Hjälp! Routern utan internetkontakt
Nu har vi haft besök av två datorkunniga herrar, den ene IT-tekniker och den andre dataingenjör på IBM, som försökt installera vår router och två trådlösa nätverkskort i våra resp datorer. Båda har gått bet. Datorerna får kontakt med routern, men routern får inte kontakt med modemet.
Vi har Com Hem-anslutning och på deras support kan de inte hjälpa till. Igår pratades det IP-adresser (dynamisk, statisk eller PPP) och jag fick veta att Com Hem tilldelar dynamiska IP-adresser.
Är det något i inställningarna på själva routern vi kan ha missat? Den är f.ö. inköpt på Clas Ohlson och heter Gigabyte.
Vi är tre som delar på en dator och är i stort behov av hjälp! Vi kan själva ingenting om DOS eller är särskilt slängda på uppkopplingsområdet, så snälla beskriv så att vi förstår! Steg för steg, som till ett barn!
Tack på förhand!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Du kommer säkert få expert-hjälp här på iFokus data, men fram tills dess så kan jag komma med mina funderingar om vad felet kan vara.
För det första tycker jag att du ska lämna tillbaka routern till ClasOhlson och istället köpa en bra Netgear eller D-link. Har själv Netgear och deras svenska telefon-supporthjälp är helt outstanding, verkligen nöjd!
Vi har också Comhem bredband och du har rätt, dom är inte speciellt hjälpsamma (eller kunniga) på supporten.
Negear är verkligen enkel steg-för-steg att få igång dessutom. Din Gigabyte router har bara support i Kalifornien.
Vad är det för modem du har? Är det Comhem Webstar EPX2203? Kan faktiskt vara så att modemet och Gigabyte-routern inte är kompatibla med varandra på något sätt.

Tack för ditt svar!
Jo, modemet är precis det du nämner. Antar att vi får gå vidare som du föreslår. Stort tack!

Normalt måste du ange en intern ipadress i din router. Den brukar heta något i stil med 198.0.0.1 eller så. Därfefter måste du tala om för din router att den skall hämta en dynamisk IP adress från Com hem och dela ut den till ditt lokala näteverk via en DNS. Allt detta har du som konfigurerbara parametrar i din router och det är bara manualen som kan tala om hur. Det är mycket viktigt att du anger en DNS server. I de flesta fall är routrarna förkonfigurerade med en sådan som då redan skall stå inskriven. Om detta inte finns kommer routern inte att kunna dela ut "fingerade" ipadresser till dina PC på det lokala nätverket
Routerns funktion är följande funktion för dig och ditt nätverk:
Du får ett dynaiskt ip nummer från din internetleverantör. Detta är det enda egentliga ip nummer du har. Routern fångar upp detta automatiskt. Därefter delar routern ut interna ipnummer till dina PCn. Dessa är egentligen inga riktiga ip nummer utan endast interna till ditt nätverk. När dina PCn sedan skall ut på nätet så pratar de med routern som verifierar att de kommer från det lokala nätverket. Om så är fallet mappar den upp dessa fingerade ipnummer med det riktiga som du har hos Comhem. På så sätt delar ni alla på ditt interna nätverk på samma fysiska ipnummer men har så att säga "egna" fingerade ipnummer internt. Detta är routern roll att se till att de fingerade ipnummren endast kommer fårn ditt lokala nät och det är därför viktigt att man har konfigurerat den rätt från början.
men som #1 säger - de allar bästa märkena typ netgear och D-link har redan detta förprogrammerat så det brukar bara vara att plugga in dina datorer i routern så sköter den allt automatiskt sedan. Därför kan det vara bra att fundera på om du inte skall byta ifall Claes Ohlssons router inte är så bestyckad att den fixar detta med automatik.

Kaj!
Tack för långt och informativt svar!
Jag har nu nollställt routern, gjort en systemåterställning på datorn och börjat om från början, på egen hand efter snack med Clas Ohlsons support. Herrarna hade tydligen grävt för djupt in i datorn och gjort onödiga inställningar som blockerade.
Men jag kommer inte vidare heller. Routern menar att IP-adressen är statisk, trots att ComHem säger att den är dynamisk, och jag kan inte ändra den inställningen.
Routern verkar inte heller skicka en IP-adress till datorn eftersom det står 0.0.0.0 i inställningarna. Ska prova igen med att stänga av modemet en halvtimma, för det är det som rekommenderas i såna här fall i instruktionerna.
Jaja, man gör så gott man kan.
Tack snälla för hjälpen!
Nu fattar jag åtminstone mer av vad det handlar om!
Jag hjälpte min syster med ett liknande för ett tag sedan. Då fixade vi detta:
1. Ställde in att datorn hade dynamisk IP, dvs. "Tilldelas automatiskt". Detta görs under Egenskaper för nätverkskortet och inställningar för TCP/IP.
2. Ställde in Internet Explorer på att aldrig ringa upp någon anslutning. Detta görs under Verktyg, Intetnetegenskaper och fliken Anslutningar i IE.
3. Gjorde en "Factory reset" på routern så att den fick alla grundinställningar. Det sitter ofta en lite knapp på baksidan som man trycker på med en penna eller nål.
4. Stoppade i strömmen till modemet. (jo, jag skämtar inte… inte alldeles lätt att upptäcka över telefon…)
5. Konfigurerade routern med den guide som routern hade. Netgears routers är utmärkt och mycket enklare att konfigurera. Rekommenderas!
Mvh // Johan

Efter en i stort sett hel dags trasslande med detta kan jag betydligt mer, men får tyvärr inte routern att funka i alla fall.
Johan: Jag har gjort allt det du beskrev, även nollställt routern, men utan resultat. Brandväggen är borttagen, vilket vi lärde oss kunde störa routern.
Clas Ohlson har en utmärkt telefonsupport med trevliga och kunniga killar som jag har talat länge med flera gånger, men nu går de också bet. Enda slutsatsen måste vara att det är fel på routern, på WAN-porten.
Ska försöka byta den i morgon. Eller hellre få pengarna tillbaka kanske, och köpa ett annat märke som är enklare.
Tack snälla för hjälpen!
#6: Ur enkelhet, och kvalitet, kam jag verkligen rekommendera Netgear. 2 års garanti har dom också.
Mvh // Johan
Webstar-modemet som ComHem använder är en sällsam historia.
Att starta om modemet är nödvändigt varje gång man ändrar vilken hårdvara som är kopplad till den, eftersom den låser sig till hårdvaruadressen (nic) på det som kopplas in på den först när strömmen slås på. Om man alltså vill sätta in en annan dator, eller en router, måste man starta om modemet.
Som om inte det var nog, delar servern ut adress på ett tokigt sätt som kan förvirra en router som inte uppdaterar adressen flitigt. Först får man en IP som gäller deras SIP-server, och sedan växlar den till den IP som man ska ha för annan dataöverföring. För det mesta fixar sig det problemet genom att man väntar ett ögonblick, men det kan vålla problem vid uppstart av vissa system som inte repeterar DHCP-anrop. Min linuxburk får ibland den första IP-adressen, och den funkar inte, utan jag får manuellt köra ipmasq för att ändra konfigureringen efter att jag har startat.
Det behöver alltså inte vara fel på routern, utan det kan vara att den inte uppdaterar IP efter att den har fått den första som är felaktig. Varför ComHem gör på det viset och varför modemet låser nic är för mig obekant, det ser ut som om det är för att krångla till livet för användarna.

cocuyo:
Tack för ditt inlägg! Hann precis läsa det innan jag skulle åka iväg ovh lämna tillbaks routern. Nu väntar vi lite och ska vidarebefordra din information till datakunnig granne som med hjälp av ditt svar kanske kan hjälpa oss.
Fast idag får ärendet vila. Vi orkar inte med mera av datastress nu! ;-)
Tack igen!