Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 627 ggr
Vanja-K
2008-01-26 21:45
0

mindre bilder

När jag tagit bilder från dig.kameran så är mina jpeg. Men tydligen är detta för stort för epost. Mot. kan nästan inte öppna. Täcker hela skärmen. Hur gör jag för att få dem mindre (alla som jag vill skicka)?? frågar en novis. Säkert jättenkelt, men jag kommer inte på.

johan
2008-01-27 13:01
0

Installera ett bildprogram som tex Picasa eller Windows Live Photo Gallery. Där är det enkelt att exportera bilderna och förminska dom.

Om du har Microsoft Office 2003 eller 2007 installerat har du förmodligen Office Picture Manager installerat och då är det också enkelt. Kolla under Start, Alla program, Microsoft Office, Verktyg.

Om du kör riktiga Outlook 2003 eller 2007 (alltså inte Outlook Express) så kan du även krympa bilderna direkt i mailet. Minns inte exakt hur man gör, men det finns en knapp med alternativ för bifogade filer.

Om du installerar Windows Live Mail är det också enkelt att förminska bilder och lägga in bilder i mailen. Windows Live Mail är för övrigt extremt mycket bättre än Outlook Express vad gäller spam-filter och funktioner också. Det är helt gratis!

Mvh // Johan