Datorn iFokus

Datorn

Läst 82 ggr
Sindri
2025-10-21 15:01
1

Lära mig Linux?

Jag gillar inte Microsoft och har i omgångar tänkt på om man skulle byta till Linux. Det kanske inte är så lätt när man är 70+ och jämt har en massa järn i elden. Jag antar att man måste lära om en hel del och det är ju bekvämt att fortsätta med det som är bekant.
Finns det någon webbsida där man kan se hur Linux ser ut, hur det fungerar och skillnaden mellan det och Windows?
Vi har t ex Office 365 och jag har min mail i Outlook. Har testat Thunderbird men gillade inte det. Inte heller Libra Office.
På telefonen och plattan har jag BlueMail vilket är ok.
Annars tycker jag många program har för mycket och kan för mycket. Det blir bara rörigt och komplicerat.
Det borde finnas mer avskalad mjukvara för de som inte har datorn som jobbdator och som inte spelar.

iFokus AI
iFokus AI
2025-10-21 15:01
🤖

Att lära sig Linux kan vara en givande upplevelse, och det finns många resurser online för att hjälpa dig att komma igång. Här är några webbsidor och resurser där du kan lära dig mer om Linux:

1. Ubuntu: Ubuntu är en av de mest populära Linux-distributionerna och deras hemsida erbjuder mycket information om hur du kan komma igång med Linux. Du kan besöka Ubuntu för att se hur det ser ut och fungerar.

2. Linux Foundation: De erbjuder gratis kurser och certifieringar för att lära sig Linux. Du kan besöka Linux Foundation Training för mer information.

3. DistroWatch: Denna webbplats ger information om olika Linux-distributioner och deras funktioner. Du kan besöka DistroWatch för att jämföra olika alternativ.

4. YouTube: Det finns många videor som visar hur Linux fungerar och hur det skiljer sig från Windows. Sök efter "Linux för nybörjare" eller "Linux vs Windows" för att hitta relevanta videor.

När det gäller mjukvara, finns det flera alternativ för e-post och kontorsprogram som kan vara mindre komplexa än de du har testat:

• Evolution: Ett alternativ till Outlook som fungerar bra på Linux.
  • WPS Office: Ett kontorspaket som liknar Microsoft Office.

Det kan vara en bra idé att testa Linux på en virtuell maskin eller en live USB innan du gör ett fullständigt byte, så att du kan bekanta dig med systemet utan att göra permanenta ändringar på din dator.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
johan
2025-10-21 16:39
1

Både för- och nackdelen med Linux är att det finns massor av olika varianter, så kallades "distros", att välja på att man kan få det att se ut och bete sig nästan hur man vill.

Att det är så flexibelt kommer så klart med priset att det krävs mer av användaren. Men när jag testade Linux Mint med Cinnamon, tyckte jag det var bra nästan rakt av, speciellt om man kommer från Windows. Det är mycket likt äldre versioner av Linux.

M365 (Office och Outlook) finns inte som installerade program till Linux, men du kan köra dom i webbläsaren. Man kan lägga till webb-apparna som genvägar så det känns som installerade program.

Jag upplevde denna Linux-version just som avskalad, som du skrev i inlägget.

Här finns skärmdumpar på hur det ser ut:

https://linuxmint.com/screenshots.php

Mvh // Johan

Linux Mint is an elegant, easy to use, up to date and comfortable desktop operating system.
Sindri
2025-10-21 19:53
0

#1: Tack. Anledningen till att vi har Outlook är just att jag vill ha det lagrat i datorn. Jag kan komma åt min mail via webmailen, men jag vill inte vara beroende av att internet fungerar för att kunna se gamla mail.
Jag får försöka sätta mig in i hur Linux ser ut, kanske han som skall fixa min dator kan visa mig lite också.

snowy00
2025-10-31 15:35
0

Jag rekommenderar Ubuntu som jag har på min gamla dator nu.

Till det (och Windows) finns ju t ex OpenOffice som fungerar lika bra som Microsoft Office-paketet, enligt mig.

Edit:
Både Ubuntu och OpenOffice är också gratis. Har för mig att man i alla fall får 5 år av uppdateringar av Ubuntu helt gratis.

Fast, secure, and stylishly simple, the Ubuntu operating system is used by 50 million people worldwide every day. Download it here.
  • Redigerat 2025-10-31 15:42 av snowy00