dataskärm med farligt UV-ljus?
Jo, jag funderar faktiskt, om det kan vara så. Jag har nämlligen köpt en plattskärm till min dator i märket Acer. När datorn är i viloläge, ger den ett blått sken istället för svart som det borde/brukar vara. Och jag ser det med oro att min syn försämras och jag blir alltid jättetrött då jag sitter framför datorn, rentav förvirrad. Skärmen ger också skuggbilder som inte bara jag ser. Jag undrar om någon av er har någon koll om hur farligt det är att glo på plattskärmar och varför den ger blått sken, samt om det faktiskt kan vara UV-ljus och farlig för ögonen?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag vet inte hur det är med plattskärmar, men med CRT-skärmar ska de vara inpluggade i ett jordat uttag för att strålningsnormen ska gälla..
En TFT-skärm ska inte ge skuggbilder.
Kolla att du har rätt uppläsning inställd. Annars kan det ge skuggbilder eller oskärpa. Först kollar du i instruktionsboken för skärmen vad den har för upplösning.
Sedan högerklickar du på skrivbordet och väljer flilken inställningar. Där ser du ett skjutreglage, under det står det vilken upplösning datorn är inställd på. Den ska vara inställd på samma som skärmens upplösning.
Tom
Det är nog så att du inte har rätt inställningar.
Jag köpte en Acer 19 tum för ca 2 år sedan och jag är helnöjd har inga problem med ögonen.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Jag har testat med olika skärmupplösningar, men alla ger likadana skuggbilder. Jag köpte skärmen för 14 månader sen och jag upplever detta för bara cirka 2 månader sen. Det vore just snyggt om en skärm för 2500 inte höll mer än ett år.
Det är inte så att du slagit på ClearType? Det kan upplevas som lite suddigt för vissa. Minns inte exakt var man slår på och av det i XP, men det är typ högerklicka på Skrivbordet, välja Egenskaper, gå till fliken Utseende, klicka på Effekter och sedan finns det ett val för textutjämning eller något liknande.
Mvh // Johan
#4, Men Maria, du ska inte testa med olika skärmupplösningar. Du ska ställa in den på rätt upplösning och inget annat :-)
Tom
ClearType, det ger mig huvudvärk. Denna sträng fick mig att inse att man nog borde kunna slå av det i IE också och det visade det sig att man kunde.
Det har varit en av anledningarna till varför jag väldigt sällan använder IE.
mvh/gurin

Tom, jag vet ju inte vad som står i bruksanvisningen, kan inte hitta pappren i alla dessa högar som företagare måste samla på sig. Och jag tycker nog i alla fall att beroende om man är ung eller gammal, har bra eller dålig syn, borde man ju kunna ställa in den visningsstorlek som passar en bäst. Jag har gjort om till Clear type men inte heller det hjälpte. Jag har också flyttat lysrör med transformator som var för nära, det har blivit LITE bättre, men fortfarande suddig.

En LCD skall alltid köras i upplösningen som skärmen är gjord för för att inte upplevas som suddig. 17 och 19" som inte är wide skall oftast köras i upplösningen 1280x1024. Vad är det för beteckning på skärmen? Det brukar stå på plastramen eller på baksidan.
#8, Om man tycker att texten är för liten på skärmen ska man ändra i windows inte upplösningen på skärmen. Det enda som händer när man har fel inställning för upplösningen är att bilden blir suddig.
Kan du kolla bakpå skärmen vad det står för modellnamn/nummer så kan vi försöka hitta rätt upplösning åt dig?
Tom
Det är inte så att du har en såkallad kvm-switch? Dvs att du skiftar 2 datorer till samma skärm?
Isåfall är det nog så att du har en väldigt billigt sådan för de billiga brukar ge skuggbilder.
Annars kan det vara så att grafikkortet ditt inte håller måttet…en dålig bild behöver inte vara bildskärmens fel.

Ni är alla tiders!
Jag kontaktade onoff, de sa att det är som det ska - hm, varför har jag ont i huvudet då? Jag har tom varit hos optiker och det är inget fel på min syn.
Modellens namn:
art.nr 40363 Acer 19" AL1916As 8 m vad jag kunde läsa ut av fakturan. Det fanns nämligen inga papper att hitta, inget följde med.
Jag har skärmen inställd på 1024*768 som påstås att det ska. vilket grafikkort jag har? Bra fråga. jag hittade den texten som jag kopierar här, men jag kan inte tolka den.
"Den drivrutin som har installerats för grafikkortet STB är inte kompatibel med den här versionen av Microsoft Windows och kommer därför att inaktiveras under uppgraderingen. De enheter som stöds av denna version av Microsoft Windows finns i kompatibilitetslistan för Microsoft Windows XP på http://www.microsoft.com/isapi/redir.dll?prd=whistler&ar=help&sba=compatible. "Men om jag klickar mig dit, då blir det bara köp köp köp alla möjliga microsoft program…
Jag hittade följande också i hårddisken, men jag kan inte tolka det heller. Önskar att jag kunde allt om datorer så jag blev självgående, men det är för mycket helt enkelt.
"OBS! Ett PCI Express-grafikkort används i stället för det inbyggda grafikkortet. " Jag undrar hur det har gått till. Vad jag vet så har jag inte installerat nånting och jag vet inte hur jag rättar till det, om jag nu måste rätta till det. Är det någon som är hygglig och kan detta?

#12:
Hehe, det är nog som det ska med ditt PCI-Expresskort.
Om du vill se vad det är för ett kort:
Högerklicka på "Den här datorn", välj "egenskaper", sen fliken "Maskinvara", sen "enhetshanteraren", och där på "Bildskärmskort" klickar du ute till vänser, så visas info om kortet…

Den ska inte vara inställd på 1024x768 utan 1280x1024 enligt specifikationen. Testa det då bör det bli klarare.

#14 Om jag ställer in det till 1280*1024, då är det alldeles för litet, texten är ihoptryckt och ser ut som om den var broderad. (strecklinjer) Och då behöver jag ändra textstorlek hela tiden väl om jag vill se vad jag har framför mig. Nu har jag zoomat till 125 %, eftersom textstorleken inte gick att ändra.
#13 Då jag högerklickar på den här datorn och väljer egenskaper och maskinvara, där finns inte enhetshanteraren, så där var det stop. Bara diskenheter som cd, diskett, samsung (?) vad det nu är, antagligen till kameran, och 4 till diskenheter Hama card reader… antar att de är USB portar.

Vilket OP Har du?

OP? 
OperaSivsystem
Maria
Skärmen skall köras i den upplösning den är tillverkad för. Annars blir det suddigt. Om det läget inte passar dina ögon bör du byta skärm, men det finns inställningar i operativsystemet för att öka eller minska ikoner och textstorlek. Men de skiljer sig åt mellan operativsystemen.
Det är därför som de ber dig tala om vilket OP du har.
Mvh/gurin

Jaha! Aldrig hört som förkortning OP. Men jag sa ju att jag var okunnig. Jo, xp har jag. Är det inte så att
- om jag ställer om skärmen till det plottrigaste 1280*1024 som skärmen är avsedd för, och vill se större text, ikoner mm, då måste jag ändra detta varje gång, varje program, varje tillfälle jag börjar på något nytt? Jag har försökt ändra storlek från 1 till 2, men då blev allt för stort. Jag har också ändrat zoom och ibland ändrat textstorlek, men det tar tid om jag måste göra så jämt. Eller finns det någon mer möjlighet ändra storlek så den blir motsvarande 1024*768 som för mig är lagom?
Eller återstår bara att byta skärm med någon som har den standarden på sin skärm och vill byta med mig?

Fösvinner suddigheten du visade i #0 när du ställer skärmen i 1280x1024? Om den inte försvinner så är det ju inte upplösningen som är problemet.
Du kan ändra storleken på text och ikoner. Där du ändrar upplösning så klickar du på avancerat. På fliken Allmänt så ändrar du DPI-inställningen till 120 och klickar ok. Då kan du köra i högsta upplösningen och få stor text samtidigt.

jag tycker hursomhelst att skärmen fungerar konstigt. Jag försökte med det du skrev. Resultatet blev att skärmen blev 120 % bredare, men samma höjd, så t.ex runda knappar blev ovala, texten platt, orden blir ojämna med t.ex i ordet mellan finns inget mellanrum mellan ll. Suddigheten försvann visserligen, men när jag bytte sida, då blev det jättesmått igen. Jag trodde att om jag ställde om det till 120 då var visningsalternativet permanent. (Jag har startat om datorn som jag skulle) Jag blir snart vithårig. Texten är svårläst eftersom textflödet är så ojämt.

Det verkar minst sagt konstigt..
Har du provat med det inbyggda grafikkortet, det kanske är ditt PCI Express som spökar eller inställningarna för det i BIOS??!!(SLI, mm.)
Du tar ut sladden som går till din skärm från datorn, och sätter den i "Moderkortets" grafikuttag(en likadan port som antagligen sitter "lodrätt").
Sen kanske du ändå får ändra i BIOS.
#16,
"OP" är inte en vedertagen förkortning när det gäller operativsystem. OS däremot är vedertaget när det gäller operativsystem.
Kanske petigt men eftersom ni håller på att lära Maria någonting så är det bättre att hon lär sig rätt.

Tackar så hjärtligt. Jag får hit en ung kille på söndag (förhoppningsvis) som kan datorer betydligt mer än jag, så jag kanske får lösning på eländet. För nu sitter jag här med rätt upplösning och 15 cm från skärmen med progressiva glasögon och nackspärr. Kunde någon tolka det där förresten? "Ett PCI Express-grafikkort används i stället för det inbyggda grafikkortet." Var kunde jag få PCI-Express ifrån? Vad innebär det?

De som byggde datorn, använder ett annat grafik kort än det som finns intregrerat på moderkortet. Ett snabbare och bättre(förhoppningsvis) grafikkort.
PCI Express är en av standarderna som används idag.
Det finns PCI-kort
AGP-kort
Men jag tror att PCI är ute numera.
PCI Express är inte ute, det är en nyare variant än AGP med annan koppling till minnesbussen. PCI Express är alltså inte samma sak som PCI.