Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 675 ggr
lisette
0

saknar delar av ifokus

var hos en vän häromdan som oxå är medlem i iFokus. hon har en mindre skärm (vet inte antal tum), men när hon har 800*600 så ser hon inte högersidan av iFokus. dvs hon ser inte "mina favoriter" eller "mina sajter". ändrar man till en annan upplösning så ser man hela iFokus. men då blir allt så himla smått så man får kisa…

är detta ngt som ni tänker fixa till så man kan ha vilken skärmupplösning som helst och se hela forumet?

AmmiG
0

Be henne kolla om hon har "Favoriter" markerade på sin dator. Har hon det så stjäl det utrymme och högerspalten försvinner, om man har en liten bildskärm.

Mvh Ammi

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man tar rex 1024'768 och sedan tycker bokstäverna är små då kan man ju gå till skrivbordet högerklicka och egenskaper -inställningar-avancerat sedan under almänt finns dpi där kan man ändra kanske de kan hjälpa

Fast nu såg jag att man skall tydligen gå på skrivbordet -egenskaper sedan utseende där finns de att ändra storlek på bokstäver .

mvh/bjorsa

lisette
0

fler tips?

johan
0

Vi kommer inte anpassa iFokus så att allt får plats på 800x600px upplösning.

Om man tycker det blir för liten text då man kör 1024x768 tror jag Bjorsas tips är det bästa.

Mvh // Johan

lisette
0

tack för svaret johan, då vet jag det! :D

johan
0

Det finns en tanke med att ramarna har precis den bredden de har. Kör man på 800x600 kan man fortfarande använda iFokus som vanligt. Det enda som försvinner är just högerspalten.

Det går ändå att komma åt dina favoriter under Inställningar. Att byta sajt går också bra under Fler sajter.

När man köper ny dator idag så är det minst en 17"-skärm som följer med och på dessa är den rekommenderade upplösningen 1280x1024. På 15"-skärmar är upplösningen normalt 1024x768.

De enda datorer som idag kör 800x600 är riktigt gamla datorer och halvgamla bärbara datorer.

Mvh // Johan

AmmiG
0

lisette: har hon testat att avmarkera "favoriter" på samma list som "refresh" och "home" finns? Jag menade inte "favoriter" här inne på iFokus.

Mvh Ammi

xarfez
0

Enligt de flesta statistiker är 1024 den vanligaste upplösningen dessutom.

lisette
0

#7 jag förstod att du menade där… ;)

lisette
0

#6 itne alla, min mamma har en ny dator. de kör på 800*600 för att de ser dåligt… ;)

xarfez
0

Man kan köra en hög upplösning och samtidigt höja storleken på all text och då lär du se allt på iFokus.

Man måste alltså inte köra en lägre upplösning för att man ser dåligt.

Allt hittar du om du högerklickar på skrivbordet, tar egenskaper, sen fliken utseende och avancerat.  

Om du har en mus med scrollhjul, kan du prova att hålla inne ctrl knappen på tangentbordet samtidigt som du scrollar, så skall du se att texten i webbläsaren ändras. (om webdesigner har kodat rätt ;)

Citron
0

Men att ställa in text-storleken hjälper inte mycket för de med dålig syn som även använder andra program. Det finns mängder med program som inte stöder någon form av anpassad text och ikon-storlek. Till deras hjälp finns dock "Skärmförstoraren" som är ett inbyggt tillägg i Windows XP. :-)

Vänliga hällsningar
- Jim Johansson

lisette
0

de förslag som fanns ovan funkade faktiskt inte. det var bara ikonerna som blev större. inte texten så hon kör på 800*600 fortfarande :D