Datorn iFokus

Datorn

Etikett: varningar
Läst 2077 ggr
mariatingsund
0

jag undrar hur ni kan allt detta

Jo, ni som inte längre går i skolan, ni som har ett arbete utanför datavärlden, hur kan ni vara uppdaterade på det nyaste, ni verkar kunna allt inom allt? Jag sitter bara här och känner att NÄ, såhär fort kan utvecklingen ändå inte gå.. snyft

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Hjortronsylt
0

Skrattande  Jaaadu!  Dels känner jag (som kvinna) att man måste lära sej själv för att slippa X antal tusenlappar i service- och teknikeromkostnader som privatperson, i takt med att alla saker i hemmet blir mer och mer avancerade. Det finns ju till och med digitaliserade brödrostar som talar om hur länge det är kvar tills ditt frukostbröd är klart! 

Dels tror jag också att det handlar om hur  man är som person, oavsett man eller kvinna. Vissa karlar kan inte ens skruva i en vanlig skruv utan att få kallsvettningar och misslyckas få i den rakt, medan en tjej (host! host!) kan både mönsterpassa tapetvåder och lägga parkettgolv.

Generationsfrågan är väl en stor bit också! Vi är uppväxta med teknikprylar från barnsben, 30-/40-talisterna är det inte och det är med stora svårigheter som föräldrarna ens vet hur man slår på TV'n….

PRO_Anders
0

Det är en prioriteringsfråga…

Jag kan inget om mode, litteratur, modern musik, skådisar eller "kändisar" allmänhet, jag spiller inte min tid med att lösa korsord. Jag har lärt mig sådant JAG har nytta av och är säkert en tråkig människa socialt sett.
Själva ämnet "teknik" spänner över ett så stort område, och "datateknik" i synnerhet. Jjag vill nog påstå att JAG själv inte behärskar 10 % av det, så för en oinvigd kan det tyckas att man kan "ALLT". Mestadels är det kul, men ibland kan det bli för mycket när man fungera som kvarterets teknik-guru, och då tröttnar man. Kan folk tillbringa flera timmar i veckan med "Hemmet-veckotidning", och liknande ytliga blaskor, ja, då kan man likväl göra det i ett teknikmagazin.
Heder åt alla ER kvinnor som faktiskt försöker hänga med…

Zpookey
0

Många gör "felet" att direkt klassa datorer som svårt.
Många tycker att program verkar invecklade etc men de ser inte den röda tråden i de flesta program "spara och spara som " t ex…sitter i 99% av alla program på exakt samma ställe i menyerna.

Jag jobbade i en radiobuik innan och där kom in en lite äldre dam som skulle köpa en video….men hon var osäker eftersom att det var ju så fantastiskt invecklat. Jag frågade henne om hon någonsin hade spelat in ett vanligt ljudband (kassettband) och det visste hon hur man gjorde för hon brukade spela in en massa radioprogram. När jag förklarade för henne att det är precis samma sak bara att man får med bilden också då lättade det lite för henne.
Och i samma butik kommer det in ännu en äldre dam (65-70) som ville köpa en ljdkabel till sin dator och jag kände bara att "jaha…det här kommer inte att bli lätt att reda ut" men hon visste exakt vilken kabel hon skulle ha eftersom att hon själv byggt och installerat sin dator…jag tappade hakan och tyckte att det var skithäftigt att se en som tillhör generationen "det var lättare på min tid" att både byggt sin egen dator och installerat alla program själv…utan att ens ha ordet "svårt" med i sin beskrivning av det hela….
Men som sagt…många intalar sig att "det här är svårt och jag kan inte lära mig det" och då blir det svårt.
Sen är många överdrivet rädda av sig…har man bara sparat det man är rädd om så går det att ominstallera datorn ifall man skulle göra något fel…
Och en dator går inte fysiskt sönder om man installerar ett program fel eller om man knappar där man inte ska.

Sen vad gäller att hålla sig uppdaterad så kan jag rekommendera Datormagazin om man vill läsa en tidning eller www.idg.se om man vill läsa på nätet…där finns det mesta vad gäller nyheter etc.

Vill man veta hur man bygger en PC så finns det en massa sidor på nätet som guidar dig… som den här t ex

Som sagt…finns intresset så är det inte svårt att hålla sig uppdaterad….och man behöver inte vara rädd….det är inte svårt.

signemo
0

Hje. Dels har jag alltid varit intresserad av det tekniska ( och vård) sen och ett stort sen är jag gift med en datatekniker ( och bonde).( är Microsoft certifierad)

Han arbetar på ett stort dataföretag som har hand om det tekniska och support på tex. kommuner m.m..  Ni kan förstå hur det låter hemma. Jag vill fixa det själv. Men gubben min gärna hjälpa till.

Var rädda om varandra

mariatingsund
0

jag är inte heller helt borttappad, men. Jag arbetar hemma och det jag kan själv, gör jag. Det lärde jag mig på kurser, några tips av bekanta m m. Men jag är mitt eget, och det innebär också att jag inte har fritid som nån annan, som kommer hem från jobbet och då kan man lägga tid på att undersöka, leta på nätet m m. Jag är glad om jag i min fritid kan hitta passande kartonger, emballera, skriva ut fakturor eller bokföra, för det får man inte betalt. Alltså jag undrade om det fanns bra sidor där man kunde ta reda på vad det är för nya saker i datavärlden, hur de fungerar m m, utan alltför långa söktider. Praktiska tips så man slipper svära på nätterna och komma fram till att man är en odåga.Generad

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

johan
0

Jag tycker bland de bästa källorna för att hänga med i vad som händer är bloggar. Det svåra kan vara att hitta guldkornen. Men ofta kanske man hittar en blogg som i sin tur har länkar till sina favoritbloggar och så kollar man in dom och kanske hittar ett par till bra bloggar och så gör man likadant nästa gång.

Om man sedan har en RSS-läsare där man kan prenumera på uppdateringar från sina favoritbloggar kommer nyheterna till dig på samma sätt som e-post kommer till dig och du behöver inte surfa runt på massor av olika sajter för att se vad som är nytt.

Det finns många bra RSS-läsare som är helt gratis. Själv använder jag Google Reader, men det finns många andra också.

Mvh // Johan

johan
0

Och som Zpookey säger så finns det två generella sätt att bli bra på dator och prylar i allmänhet:

1. Om man gjort på ett sätt i ett program, kan man nästan förutsätta att man gör på samma sätt i ett annat program. I Windows-världen så ser ju Arkiv-menyn (File) och Redigera-menyn (Edit) i princip likadana ut i alla program du har. Under Arkiv finns alltid Nytt, Öppna, Spara, Skriv ut, Avsluta. Under Redigera finns allt Klipp, Klistra, Kopiera, Radera, Markera etc. Man kan alltid chansa med att högerklicka på saker och ting för att testa sig fram.

2. Testa! Vad är det värsta som kan hända? Det absolut värsta som kan hända är att man får installera om sin dator. Men det hör ju till de allra värsta extremfallen. I vanliga fall räcker det ju med att ångra det man nyss gjorde eller kanske stänga programmet och försöka igen.

Det är ju precis det som är så tacksamt med datorer. Allt går inte åt skogen för att man gör fel första gången. Jämför till exempel på att sätta upp ett nytt badrumsskåp där man kan förstöra hela badrummet om man borrar på fel ställe, använder fel borr, inte är försiktig nog. DET om något tycker jag är läskigt! Eller bafra en så enkel sak som att sätta upp två tavlor. Blir det snett så har man ett fult hål i väggen tills man målar om nästa gång. Så skulle det aldrig vara med ett datorprogram.

// Johan

Mvh // Johan

Lill-Kisse
0

Jag tror att det är behoven, som styr vad man lär sig. Syftar du på datorer och program, så vill jag påstå att det inte är något tekniskt område. Då är konsten att tolka en stickbeskrivning minst lika mycket "teknik".

Man behöver inte förstå hur en radio, TV eller klocka fungerar för att kunna använda dem. Det är likadant med datorer. De är ju bara apparater, som man har program i. Det gäller att använda program, som man är intresserad av och anser sig ha någon nytta av, som har någon betydelse. Vill du exempelvis få hjälp med att skriva snyggt och korrekt, kan du säkert utveckla det med hjälp av något ordbehandlingsprogram.

I dagens läge finns det ingen anledning för en "svensson" att skruva ihop eller isär någon apparat med elektronik. Stoppa i kontakterna, starta och läs instruktionerna. Det brukar gå bra.