och datorn skulle du kanske kunna få ytterligare ett hinder som folk måste ta sig förbi innan de kommer åt din dator.
Även om du redan gör allt för att undvika virus och annat skit genom att vara misstänksam mot konstiga länkar mm.
Windows Defender som följt med Windows i åratal är mycket bra, speciellt i samarbete med sunt förnuft.
Jag har aldrig brytt mig om antivirusprogram från tredje part.
Windows och macOS har skaplig brandvägg inbyggt. Din router också.
Största risken är vad man själv blir lurad att göra.
Mvh // Johan
Ok, jag slutar vara orolig och ser tiden an. Vi har router och hemnätverk via TP-link-diskar. Tack för all input.