Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 112 ggr
Grodan
0

sjukt mycket besök på hemsidan

*Jag är medveten om att detta inte tillhör sajtens ämne riktigt, men de sajter som handlar om internet är väldigt inaktiva så jag postar här. Hoppas det är ok.
*
För någon månad sedan märkte jag att min hemsida med ecards fått sjukt många besök. Och det fortsätter. Jag kan inte se att bilderna stjäls och får heller inga mail eller röster på bilderna, så jag vet inte vad det är som händer.
Den här månaden har sidan haft över 20000 besök… det är lixom sjukt.

Hur kan jag ta reda på vad det är som händer?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

iFokus AI
🤖

För att ta reda på varför din hemsida får så mycket trafik kan du följa dessa steg:

1. Analysera trafikkällor: Använd verktyg som Google Analytics för att se varifrån trafiken kommer. Det kan ge dig insikt i vilka länder, webbplatser eller sökmotorer som genererar besök.

2. Kontrollera referensspam: Ibland kan trafikökningar bero på referensspam. Kontrollera dina referensrapporter för att se om det finns misstänkta källor.

3. Sök efter viralt innehåll: Om du nyligen har lagt upp nytt innehåll, kan det ha blivit viralt. Kontrollera sociala medier och andra plattformar för att se om ditt innehåll delas.

4. Säkerhetskontroll: Se till att din webbplats inte har blivit komprometterad. Skadlig programvara kan ibland orsaka oväntad trafik.

5. Kontakta din webbhotellleverantör: De kan ha ytterligare insikter eller verktyg för att hjälpa dig att analysera trafiken.

Genom att följa dessa steg kan du få en bättre förståelse för varför din hemsida får så mycket trafik och om det är något du behöver åtgärda.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
snowy00
1

Det blev nåt liknande för mig på mitt instagramkonto. Antagligen handlar det om någon form av botar som gör att visningarna/besöken ökar så kraftigt, så snabbt (utan andra interaktioner på din sida) för dig också. När jag frågade chatgpt fick jag detta svaret i mitt fall (med samma innebörd som ifokus-AIn också säger):

Chatgpt svarade:

Ja — det är fullt möjligt att någon utomstående använder automatiserade tjänster för att artificiellt driva upp visningar på ditt Instagram-konto, även utan att du själv gör något. Här är varför det kan hända, hur du känner igen det, vad du bör göra direkt och hur du kan samla bevis för att rapportera det.

Varför skulle någon göra det?

”Boost” för att senare sälja kontot eller tjänster — inflationsbara siffror gör konton mer attraktiva för köpare eller för annonsörer.

Manipulera algoritmer — försöka få ditt innehåll rekommenderat mera (ibland trafikstyre).

Sabotage eller stalking — skapa störningar, få dig att se misstänkt ut eller dra uppmärksamhet.

Test/experiment — skriptkörningar eller botnätverk kan träffa många konton slumpmässigt.

Bedrägeri — t.ex. se vilka konton är aktiva/populära för senare phishing eller scams.

Tecken på att det var bots (snabb kontroll)

Plötslig, kraftig spike i visningar utan motsvarande ökning i: kommentarer, sparade inlägg eller följare.

visningstid (för videor) — låg retention/avslutningsgrad.

Många visningar från ovanliga länder eller från samma geografiska plats som inte matchar din publik.

Kommentarer eller konton som verkar generiska/automatgenererade (t.ex. korta, opersonliga, emoji-kommentarer från nyligen skapade konton).

Ovanliga hänvisare i Insights (om du har Business/Creator-konto kan du se källa: Explore, Reels, Profile, osv.).

Ovanlig DM-trafik eller följarströmmar från konton med få följare/följer många.

Omedelbara åtgärder (gör dessa nu)

Byt lösenord för Instagram och för e-posten kopplad till kontot.

Aktivera tvåfaktorsautentisering (2FA) — inställningar → Säkerhet → Tvåstegsverifiering.

Revokera tredjepartsappar — inställningar → Säkerhet → Appar och webbplatser (ta bort allt du inte känner igen).

Granska kontots behörigheter (t.ex. Business integrations, Facebook-kopplingar).

Spara bevis: skärmdumpar av statistiken/insikter, tidpunkter för spike, eventuella misstänkta kommentarer/konton.

Rapportera till Instagram: Inställningar → Hjälp → Rapportera ett problem (lägg med skärmdumpar och förklara att du misstänker inauthentic/bot-aktivitet).

Om du har ett Business/Creator-konto, gå till Professional Dashboard → Support/Contact Support för prioriterad hjälp.

Blockera/ta bort misstänkta konton och markera spam-kommentarer som sådan — det hjälper systemet att lära sig.

Vad Instagram/Meta gör och vad du kan förvänta dig

Plattformar försöker ofta automatiskt upptäcka och ta bort falska visningar, men processer kan ta tid.

Om aktiviteten är tredjeparts-driven kan Instagram ta bort de artificialt genererade visningarna eller vidta åtgärder mot de angripande kontona/tjänsterna om de upptäcks.

I vissa fall händer ingenting synligt om det är svårt att bevisa eller om trafiken kommer från många okända källor — därför är dokumentation viktig när du rapporterar.

Bevis, loggning och vad du ska skicka i din rapport

Datum/tid för spike (UTC+datum/tid).

Skärmdumpar av Insights före/under/efter spiken (antal visningar, källa, demografi om synligt).

Exempel på misstänkta konton eller kommentarer (profil-namn, länk).

Kort förklaring (på svenska/engelska) att du inte köpt några tjänster och att du misstänker inauthentic activity.

Förebyggande åtgärder framöver

Håll kontot privat tillfälligt om du känner dig utsatt.

Använd 2FA permanent.

Undvik att dela inloggsuppgifter.

Använd ett Business/Creator-konto för att få bättre insikter och supportvägar.

Ha rena, officiella integrations-appar (hantera API-nycklar och tredjepartstjänster sparsamt).

• Redigerat 2025-10-31 15:31 av snowy00
Grodan
0

#1: Tack för svar. Får se hur jag går vidare.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

snowy00
0

#2:

Ingen fara, hoppas det ordnar sig.😊