...och hörlurar?
Ok, dator införskaffad, en äldre Lenovo B50-10 .
Jag behöver hörlurar, var hittar jag lättast det, helst i fysisk affär i Göteborgsområdet, annars i "riktig" butikskedja på nätet. Det ska vara ENKELT att få tag på dem.
Jag tänker att in-ear(?) är bättre om man vill kunna "lyssna på datorn med ena örat och på omgivningen med det andra"?
Rimligt pris för ett par som helt enkelt funkar att lyssna med och höra vad som sägs men ingen superljudupplevelse?
Och, viktigast; vilket slags uttag/anslutning till datorn?
Snälla, enkla och tydliga svar, min hjärna funkar inte just nu.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
För att köpa hörlurar i Göteborgsområdet kan du besöka fysiska butiker som Elgiganten, MediaMarkt, eller NetOnNet. Dessa kedjor har ett brett utbud av hörlurar och du kan få hjälp av personalen på plats.
Om du föredrar att handla online från en butikskedja, kan du också besöka deras webbplatser:
För att kunna lyssna på datorn med ena örat och omgivningen med det andra kan in-ear hörlurar vara ett bra val, eftersom de ofta är mindre och lättare att använda i bara ett öra.
När det gäller anslutning till datorn har din Lenovo B50-10 troligtvis ett 3,5 mm hörlursuttag, så hörlurar med en 3,5 mm kontakt är ett säkert val. Om datorn har Bluetooth kan du också överväga trådlösa Bluetooth-hörlurar.
För ett rimligt pris kan du hitta enkla in-ear hörlurar för runt 100-300 SEK, beroende på märke och kvalitet. Se till att kontrollera att de har en 3,5 mm kontakt om du inte vill använda Bluetooth.
Källor:
Dom flesta laptops har en vanlig 3.5mm hörlurskontakt. Alltså samma som man hade i sin walkman eller bärbara CD-spelare förr i tiden.
Kjell & Co finns nästan överallt och har i min erfarenhet mycket hjälpsam personal och vettiga priser. Och det bästa av allt är att dom har otroligt bra ångerrätt om man råkar köpa fel sak.
Om du kan ta med dig datorn, eller fota alla kontakterna / uttagen som finns på den kommer dom kunna hjälpa dig hur bra som helst.
Du kommer kunna hitta ok lurar för under 300-500 kr utan problem.
Mvh // Johan
Om din dator har blue tooth så rekommenderar jag så kallade open air lurar. Jag har själv tittat på dessa, men inte köpt än, och JBL är ett ok märke som inte är så dyrt. Jag har andra blue tooth från JBL, s.k. In ear som jag tycker fungerar jättebra ljudmässigt, men jag har smala hörselgångar och tappar nån lur ibland.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/horlurar-tillbehor/horlurar/jbl-sense-lite-tradlosa-in-ear-horlurar-vita/966292?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE%20-%20Shopping%20-%20AO%20-%20CE%20-%20Generic&utm_id=15995303937&gad_source=1&gad_campaignid=15995303937&gbraid=0AAAAAD7WKV_DJVVCOU9JnHRK3gpLqLoCO&gclid=Cj0KCQiA6Y7KBhCkARIsAOxhqtMT468DmA8Ymq1qBQJN7ROKokkX-lXYz97QOXXu3ZntSfGxylMVvB8aAvCPEALw_wcB
Håller också med Johan om att Kjell&Co är väldigt bra att ha att göra med. Jag har alltid fått bra hjälp och service där.