Ge äldre datorer nytt liv
Nu har jag testat något jag tänkt länge. Nämligen att ge datorer som legat i ett skåp länge ett nytt liv.
Just nu skriver jag på en Macbook från 2013 som ingen använt på länge. Det fungerade visserligen fortfarande att köra macOS på den, men den gick inte längre att uppdatera, vilket för med sig att man inte får viktiga säkerhetsuppdateringar.
Linux använder ofta mindre resurser än både macOS och Windows. Det gör att gamla datorer bekvämt kan användas med bra prestanda.
Jag valde att köra Linux Mint, med versionen som heter Cinnamon.
Jag hade en bild av att Linux var jobbigt och krångligt att installera. Så var det förr i tiden, men mina fördomar idag kunde inte vara mer fel. Installationen var mycket enkel, om man har lite datorvana.
Jag laddade ner den version jag ville ha, och använde ett program som heter Etcher för att skapa ett USB-minne med Linux på. Sedan startar man datorn och ser till att den bootar från USB-minnet. Linux startar upp så att du kan testa att det fungerar.
För min del fungerade allt klockrent, förutom att drivrutinen för nätverket inte följde med i installationen. Som tur var hade jag en USB-dongel för wifi som fungerade på en gång och jag kunde ladda ner och installera rätt drivrutiner för det interna nätverkskortet. Linux hittade och installerade rätt drivrutiner själv, jag behövde bara starta programmet för drivrutiner och välja att jag ville installera rätt rutin (fanns bara en att välja på).
När man bestämt sig för att köra, startar man installationen av hela datorn direkt från skrivbordet. Installationen frågar saker som vilket språk du vill köra på, region, och att du bekräftar att all data på hårddisken kommer raderas.
Mindre än 10 minuter senare var det klart. Jag behövde installera rätt drivrutin för nätverket igen, men det var allt.
På gott och ont känns det som att köra typ Windows 2000. Det är lite halvfult, känns lite gammalt, men man slipper allt trams kring online-konton, reklam i startmenyn och massa fluff. Detta är ett operativsystem som dom var förr.
I installationen kommer LibreOffice, Firefox, Thunderbird, med mera med, så man har i princip allt man behöver. Självklart kan man installera andra program också. Jag ville hellre ha Chrome än Firefox t ex.
Jag hade inte haft några problem alls med att byta bort Windows och köra Linux istället. Däremot känner jag inte att jag vill byta bort macOS och enbart köra Linux.
Men Linux har verkligen blivit imponerande mycket mer värdefullt alternativ idag, än det var för 10 år sedan.
Detta är skrivet från Linux-datorn. :)
Mvh // Johan
Bra tips. Skulle behöva göra något med min gamla dator (är seg som en snigel i sirap) och hade egentligen tänkt att bara ominstallera allt (för att bli av med allt "onödigt" skräp som samlats på sen senaste ominstallationen) men kanske ska följa ditt exempel och köra in Linux istället på den.
Är ändå mest tänkt att ha som reserv om min nya skulle dö av någon anledning (så man iaf har de grundläggande nödvändigheterna) och för att kunna se dvd filmer (eftersom min nya inte har cd läsare).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: "Cinnamon"-version av Linux Mint som jag valde, installerar även en mängd video-codecs just för att kunna se video.
Mvh // Johan
Jag borde kanske också lära mig använda Linux istället. Är så himla trött på Microsoft och allt skräp. Min C-disk är proppfull och jag slår vad om att mycket är skräp - men jag är ju inte människa att avgöra vad. Inte heller är jag admikistratör på min egen dator, helt sjukt.
Nu kommer det hit en kille nästa vecka som har hjälpt både mig och min man förut, och han skall byta ut min C-disk, och förhoppningsvis kan han installera Windows 11 trots att min dator är för gammal. Han har aldrig misslyckats hittills i alla fall.
Kanske jag skall prata med honom om Linux.
Jag tror jag gör en egen tråd om Linux.
Jag har två stycken bärbara datorer jag ska sälja. Men innan de skickades iväg för försäljning installerade jag över windows med Linux. Faktiskt mint cinnamon på den ena. På så sätt formaterades även hela hårddisken så nu kan absolut inget privat dokument, bild bokmärke eller annat ligga kvar nånstans = säkert även för mig.