Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2394 ggr
Caspia
4

Å, ä, ö på polsk dator

Hur skriver man å, ä, ö på en dator som inte har dessa tacken på tangentbordet? Vet att det ska finnas snabbkommandon men kommer inte ihåg hur de är.

Envishet och drömmar

Jalking
0

å Alt+0229 (på det numeriska tangentbordet)

ä Alt+ 0228

ö Alt+ 0246

ÅÄÖ tillkommer ju, sen kanske man vill hitta danska tecken på ett svenskt tangentbord …

Enklast är att lära sig hitta "Teckentabell" eller om det heter "Teckenuppsättning". Där finns alla konstiga tecken att hitta. Jag tror den ligger under "Tillbehör" som standard, annars brukar "Kör" > "charmap" funka. Filen heter iaf charmap.exe

Caspia
0

Hmm… När jag trycker kombinationerna blir det fet, kursiv Arial i storlek 14 i Rubrik 2. :)

Envishet och drömmar

Jalking
0

Laptop? Då har du inget vanligt numeriskt tangentbord. Det funkar inte med siffrorna som står ovanför bokstäverna. Enklast är nog att använda "Teckentabell" då och kopiera - klistra in.
Ev. kan du ha småsiffror på bokstavstangenterna. T.ex. "1" på "J", "2" på "K" osv. Aktivera NumLock så funkar dessa tangenter som numeriskt tangentbord.

Eller sitter och gör en hemsida med html? Då blir det annat.

å  å

ä  ä 

ö  ö

Kolla här

Mark
0

Eller ladda hem hjälpprogrammet AllChar (freeware) från adressen

http://allchars.zwolnet.com 

då har du tecknen lättåtkomliga från tangentbordet med ganska logiska kombinationer t ex
å = ctrl oa, Å= ctrl oA, ä=ctrl "a, æ=ctrl ae osv. Ascii coden finns också lättillgänglig. Massor av specialtecken. Version för Vista inte helt klar ännu.

Mark

Caspia
0

Hej igen!

Jag frågade min holländska granne och hon visade hur tecknen går att hitta på hennes tangentbord, jag vet dock inte om polskans ser likadant ut. De är så här

å = Alt Gr + w

ä = shift, knappen för ' och " (som inte sitter tillsammans på mitt svenska tangentbord) och a

ö = som ä men o istället för a.

Tack för er hjälpsamhet, jag hoppas att något av dessa sätt faller min elev i smaken så att jag slipper rätta fler oförståeliga uppsatser… :)

Envishet och drömmar