Trådlös router..
Hej.. Ska försöka fixa så jag kan sitta vart jag vill o surfa. Har fått en trådlös router (av telia) Men då står det att jag ska ta reda på vad min bärbara dator har för krypteringslösning.. Gaaa
Någon här som vet hur man får fram sånt (ikväll helst) Har kollat på hemsidan för tillverkaren för datorn men utan resultat..
Det ska antingen vara
*WPA2
*WPA
*WEP
WEP är det som är minst säkert, men som både routern och din dator garanterad stöder. Jag skulle dock gissa att båda stöder alla de tre standarderna du nämner.
Mvh // Johan
Min käre man , säger att det står i specifikationen till nätverkskortet. Jag har ingen aning.
Var rädda om varandra
Alla har visst stöd för Wep. Är de tre år eller nyare.har de garanterat stöd för WPA också.
Var rädda om varandra
Tack för era svar.. Få se nu om jag får igång det oxå.. hihi

Inställningen gör du dels i routern där du anger att den skall kommunicera på t ex WPA2. Därefter gör du samma inställning när du konfigurerar din koppling på din Windows klient (eller vilket OS du nu har)

några nissar har lyckats att knäcka WPA2 krypteringen nu, det som skulle vara omöjligt när det kom ut som standard

Tja inget lär nog vara omöjligt. Problemet är bara att det tar längre tid att knäcka en WPA än svagare krypteringar. Men med brute force attack och med många datorer som delar på de olika sekvenserna i nycklarna kan man alltid till slut knäcka koden. Men det tar som sagt lång tid och behövs nog rätt många datorer för att knäcka den.