Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 835 ggr
iken
2008-01-27 13:32
0

Trådlöst internet

Jag har en ganska modern laptop (0,5 år gammal). Behöver jag ändå köpa till USB modem eller har nyare datorer detta inbyggt?

Samtliga operatörer som erbjuder trådlöst internet tar en slant för modemet. Behöver jag överhuvudtaget modemet?

sumpen
2008-01-27 16:55
0

de beror ju på… alltså de finns ju modem med inbyggt trådlöst bredband och som du säger ska då det vara inbyggt i din dator ett Wlan. Men om man kolla på ex 3 så måste man ju skaffa en sådan där usb ports i-net. men med en sådan har du ju bredband överallt =) inte bara i hemmet..

tyvärr kan jag inte själva saken djupare än sådär.. =)

johan
2008-01-27 17:48
0

Jag blir lite osäker på om du menar WLAN som du ansluter till en trådlös router som i sin tur ansluter till fast bredband, eller om du menar mobilt bredband via 3G-nätet.

Jag har svårt att tänka mig att en ny laptop inte har stöd för WLAN.

Däremot är det fortfarande väldigt få datorer som har plats för SIM-kort så du kan ansluta till mobilt bredband utan att ha USB-modem eller pcmcia-kort för 3g-anslutningen.

Mvh // Johan

iken
2008-01-28 20:45
0

Hej

Tack för svar,

Jo, det är mobilt bredband jag syftar på, inte wlan.

Min dator har följande, räcker det?

Analogt modem

10/100 Nätverkskort

Trådlöst nätverkskort

johan
2008-01-28 22:54
0

#3: Mobilt bredband har inget med det att göra. Det du behöver är antingen en USB-port, vilket ju alla datorer har, eller en plats för pc-card (inte den nya ec-platsen som är mindre).

Det vanligaste är att man har det via USB. På den finns alla drivrutiner och program du behöver. De fungerar på både mac och PC.

Jag har själv mobilt bredband från 3 och det fungerar klockrent! Jag kör vanlig 3g och det kostar 99 kr / mån och då ingår 1 gb överföring, vilket räcker långt för vanligt surfande. Om du vill ha turbo-3g kostar det 199 kr / mån och då finns ingen begränsning på mängden data (iaf inte som du kommer upp i som normal användare).

Mvh // Johan

iken
2008-01-29 19:30
0

Tack för svar,

Som jag förstått det behöver jag alltså inte välja till något USB modem för att få det här abonnemanget (länk nedan) att funka?
http://www.tre.se/templates/Broadband.aspx?id=27918

johan
2008-01-29 21:40
0

Jo, du måste ha ett modem till också. Men det ingår ju om du har 12 mån bindningstid.

Mvh // Johan