Hur får man ner fläktvarvet?
Hej!
Vår ACER-laptop har börjat dumma sej.
Fläkten under (vad den nu heter - är det CPU?) går på högvarv efter några minuter varje gång man startat datorn. Vid uppstart är den normal, sedan tar det 2-3 minuter och så accelererar den. Man känner också hur den blåser ut mer luft. Tidigare har den varit näst intill ljudlös men nu går fläkten mycket mycket fortare! Den har inga missljud för sej i övrigt.
Även med alla web-fönster stängda är fläktvarvet detsamma.
Kan man ställa ner fläktvarvet eller vad är det som har hänt?

Man brukar kunna ställa varvet i BIOS…

Vill man verkligen ställa ner varvet på fläkten?
den är ju till för att kyla när någon komponent blivit för varm. Om man ställer ner den kan det ju hända att någon komponent som blir för varm går sönder.
kan det vara så att disken börjar bli kass och att den alltså blir för varm så fläkten drar i gång?
har för mig att det finns något program man kan köra som talar om temperatur på cpu och diskar. Kommer dock inte ihåg vilket program men vet att det finns en eller ett par trådar här i forumet om detta. Kanske någon annan känner sig manat att hjälpa till med programnamnet om ni vet vilket det är.
Kan tyvärr inte hjälpa till med programnamnet.
På min hp laptop där håller fläkten på och höjer och sänker hastighten mest hela tiden och jag tror inte att det är något fel och som Kaj skriver skulle jag nog inte sänka hastigheten.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
Börja med att blåsa rejält där luften sugs in och blåses ut så att allt damm försvinner.
Har du börjat använda något nytt program? Typ installerat ett nytt antivirusprogram, chattprogram etc. Kan ibland ligga och ta rejält med processorkraft, vilket gör att fläkten måste jobba mer.
Lägg någon grej under datorn bak så att det blir lite mellanrum mellan bord och laptop. Det brukar göra att värmen i datorn går ner.
Åh vilken suverän supporthjälp man får här! * glad *
#1 och #2 Fläkten började gå på högvarv helt plötsligt bara, dessförinnan har den susat normalt. Gjorde en systemåterställning till en dag när fläkten gick som vanligt och inga nya program alls installerats, men samma högvarv ändå direkt efter omstart. Den kan ha stått avstängd länge men börjar på högvarv direkt ändå!
#3 Intressant! Dock har fläkten aldrig tidigare gått upp och ner mer än vid programinstallationer bl.a. Annars håller den sej jämn och väldigt tyst. Men kanske är det normalt ändå efter ett tag på en dator (1 år gammal).
#4 Kan man verkligen blåsa in luft hårt när fläkten är igång, blir det inget slags överslag då? Har testat ha den lutad med mkt luft under, men den rusar ändå.
Kanske ska testa och köpa en kylfläkt för laptop för att garanerat kyla ner den stackaren (och skona mina öron…). Såg det finns på Kjell.com.
Ska leta efter programmet där man kan mäta CPU-värmen, skriver ut det här om jag hittar det.

CPU-tempen visas annars också i BIOS.

du kan ladda hem Speed-Fan för att kolla temperatur och konfigurera fläkthastighet.
Men det som jag tror e problemet är damm, så sätt damsugareni in/utblåset på datorn, alternativt skruva isär alltihop och gör en grundligare rengöring.
#6 Vad fint… och hur kommer man till den avläsningen? :-)

Håller "Delete"-knappen intryckt under uppstarten av datorn.
(kan vara någon av "f*" tangeterna också)
Men var försiktig inne i BIOS, ändrar du nåt där så kanske inte du reder ut det igen…!!!
Ni har nog rätt - Det lutar åt att det är damm för när man kikar in så är det…öh….dammigt! Hoppas det kommer räcka med en omgång med dammsugaren….
Men nästa problem (så klart, varför ska något gå enkelt?) är: Det går inte att bryta sej in! Har tagit bort dom 6 skruvarna(Travelmate 2490) men locket över där fläkten sitter går INTE att rubba. Sökte på ACER efter beskrivning hur man tar loss - men icke. Hittade ingen beskrivning på nätet heller.
Vågar nästan inte fråga men….någon som vet hur locket tas loss? 

är det ett plåtlock så är det konstigt om det inte går att få loss. men det kan vara så i värsta fall att du behöver skruva isär hela datorn

ok.
kolla noga så att det inte sitter någon mer skruv under någon klisterlapp eller gummitass (rätt ofta tillverkarna gömmer skruvar lite här och var).
om det inte finns så prova att lossa på dom skruvar som sitter precis intill plastlocket.

Dottern köpte precis en acer som vi har satt i mer minne,, ser lika ut under hennes acer..
det är inte bara skruvarna som håller fast locket, det är även låspiggar som håller fast det stora plastlocket, ta försiktigt med en mejsel el. liknande och bryt försiktigt runt kanterna så får du upp locket..men se till att du inte kör in verktyget för långt in.
var lite trixigt för sambon i fredags när han gjorde det där men bryter man försiktigt så går det,,..
Lycka till
Tack Irma #14 för ditt svar ang. locket! Det jag undrar mer är: är det HELA stora locket som måste av (hela underdelen på datorn) eller bara det lock som tillhör (i det här fallet) fläkten? För när man gläntar på locket så vidgas bara en liten öppning där, resten av locket sitter som gjutet och inte ens en springa syns (ser ut som det är helgjutet).
Har du lust/kan du visa med en bild och rita lite på den tror du och visa, så skulle jag bli mycket tacksam?

#15 Det är hela stora locket som jag har ringat in med blått, om ni tar typ mejsel sedan ni lossat på skruvarna (behöver inte skruva ur dom så dom lossnar) sen bänder försiktigt med mejseln under locket med små steg så får ni loss det. Det är plast klackar som håller locket på plats också.
Men se till att ni har lossat alla skruvar och glöm inte den som sitter i mitten. :-)
nu vet inte jag om fläkten sitter på samma ställe på er Acer som det gör på dotterns men troligen.
Dumt att dom gjort att hela stora locket ska bort då man blottar hårddisk, moderkort och minnet så kom inte åt de delarna med dammsugare etc.
Obs, jag rekommenderar ni tar ur batteriet först innan ni börjar. .
lycka till

En dator ska inte öppnas utan anledning. Det kan ju vara en orsak till att det faktiskt är lite omständigt. Anlita en datortekniker i så fall. Dammsuga kan man göra utifrån, men se till att datorn är avstängd då.
Börja med att rensa disken eftersom den säkert är full av en massa onödigheter efter allt surfande på nätet. Gå in på "Den här datorn". Högerklicka på "Lokal disk (C:)". Klicka på "Egenskaper". Välj "Diskrensning". Sedan väljer man vad som ska rensas bort. Det finns texter, som beskriver varje möjligt val. Behåll dock programuppdateringarna.
Eventuellt vinner man en hel del på att Defragmentera disken också. Det valet finns under fliken "Verktyg" på samma ställe. Var beredd på att det tar ganska lång tid, men det är det värt. Lägg sedan märke till hur mycket mer minne det blir på disken efter denna rensning.
#17 Ser inte hur fläktens surr med damm och problem att få upp datorns plastlock under har med diskfragmentering att göra, men tack för ditt tips ändå. Själv kör jag regelbundet med Aschampoo's Win Optimizer och Ashampoo's Magical Defrag vilket jag tycker är suveränt lagom avancerade och funktionella program som rensar och sorterar. Kan varmt rekommenderas!
#15 Tack för din bild! Locket ser inte lika ut som på min (se bild #12). Vad jag kan se verkar er ha en större sammanhängnade platta över hela, medan vår är uppdelad i sektioner. Hm! Den sitter fortfarande som berg, fast alla skruvar tagits bort!

#18, såg att ditt är lite mindre…men jag tror nog att plastklackarna sitter lika under ditt lock som på dotterns.
hoppas det gick bra för er att få av locket och att du fått bort damm ur fläkten.

Hejsan Hjortronsylt och alla andra!
Nej inte fattar jag heller varför fläkten surrar igång som fasen efter en tids besök på Internet. Men det är uppenbarligen störande att få in en massa cookies, temporära filer, snabbsök-adresser etc. Men jobbigt verkar det vara. Min lugnar ner sig direkt efter en rensning. Alla känner inte inte till värdet av rensa disken från onödigt skräp. För den som inte är van att rota i datorn inre, kan det räcka långt med det, om man nu inte kände till nyttan av det innan. Själv öppnar jag inte höljet annat än vid manuell storstädning så att säga.

ja en defrag kan definitivt vara värt för om många filer är fragmenterade måste diskarnas läshuv uden jobba av bara den.
Om du har Windows Vista behöver du inte defragmentera för det sköter Vista själv. Det går visserligen att göra en defrag själv i Vista men den är by default inställd på att hela tiden se över din disk och med jämna mellanrum gör den en defragmentering på alla dina diskar.