Tips på laptop?
Hej!
Jag hade en laptop (för ett antal år sedan nu)…men den gick sönder i själva "ladd-porten". I nuläget har jag bara en android mobil.
Jag funderar på att skaffa en laptop igen, men skulle behöva hjälp att navigera i djungeln av konstiga tekniska saker, haha. Förstår liksom inte vad jag ska titta efter och vad som krävs för att det ska passa mig osv.
Mina önskemål och behov:
- Gärna inte så dyr
- Bra kapacitet för lagring/minne osv.
- Helst bra batteritid
- Inte så tung, kommer behöva ta den med mig ibland
- Windows, inget annat "system"… det är jag på tok för inkörd på för att ändra, hehe
- Så hållbar som möjligt, har inte möjlighet (eller lust för den delen) att köpa nytt hela tiden
- Fungera för studier, internetsökning (Google Chrome), streama nån film ibland (ej ladda ner eller så), Youtube och Word m.m. (där jag kan skriva). Jag spelar inte eller så och behöver därför inget jätte avancerat.
Tips?
Tidigare haft HP (den som tyvärr gick sönder) och för länge sedan en Samsung, men vet inte vilka som är bra numera.
Tack på förhand!
Mvh/Chinesecrestedlover
När du letar efter en laptop som uppfyller dina behov och önskemål, finns det flera alternativ att överväga. Här är några rekommendationer baserade på dina kriterier:
- Lenovo IdeaPad 3:
- Prisvärd.
- Bra lagringskapacitet och minne.
- God batteritid.
- Lätt och portabel.
- Kör Windows.
- Passar bra för studier, internetanvändning och streaming.
- Acer Aspire 5:
- Prisvänlig.
- Bra prestanda för priset.
- Lång batteritid.
- Lätt att bära med sig.
- Windows-operativsystem.
- Hållbar och lämplig för dina angivna användningsområden.
- HP Pavilion x360:
- Lite dyrare men erbjuder bra funktionalitet.
- Bra lagringskapacitet och minne.
- Bra batteritid.
- Lätt och portabel.
- Windows.
- Robust konstruktion.
Det är alltid bra att jämföra specifikationer och priser på olika återförsäljare för att hitta den bästa dealen. Du kan kolla webbplatser som Prisjakt eller Amazon för att få en uppfattning om aktuella priser och recensioner.
Källor:
Precis samma kriterier som jag har. Jag var på Webhallen och frågade för ett par veckor sedan och de rekommenderade också Acer fast en annan modell med lite mindre skärm, men jag vill nog ha minst 15". Många datorer är ju optimerade för spel tyvärr.
Jag vill helst ha ett tangentbord med separata siffertangenter, är van att jobba så.
Jag skulle nog hellre köpa en utan operativsystem, för det följer med så mycket skräp som man inte vill ha. Jag tror att det är därför som i laptop är full nu och inte fungerar så bra. Jag vet dock inte om jag skulle klara att installera det jag behöver själv. Är också intresserad av Linux och mer freeware eftersom jag är hjärtligt trött på Microsoft.
Jag följer för att se vad du får för rekommendationer av användare.
- Redigerat 2025-07-21 23:34 av Sindri
Microsofts egna Surface-datorer är ju typ dom enda jag känner till som INTE kommer med massa annat skit installerat när det kommer till Windows. Dom är dessutom, tillsammans med Apple, dom mest miljövänliga datorerna som går att köpa.
Linux kan du installera på i princip vad som helst, så även om datorn kom med Windows, kan du radera det och installera Linux. Men även om Linux blivit otroligt mycket enklare med åren, så känns det fortfarande som man behöver ha en hel del kunnande, intresse och smärttålighet för att man ska bli riktigt nöjd tror jag. Men inget ont om Linux, så länge man är medveten om andra sidan av myntet.
Det är ju synd att det måste vara Windows. För det ni både önskar i övrigt är ju en MacBook Air. Lätt, otrolig prestanda för pengarna, fantastisk batteritid, inget fluff och skit och femton trials på program man aldrig bett om.
Enda området där jag tycker Apple är sämre en konkurrenterna, är att dom är fruktansvärt dyra att reparera när dom går sönder. Men livslängden på dom är också 2-3x alla Windows-datorer jag någonsin ägd (vilket är många).
Apple Care+-försäkringen är faktiskt värd att betala för har jag lärt mig den hårda vägen, eftersom jag nyligen fick en vattenskada i min dator utan försäkringen.
(Och detta kommer från en person som jobbart på Microsoft i många år…)
Vad gäller specifikt Windows-laptops så är Microsoft Surface rätt bra faktiskt. Utöver det köpte jag nästan alltid Dell när jag köpte Windows-datorer.
För mer gaming hade jag nog köpt Asus eller Acer, men då får man inget som är varken lätt eller har bra batteritid.
Mvh // Johan
- Redigerat 2025-08-01 23:52 av johan
#2: Tack för bra genomgång.
Tyvärr går hela Applefamiljen bort för mig - ingen i familjen gillar det.
Har både telefon och platta från Samsung och skulle gillat att ha en lap därifrån också, men skall kika på ditt förslag.
#3: Nä, jag har förstått det. Vanans makt är stor.
Jag var total Windows-kille i 25 år och hatade Mac passionerat. Jag började använda dom för att jag var tvungen för att kunna bygga appar till iPad. Men herre hud vad jag upptäckt fördelarna efter en tid.
Till allra största del är Windows eller MacOS en smaksak. Bitvis är det så likt att jag glömmer vad jag använder. (Tvungen att använda Windows på jobb-uppdraget jag har nu)
Det går att använda nära på alla program på båda plattformarna. Ytterst få undantag nu.
Så till stor del är det en smaksak.
Men där Apple är objektiv oslagbara är hur väl allt fungerar tillsammans när man har deras produkter. Sedan är livslängden på deras produkter en helt annan klass än allt annat jag provat. Den är liksom tyst, snabb och fungerar bra även efter sex år. Den äldsta Mac vi fortfarande använder är från 2013. Nästan alla Windows-laptops jag haft haft fläkten konstant snurrat och batteritiden varit totalt kass efter sex månader.
Mvh // Johan
Såg ett tips från PC för Alla om den här datorn idag. Den är på rea fram till 26 augusti, så jag passade på att beställa en. Det är visserligen en speldator, men det behöver man ju inte använda den till. Den har en del andra saker som jag letat efter på en bärbar dator nämligen.
Tyvärr är det "skynda att fynda" för det finns inte så många i lager. Imorse när jag kollade fanns det 16 stycken. Nu är det 11 kvar.
https://www.inet.se/produkt/1975462/asus-tuf-a15-ryzen-5-16gb-512gb-rtx-3050
Även Dustin har rea på den, men de hade sju imorse och nu är det bara en kvar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Bra pris! Barnen har en variant av den där. Bra, men högljudd dator.
Jag tycker även Inet är bra butik. De gånger jag behövt ha att göra med kundtjänst har jag alltid varit nöjd efteråt.
Mvh // Johan
#6: Ja, med tanke på ursprungspriset så tyckte jag det var ett riktigt klipp. Beställde en till min kompis också. Han kan inget om datorer, så därför har vi köpt dator tillsammans de senaste tre gångerna. Då kan jag lättare hjälpa honom på distans. 😊
Fick ett bra intryck av butiken, så jag är glad att du bekräftar det. Har i och för sig bra erfarenhet av Dustin också, men eftersom Inet var den butik som PC för Alla länkade till så tog jag den.
Hoppas inte datorn är alltför högljudd hela tiden, för då får jag nog försöka ljuddämpa den på något sätt. Låter den mycket även när man inte spelar med den? Jag ska ju bara ha den till "vanliga" saker, som inte är så krävande. Förutom möjligen när jag klipper filmer, men det sker inte så ofta.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#7: Dom har den mest att spela på, så vågar inte säga hur den är när den används till annat.
Men om man ställer in energiläget till balanserat eller energispar, skulle jag tro att den hellre försämrar prestanda än maxar fläkten. Och det gör ju inget om man mest använder en webbläsare.
Själv passade jag på att köpa en Macbook Air från Netonnet nyss. Dom har en "Back to school"-kampanj där dom var drygt två tusen billigare än vanligt OCH att man fick 1500 kr extra i inbyte för gamla prylar, så jag lämnade in en vattenskadad 6 år gammal Macbook Pro, och fick totalt 1850 kr för den.
Så det kändes som riktigt lyckat och bra pris för en helt ny Mac.
Mvh // Johan
#8: Jag lär väl märka hur mycket den låter. Min nuvarande kan låta en hel del när den sätter igång med någon "systemtjänst" i bakgrunden, men den brukar tystna när den är klar. Ändå har jag energiläget på Hög prestanda.
Det är alltid roligt att göra fynd. 😁
Beställde nyss från Netonnet, men ska hämta det i lagershopen imorgon. Har nämligen en värdecheck att lösa in, och den gäller bara i lagershopen. Var tvungen att köpa en extern dvd-läsare, eftersom både jag och kompisen har massor med släktforskardatabaser på dvd. De finns inte att köpa på usb, och eftersom inga datorer levereras med dvd-läsare numera behövs en komplettering.
Fattar inte varför Windows-laptops måste låta så mycket och dessutom ha gigantiska laddare.
Det har alltid varit så känns det som.
Mac lät mer när dom körde Intel förr i tiden. Nu är dom helt knäpptysta trots att jag som programmerare plågar min dator rätt hårt.
Det är konstigt. Tycker inte det borde behöva vara så.
Mvh // Johan
#10: Nu är det i och för sig länge sedan jag jobbade med bärbara datorer, men jag har inget minne av att de var särskilt högljudda. Tyckte inte heller att laddarna var så stora. Men allting är ju relativt.
#11: Du kanske vant dig. Det kan mycket väl vara en sån där grej som man inte riktigt märker förrän man går tillbaka efter man haft det bättre.
Bara laddaren till den datorn du köpt, väger mer än datorn jag köpt. Laddaren till den jag köpt är marginellt större än en mobil-laddare.
Men jag tycker ofta man knappt märker förbättringar när man uppdaterar t ex Windows eller operativsystem till telefonen. Men när man senare går tillbaka en eller två versioner, så är det plötsligt massor man saknar. Åtminstone fungerar jag såg.
Jag var som sagt världens Windows-fanboy från Windows 2 och framåt. Har alltid haft bra datorer pga att ofta arbetsgivare betalt. Och jag valde att jobba på Microsoft. Så det är absolut inget inneboende hat mot det. Det är verkligen bara att jag upptäckt hur stor skillnad till det bättre det är med Mac.
Men det tog en stund innan jag vande mig och gillade det mer. Första åren körde jag Parallells Desktop på Mac så jag kunde fortsätta köra Windows och många program i Windows också, fast på Mac.
Mvh // Johan
#5: Det var bra med separat siffertangentbord, men så lite minne. Jag har 2TB på min nuvarande.
#13: Ja, det var en av de saker jag uppskattade med den datorn. Jag använder nummertangentbordet väldigt ofta.
SSD-diskar brukar alltid vara små av någon underlig anledning. Därför har jag externa hårddiskar som komplement.
SSD är dyrare, speciellt med mycket lagring. Å andra sidan är dom mycket snabbare, mindre, strömsnålare, tystare och riskerar inte gå sönder av ett fall.
Mvh // Johan
Brukar ha de externa hårddiskarna till lagring av dokument, och ha operativsystemet på den inbyggda hårddisken. Då är det lätt att ta med sig hårddisken om man skulle behöva. Jag har hittills bara haft stationära datorer, och de är ju lite bökigare att släpa med sig. 😉
#17: Härligt! Hoppas det fortsätter så under hela dess livslängd.
Tycker det ger en känsla av kvalitet.
Mvh // Johan
#18: Ja, den känns gedigen faktiskt. Ska bara försöka hitta var man stänger av bakgrundsbelysningen på tangentbordet, eller åtminstone ändra till enbart en färg. Trodde jag gjort det, men det verkar inte så för tangentbordet lyser fortfarande. Det är dock inte fullt lika störande som jag trodde det skulle vara.
Vet du om det finns någon anledning till att tangenterna W, A, S och D är genomskinliga istället för svarta?
#19: Gaming. Nära på alla spel styrs med dom.
Mvh // Johan
#20: Misstänkte att det var något sådant. Nåja, jag kommer att använda ett externt tangentbord för det mesta, så utseendet på det inbyggda tangentbordet spelar egentligen inte så stor roll.
#21: Samma här. Skulle gissa att locket är stängt 99% av tiden för mina laptops. Främst skälet att ha laptop för mig är ett kunna flytta den mellan platser där jag har extern skärm, tangentbord och mus.
Tips: Se om du kan hitta en app som kan kontrollera hur mycket batteriet får laddas. Det låter som att du liksom jag oftast kommer ha ström inkopplad. Att ha batteri som nästan ständigt är laddat till 100% sliter på batteriet.
Till Mac finns en app som heter Aldente som låter mig ställa in att normalt bara ladda till 80%, och sedan fylla på om jag vet att det behövs.
Det gör livslängden på batteriet längre.
Moderna mobiler gör detta. Och elbilar givetvis.
Mvh // Johan
#22: Det står i instruktionerna att man inte ska ha strömkabeln kopplad till nätet hela tiden. Ska se om jag hittar något liknande det som finns på mobilen så att laddningen stoppas vid 80 procent. Annars får jag försöka ha som rutin att köra utan kabel tills datorn varnar för låg batterinivå (tror den är inställ på 20 eller 30 procent) och sätta i strömkabeln då.
Ska ha en släktforskarkurs om en månad och då hade det varit bra att kunna ha med min egen dator. Där har jag alla släktforskarprogrammen installerade, så då kan jag visa dem för eleverna.
Har förvisso inte hunnit installera mer än en bråkdel av de program jag använder, men redan nu är jag mer än nöjd med datorn. Den verkar väldigt bra.
Såg i specifikationen att det finns en plats ledig för en extra hårddisk, så jag hade tänkt köpa till en sådan. Har kollat på KingstonFURY Renegade M.2 NVMe 2TB med kylfläns. Johan, vad tror du om det? Skulle det funka, och kan jag installera det själv någorlunda enkelt?
#24: Aldrig provat att ha två diskar i en laptop, men har den stöd för det ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera.
Skulle ju vara extremt smidigt med så mycket disk och ändå slippa externa saker som alltid klagar på att den inte matas ut korrekt.
Mvh // Johan
#25: I specifikationen står det under Hårddisk:
Anslutning: m.2 PCIe NVMe PCIe 4
Antal mSATA/m.2: 2 st, (m.2 PCIe (1 ledig))
Det tolkar jag som att det finns plats för ytterligare en hårddisk.
Jag har en 1 TB hårddisk i den nuvarande datorn och några lika stora externa diskar som backup. Dessa är nästan fulla, så 2 TB behövs. Det hade varit bra att kunna ha dokumenten på hårddisken i den nya också. Annars måste jag alltid ha en extern hårddisk inkopplad, och då försvinner ett av USB-uttagen till den.
#26: Låter smidigt. Skulle lätt satsat på intern i det läget. Kommer vara snabbare också. Enda nackdelen jag kan se är att dom där riktigt små SSD är dyrare än en extern lite större. Men det skulle jag tycka det vore värt.
Mvh // Johan
#27: Den jag tittat på kostar 1.949 kr för 2 TB (700 kr billigare för 1 TB). Det finns billigare, men då är förmodligen kvaliteten därefter också. Bättre lägga på några hundra och få kvalitet än att vara sniken och riskera hårddiskkrasch efter ett år.
Bra pris tror jag. Det var ett tag sedan jag kollade, men mitt minne är att det blev rejält dyrt så fort man gick över 1TB.
Mvh // Johan
#29: Ja, har sett betydligt högre pris för hårddiskar med 2 TB. Det här finns även med 4 TB för 3.499 kr, men det är lite för mycket för min plånbok nu.
#30: Nu har jag köpt och installerat en extra hårddisk i den bärbara datorn. Hittade en bra instruktionsvideo på Youtube, så det gick lättare än jag trodde.
#31: Hur vet man om det finns plats för en extra hårddisk?
#32: om du söker på din datormodell borde du kunna hitta info om din dators innehåll. Där står då också vanligen om den har plats för mer minne eller, som i det fall vi pratar här, en till hårddisk.
#32: Kollade i specifikationerna för datorn och då stod det att det fanns plats för ytterligare en hårddisk (= 1 ledig).
Sedan får man kolla hur stor hårddisk den klarar. Såg uppgifter om både 1 och 2 TB, men de flesta skrev att den bara klarade 1 TB, så jag vågade inte chansa på mer.
- Redigerat 2026-02-19 04:52 av Carmarino
Ok, jag får kolla. Har fått en större hårddisk i min laptop, men kanske behöver mer minne i reservlapen också.
#35: tänk bara på att hårddisk och minne är två olika saker.
Minne = det datorn behöver för att orka tänka och arbeta/utföra uppgifterna du ber den att göra. Ju mer minne desto snabbare och mer kan den tänka. Alltså ett arbetsminne.
Hårddisk = partitionen/platsen du installerar program på eller sparar diverse filer. Med andra ord en lagringsplats.
Men har du en hårddisk som är väldigt full så sinkar även det hur snabb datorn är.