Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2400 ggr
Hjortronsylt
0

Vad händer med Windows XP efter juni i år?

Hjälp!  Man läser om protestlistor världen över och artiklar om att Windows XP kommer sluta med säkerhetsuppdateringar från juni i år -  är det verkligen så?!

A) Innebär det att man i princip blir tvingad att köpa Vista? Det som jag hittills läst är att Vista brottas med flera säkerhetshål och buggar och inte alls är kompatibelt med många spel etc.  Vad stämmer egentligen?

B)Och hur gör man om man har en äldre PC (2-5 år) - kan man installera Vista i den också eller är den bara att skrota burken i juni?

C)  Vad är det för skillnad på 32 bitar och 64 bitar VISTA?

johan
0

A) Vista är inte osäkrare än XP, snarare tvärtom. Jag har inget program eller pryl som inte fungerar med Vista. Man kan dessutom köra program i "kompatibilitetsläge" för att det ska fungera med äldre program.

B) Vista tar mer prestanda om man vill utnyttja allt, men man kan stänga av mycket effekter och få det att fungera även på äldre burkar. Ett plus med vista är också att det har en funktion som heter ReadyBoost som gör att du kan snabba upp datorn med hjälp av USB-minnen.

C) Det hänger på vilken processor du har. Har du en äldre dator ska du har 32 bitars-versionen.

Personligen tror jag att Microsoft kommer förlänga supporten ytterligare på XP.

Mvh // Johan

johan
0

Här har du en förklaring till Vista ReadyBoost och hur det kan förbättra prestanda på en gammal dator.

>> http://video.msn.com/video.aspx?vid=9e2163f9-f208-494b-baa6-8fc9390e298b

Mvh // Johan

Zpookey
0

Vista är Windows millenium v2 och microsoft vet om det.
Redan nästa år kommer nästa operativsystem som har kodnamnet Windows Vienna eller Windows 7.
Det är inte för intet som microsoft tillåter ägare av Vista business och Vista ultimate att "nedgradera" till Windows XP.
XP kommer att finnas minst till årsskiftet 08/09 och när servicepack 3 kommer till XP så innebär det en hastighetsförbättring på XP med 30%
Ett bra exempel på hur opålitligt Windows Vista är, är OS i kina i år.
Ingen av de "mätkritiska" datorerna får ha Vista installerat. Vista kommer endast att finnas på datorerna som de tävlande och andra inblandade har för att surfa på webben med…när det gäller resultatdatorer så får endast XP användas.

Lite länkar…
http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_48137.e24
http://techworld.idg.se/2.2524/1.95799

johan
0

#3: Vad jag har hört så ska XP SP3 komma samtidigt som Vista SP1, dvs. snart. Hastighetsökningen jag hört är 15%, inte 30%.

Jag hade nog valt Vista om jag köpte ny dator idag. Jag kör Vista på de flesta mina datorer, men jobbar fortfarande mycket XP virtuellt. Tycker inte det är så stor skillnad i ärlighetens namn, men vissa saker är definitivt mer användarvänligt i Vista. Däremot går det mesta som finns i Vista att få till XP också med hjälp av tredjepartsprogram. Ofta så märker jag knappt vad jag kör.

Precis som med det mesta så krävs ett SP för att ett program ska bli bra. XP blir ju inte riktigt bra förrän SP2 kom. Med SP1 till Vista har dom ju fixat mycket av dumheterna som varit mest störande, t ex långsam filkopiering och att domänanslutna datorer blir långsamma offline.

Men

Mvh // Johan

Zpookey
0

Summering….
What hardware gives you…software takes away.

Microsoft har själva medgivit att med nästa OS så ska de inte göra om samma misstag som de gjorde med Vista.
Jag hade personligen inte installerat Vista…och vi installerar inte Vista hos våra kunder heller. Varken de eller vi vill att de ska ha Vista installerat. När Windows 7 kommer så blir det antagligen det istället. Men våra kunder lärde sig av ME.
Visst finns där funktioner i Vista som är bra…men det kompenserar inte det som är dåligt tyvärr.

Anledningen till att MS släpper halvfärdiga OS lite då och då är för att de måste släppa något nytt för att inte tappa marknadsandelar.
Och så länge Siba och Onoff finns så säljs det till intet ont anande människor som köper allt försäljningsnack med huller och hår utan att ens opponera sig. Och tillverkare av bärbara köps lätt av MS så att det till slut inte går att köpa något annat.
Men jag är inte anti-MS för den delen…det är inte MS fel att folk kan köpas. Men MS släpper bra saker och XP är en dröm hos oss som bygger och installerar datorer åt företag. Jag dömmer inte ut Vista än…ska testa med SP1 först…men med tanke på att nästa OS redan är på gång så är det nog ingen större chans att Vista installeras hos våra kunder.

Hjortronsylt
0

Alltid lika intressant att dra igång en diskussion här på iFokus! Härlig respons! Skrattande

När vi beställde en ny dator (något halvår sedan) så känns det som rätt beslutat att välja att få med XP istället för Vista. I alla fall den här gången - kanske ändrar vi åsikt om något halvår. Företaget ifrågasatte inte ens utan "höll med" om att det är mer säkert. Om nu också XP SP3 kommer och ökar hastigheten så kanske det finns anledning att avvakta ytterligare och väga för och emot.

ryttarn
0

Jag fick min Dell XPS M1330 levererad med Vista, jag höll på att trasla i över en månad men fick inte det att fungera som jag ville. Många av mina utvecklingshjälpmedel hängde sig i Vista och även Skype och flera VPN klienter bar sig underligt åt. Efter massor av förlorad arbetstid beslöt jag att instalera XP. Efter lite strul med att hitta drivrutiner fungerar nu allting perfekt igen. Vista är verkligen ME2….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kaj
0

Microsoft har en policy som säger att de gör säkerhetsuppgraderingar och patchart i 24 månader för ett operativsystems Service pack nivå. Det är nog riktigt att SP2 kom för ca 2 år sedan så där kan nog månadspatcharna ta slut. Men om SP3 kommer nu första kvartalet så kommer de att fortsätta med underhållspatchar och säkerhetsuppgraderingar i 24 månader efter de släppt SP3.

Du kan kolla denna länk hos Microsoft hur länge de avser att fortfarande stödja olika versioner av sina produkter
http://support.microsoft.com/gp/lifesupsps
Och lite mer här http://support.microsoft.com/gp/lifecycle

Vad avser ifall du kan lägga på Vista på din gamla PC så finns det ett program på microsofts hemsida för Vista som kör igenom din dator och talar om ifall det är något som inte är kompatiblet med Vista. den kollar både hårdvara och softvara.
Den hittar du på Windows Vista Upgrade Advisor (välj det språk ditt OS är på - antagligen svenska)