Datorn iFokus

Datorn

Läst 221 ggr
Sindri
0

Sätta in en till hårddisk i en laptop

Min man vill att jag skall ta över en av hans laptops då han inte behöver den längre. Den har bara 512GB minne och jag vill ha 2TB. Han tror att man kan sätta in en till hårddisk i den. Men hur kommer det att fungera? Kommer jag att se att det är två fysiska hårddiskar i den? Jag kommer att formatera allt. Kan jag sedan lägga C på den ursprungliga hårddisken och ha hela min D-disk på den nya?

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-dator/asus-vivobook-r1605pa-mb155w-16-barbar-dator/p-2134729/

iFokus AI
🤖

Att sätta in en extra hårddisk i en laptop beror på modell och design av den specifika datorn. För Asus Vivobook R1605PA-MB155W, som du nämner, är det viktigt att kontrollera om det finns plats och anslutningar för en extra hårddisk.

1. Kontrollera plats och anslutningar: Många moderna laptops har plats för en extra SSD, oftast i form av en M.2 slot. Du kan behöva öppna baksidan av laptopen för att se om det finns en ledig plats för en extra disk.

2. Installera hårddisken: Om det finns en ledig plats, kan du installera en extra SSD. Det är viktigt att följa tillverkarens instruktioner för att undvika skador.

3. Konfigurera diskarna: När du har installerat den nya hårddisken, kan du formatera den och konfigurera den som en D-disk. Du kan ha operativsystemet på C-disken och använda D-disken för lagring.

4. Operativsystem och partitioner: Du kan använda verktyg som Diskhantering i Windows för att hantera partitioner och formatera diskar.

För detaljerade instruktioner, rekommenderas att konsultera Asus support eller en tekniker som kan hjälpa med installationen.

Källa:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Carmarino
0

Som jag tolkar det när jag kollar specifikationerna så finns det inte plats för ytterligare en hårddisk. Men om det finns två platser så ser du bägge diskarna när de är formaterade.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
1

Om det bara finns en hårddiskplats,, borde du kunna byta den befintliga disken mot en större, och skapa de partitioner du vill, inom den.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-15 17:25 av Bo§e
snowy00
0

Jag har aldrig bytt, eller satt in en till hårddisk i en laptop, men många gånger i en stationär dator.

Det #2 skriver är ju bästa lösningen, om laptopen bara har en plats för hårddisk.

Bo§e
0

#3: Det bör vara samma förfarande.
Om du har formaterat och ominstallerat stationära datorer, kommer du nog att känna igen dig.

Det rent fysiska "skruvandet" med hårdvaran kanske dock blir litet annorlunda, och känns litet mer obekant…

• Redigerat 2025-10-15 18:02 av Bo§e
Liz85
0

#0: du nämner minne först och sen hårddisk och GB och TB.

Så jag vill bara dubbelkolla. Är det att du vill ha mer plats att lägga saker på (hårddisk) eller att datorn ska gå snabbare? Om datorn ska kunna jobba snabbare så är det mer minne du vill ha.

Gissar dock du faktiskt menar hårddisk.

snowy00
0

#4:

Kan tro att det är lite skillnad i "skruvandet" mellan stationär och laptop.

#0:

Kom på att jag faktiskt kopplade in en SSD med M.2 slot i en stationär dator för inte så länge sen. Använde en sån här som man sätter SSD:n i, och kopplar in den i datorns USB.

https://www.amazon.se/dp/B0CF4MZ345/ref=pe_24982401_506182521_TE_item

Man behöver alltså då inte öppna datorn, och du skulle kunna ha kvar den gamla SSD:n även om laptopen bara har plats för en sådan.

Jag har just den som jag länkar till, och den har fungerat helt felfritt i nästan ett år nu.

Bara ett tips.

• Redigerat 2025-10-15 19:08 av snowy00
Sindri
0

#5: Ja, jag menar förstås lagring. 512 GB känns inte så mycket idag.
Jag frågade en annan och datorn har inte plats för en till hårddisk. Skall kolla om han kan se om man kan ha en större hårddisk.
Jag fick erbjudande från Asus idag om rabatt på tre olika datorer, ingen av dem hade större disk än 512GB. Förvånande!

Carmarino
0

#7: Köpte en ny bärbar dator för några månader sedan och även den har bara 512. Det verkar vara standard numera. Väldigt konstigt eftersom de stationära datorerna alltid brukar locka med både en och två TB.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bo§e
0

#7-8: Nu spekulerar jag bara, men kan det vara så att större hårddiskar drar mer ström, och därmed skulle förkorta batteritiden hos en bärbar dator….?
Lång batteritid är ju ett viktigt försäljningsargument i laptop-annonser…

Carmarino
0

#9: Mycket möjligt. Eller också gör det datorn rejält mycket dyrare. 512 GB är betydligt billigare än 2 TB.

Bo§e
0

#10: Ja, kostnaden är säkert också en viktig faktor. Det är ju en "het" marknad, där priser ständigt jämförs….

Sindri
0

Väldigt konstigt. Min nuvarande Asus är ca 8 år och den har en D-disk på 2TB, däremot är C-disken bara på 120 GB.
Skall kolla om man helt enkelt kan byta ut C-disken till en större. Eventuellt går det också att installera W11 på min gamla dator. En kille skall titta på den nästa vecka.

Kalle Johansson
0

D-disken som du kallar den är ju garanterat en gammal mekanisk "snurrande" hårddisk medans det är betydkigt större sannolikhet att C-disken är en nyare typ SSD-disk av typen NVMe eftersom den bara är på 120GB enl uppgift.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Sindri
1

#13: Nu har jag fått C-disken på min gamla dator utbytt till en på 500GB. Känns jätteskönt. Och W11 fick han också in.
Det är en del småfix jag måste göra och jag är inte så förtjust i utseendet på W11.