Läsa om olika appar (program) på datorn
Jag håller envist fast vid att datorns hårddisk skall vara partitionerad. Nu har det hänt som inte får hända, min C-dick är full och fungerar inte som den ska.
Jag vet att det finns många program som jag varken vill ha eller behöver. Samtidigt är jag medveten om att det finns viktiga program för att saker skall fungera, men jag vet inte vad som är vad.
Jag vill ha tips på en bra sida som enkelt förklarar vad olika program är till för så att jag förstår om jag kan avinstallera dem eller inte.
Jag var försökte också installera InDesign på denna dator fast jag förstod att det inte skulle fungera. Nu går det inte att avinstallera eftersom "det finns inget program associerat". Vad gör jag? Det här kommer upp för andra program också. Hur blir jag av med dem?
- Redigerat 2025-07-07 15:53 av Sindri
För att förstå vilka program som är viktiga och vilka som kan avinstalleras, kan du besöka webbplatser som TechRadar eller PCMag. Dessa sidor erbjuder recensioner och guider om olika programvaror och deras funktioner.
För att avinstallera program som inte går att avinstallera via vanliga metoder, kan du använda verktyg som Revo Uninstaller eller IObit Uninstaller. Dessa program kan hjälpa till att ta bort program som inte har en korrekt avinstallationsprocess.
Källor:
ChatGPT och Google. Speciellt ChatGPT är bra på att förklara.
Du kan sannolikt beskriva kort hur du använder din datorn och ge den en lista på alla program som du undrar över och få en sammanfattad beskrivning över vad du kan ta bort.
Mvh // Johan
Tack. Jag har aldrig testat ChatGPT och vet inte riktigt hur jag skall komma dit. Installera ännu ett program blir tufft då jag redan har fullt på C-disken.
#2: Såvitt jag minns är det helt webbaserat och behöver inte installeras. Däremot behöver man skapa ett konto. Det är gratis.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Hmmmm! Jag avvaktar nog ett tag. Är så trött på alla registreringar, de vill veta alldeles för mycket enligt min mening.
#4: Dom vill veta en e-post adress och ett lösenord.
Mvh // Johan
#5: Tack.