Datorn iFokus

Datorn

Etiketterwindowsprogramvaraoperativsystem
Läst 313 ggr
Fornöga
0

Windows 10 och den allmänna supporten

Skäl att vara orolig? 🤔

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Men du kan fortsätta använda din dator ett bra tag till.
Carmarino
1

#0: Inte än på ett tag i alla fall.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

snowy00
1

#0:

Jag har en 12 år gammal dator (och även en nyare, så klart), med Windows 10. Eftersom den gamla är för gammal för att uppgradera till Windows 11, så installerade jag Ubuntu. Ett gratis operativsystem…

Från länken:

Ubuntu has always been free to download, use, and share. We believe in the power of open source software; Ubuntu could not exist without its worldwide community of voluntary developers.

Men den ska jag endast använda till att surfa, och ev skriva på (min bok då).
Ska inte spela något på den t ex, då den är alldeles för gammal nu för det.

Fast, secure, and stylishly simple, the Ubuntu operating system is used by 50 million people worldwide every day. Download it here.
johan
1

Generellt så tycker jag att du ska vara hälsosamt orolig när operativsystem inte längre får uppdateringar.

Man kan göra misstaget och tänka att man själv inte har något som är intressant för hackare, men då missar man poängen.

Din dator kan användas för att utföra brott och hackingattacker mot andra, data som du har kan användas för att lura dig i andra sammanhang (phishing). Data om dig kan användas för att öka trovärdigheten när man försöker lura andra.

Så generellt är det mycket viktigt att hålla sina enheter uppdaterade.

Däremot hade jag kanske inte gått och köpt en ny dator för att Windows 10 inte längre får support.

Mvh // Johan

Carmarino
5

Man kan få säkerhetsuppdateringar ytterligare ett tag om man registrerar sig.

Du kan nu få säkerhetsuppdateringar för Windows 10 gratis. Allt du behöver göra är att registrera dig för Extended Security Updates (ESU) från Microsoft.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/inget-mer-windows-10-har-ar-dina-alternativ#3-Fortsatt-med-Windows-10-med-utokade-sakerhetsuppdateringar-ESU-

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Det är visserligen bara 40 procent av svenska datorer som fortfarande kör Windows 10, men från och med den 14 oktober kommer viktiga säkerhetsuppdateringar som skyddar datorn mot bedragare, virus och annan skadlig programvara inte längre att vara tillgängliga. Det är dock möjligt att fortsätta använda din gamla dator i ytterligare ett år helt utan kostnad.
snowy00
2

#4:

Det här var mer än jag själv visste. Men är så nöjd med Ubuntu på den datorn, så det gör inget för mig att jag missat det.

snowy00
1

Vill bara tillägga att det finns ett program som heter Rufus (ni kan ju googla namnet om ni är intresserade.)
Om man skapar ett "installationsmedium" med det programmet så ska man kunna kringgå alla kraven som Windows 11 har på datorn för installation.
Nu har jag inte testat Rufus, bara läst om det.

Man kan också (som Microsoft har visat, men inte rekommenderat) kringgå en del av kraven på datorn för Windows 11 genom att göra ändringar i Windows register. Men då är det viktigt att man gör helt rätt, annars kan man nog förstöra en hel del i Windows… Jag hittar inte just detta alternativ när jag söker, men det går säkert att googla fram om man vill.
Sen kan man nog inte garantera att alla framtida Windows-uppdateringarna, osv, funkar om man väljer att kringgå kraven på dessa sätt.

Det är i alla fall de sätten som jag letat fram…

Men just nu är väl det bästa att göra som #4 skriver, antar jag.

• Redigerat 2025-10-15 07:16 av snowy00
Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#4: Testade det här, men det verkar som om Microsoft gör allt för att man inte ska använda detta alternativ.

Min dator uppfyller dessa krav:

• Datorn måste köra Windows 10, version 22H2 (Home, Professional, Pro Education eller Workstation)
  • Datorn måste ha de senaste uppdateringarna installerade

Är inloggad på datorn med ett lokalt konto, och väljer därför att logga in med mitt Microsoft-konto. Har testat att logga in med det på flera olika ställen utan problem. När jag då väljer att logga in via "Konton" --> "Logga in med ett Microsoft-konto istället" kommer jag till inloggningsrutan (bild 1). Skriver in mitt lösenord och väljer Nästa. Får då upp rutan i bild 2 och när jag skriver in lösenordet igen så godkänns det helt plötsligt inte, trots att det har fungerat utan problem när jag loggat in på "enheten".

Testade att byta lösenord, men det gjorde ingen skillnad, så jag förstår inte varför det inte fungerar. Har köpt en bärbar dator med Win11, men den är inte färdigkonfigurerad på långa vägar än, så jag behöver Win10-datorn ett tag till. På Win11-datorn fungerar Microsoft-kontot utan problem.

Kan det ha att göra med att Microsoft-kontot inte hittar min stationära dator? Har försökt lägga till den, men får bara besked om att den inte hittar den, trots att jag gör det från just den datorn. Får bara upp den bärbara datorn och en gammal Windows phone som är inaktiverad sedan många år tillbaka (har tagit bort den nu).

Är det någon som har en aning om varför det blir fel och varför jag inte kan lägga till den stationära datorn trots att jag är inloggad på kontot på den?

• Redigerat 2025-10-16 13:58 av Carmarino
snowy00
1

#7:

Nu vet jag ingen lösning, men det är säkert Microsoft som har krånglat till något… Ett sätt är ju att försöka kontakta supporten hos Microsoft (även om det säkert är krångligt att göra så också, med just dem).

Du kommer alltså inte in på datorn alls nu?

Carmarino
0

#8: Jodå, jag kommer in på datorn. Den fungerar som vanligt, men för att få de gratis uppdateringarna i ett år framöver måste jag logga in med ett Microsoft-konto. Får inte upp länken för att registrera mig för Extended Security Updates annars. Som väl är så uppdateras dock Windows Defender, men jag måste gå in själv och söka efter uppdateringar under Windows Update. Det är jag dock van vid att göra så det är inget större problem.

Får väl ta mig i kragen och försöka konfigurera den bärbara datorn - och min kompis bärbara dator - snart, så att jag kan byta. Har bara så mycket annat att göra just nu. 😓

snowy00
1

#9:

Då förstår jag. Lite drygt att man ska behöva olika konton till allt nu mer. Det uppskattar jag med Ubuntu…………….de krånglar inte till allt så mycket. Eftersom det inte bara handlar om pengar.😣

johan
0

#7: Jag tolkar det som att första rutan ska du ange det lokala lösenord för datorn, och i den andra ska du ange lösenordet du har för ditt microsoft-konto, dvs samma som du loggar in på hotmail, outlook, etc, med.

Att du skriver att det plötsligt inte fungerar i steg två, låter lite som att du anger samma lösenord båda gångerna?

Mvh // Johan

johan
1

Jag har börjat använda en äldre gaming-pc som kör Windows 10 och inte kan uppdatera till Windows 11. Jag tror kanske det är första gången någonsin där jag föredragit en äldre version, än en nyare version.

Och då har jag ändå pysslat med datorer sedan MS-DOS 2.0. :)

Mvh // Johan

Carmarino
0

#11: Har inget lokalt lösenord och eftersom jag har valt "Logga in med Microsoft-konto" så är det det kontot jag loggar in med, och den mailadressen jag anger. När jag loggar in lokalt används ingen mailadress och inget lösenord.

johan
0

#13: Ok. Vanligtvis brukar man ju ha en pin eller lokalt lösenord som enbart gäller på exakt den fysiska enheten. (Windows Hello).

Men du borde ju veta bäst hur du har det uppsatt på din dator. :)

Mvh // Johan

Carmarino
0

#14: Vet inte om Windows Hello funkar på en gammal stationär dator med Win10. 😊 Har i alla fall inte hört talas om det tidigare. Inte förrän nu, när det kom upp som förslag bland inloggningsförslagen. Vet dock inte hur det skulle fungera, för om jag minns rätt var även fingeravtrycksidentifiering ett alternativ, men det finns ingen fingeravtrycksläsare på min stationära dator.

Pin har jag på den bärbara med Win11. Där var man tvungen att logga in med ett Microsoft-konto och ange en Pin, men så var det inte på Win10-datorn när jag köpte den för många år sedan. Man kunde välja att inte ha lösenord på sitt lokala konto då, men någon Pin var det inte fråga om.

johan
0

#15: Windows Hello fungerar som pinkod eller biometrisk inloggning på en telefon. Fördelen är att du kan ha ett riktigt bra och komplext lösenord för ditt Microsoft-konto som kan kommas åt online, och enklare inloggning som enbart gäller på en enda fysisk enhet.

Bra mix av säkerhet och bekvämlighet.

Windows Hello har funnits länge och fungerar på Windows 10. Kräver inte fingeravtryck eller speciella kameror, men kan bli bättre med det.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#16: Ja, men det fanns inte när jag köpte datorn (tror det var 2018) vad jag vet, så den är inte konfigurerad för det.

Carmarino
3

Lyckades registrera mig nu. Använde länken där det står att supporten har upphört. Då gick det att logga in på Microsoft-kontot, så jag fick ett års uppdateringar.

snowy00
1

#18:

Det var ju bra, att det lyckades 👍

Carmarino
1

#19: Tack. Ja, det kändes bra. Då bör jag hinna installera klart den bärbara datorn tills dess. 😊