Konstigt samtal - nytt bedrägerisätt?
Pratade med en kompis i telefon ikväll och kort efter vi lagt på ringer ett hemligt nummer till mig. Jag vet det nån gång stått hemligt nummer-ish när min kompis ringt, så trodde det var hon.
Svarar därför. Säger tack och lov bara ett "helluu". För i andra änden hör jag en kvinna säga utan att presentera sig:
- Hej, min pojkvän får samtal från det här numret och jag vill veta vem det är.
Jag blir genast en fågelholk och undrar omgående vilken jädra kille det skulle vara?! Jag har liksom inte ringt till någon kille på evigheter. Följt av en tyst undran om "och vem fan är du?!?"
Sen släpper fågelholkskänslan och jag börjar fundera på om rösten lät lite datoriserad eller ej..? Svårt säga, man vet ju aldrig i dessa tider. Så magen börjar genast ge mig konstiga vibbar kring om det här är något nytt slags bedrägeriförsök. Och väljer därför att lägga på direkt utan ett pip mer. För att inte ge den eventuella människan i andra änden någon mer info.
Är det någon mer som råkat ut för detta någon gång? Helt sjukt var det i alla fall!
- Redigerat 2026-02-12 21:34 av Liz85
Ska ta kontakt med polisen innan jag glömmer bort det och höra vad de tror om detta. För jag är fortfarande förbryllad.
Uppdatering: Pratat med polisen nu. De kände inte till några dyliga bedrägeriförsök som detta iaf. Så gissningen var att någon slagit fel nummer bara.
Men hon på polisen tyckte ändå att jag hade agerat helt rätt och att ska återkomma om jag skulle få fler sådana samtal.
#2: Låter vettigt från polisens sida!