Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1776 ggr
Perla
0

(OT?) Kidnappad epostadress

Igår fick jag epost med avsändare min egen, privata epostadress. Det var inte jag som hade skrivit det utan det är tydligen något spamföretag som har lagt beslag på adressen.

Innehållet var att det var 71% rabatt på vissa läkemedel som fanns med i meddelandet som klickbara bilder. För övrigt inget firmanamn, ingenting som kunde peka på vilket företag som stod för produkterna.

Jag vill naturligtvis inte att min privata epostadress används på det här viset utan min vetskap eller tillåtelse så vad kan jag göra för att få stopp på det?

[PeterWem]
0

Det kan du inte. Bara till att spärra din adress i ditt epostfilter, så slipper du se det.

http://www.frimail.net/ 

LottaU
0

Det går inte att göra så mycket.

Spam är bedrövligt att få. Man kan få flera tusen om dagen. Där jag har min mailadress har ett filter som tar bort det mesta av spammen. Men detkommer hela tiden nya.

Man ska aldrig svara på ett spam, för då bekrätar du att denna adress används och på det sättet får du ännu fler spam.

Spammen kommer många gånger från när du lägger ut din mailadress på internet, därför gör många så att dom inte skriver ut hela adressen, utan det kan se ut så här:

lotta at lottan.se

Då känner inte "spindlarna" av att det är en mailadress

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

Kaj
0

Var det inte bara så att det var display namnet som var din epostadress? Då är din epost adress inte kidnappad. För att den skall vara kidnappad måste de även ha tillgång till ditt lösenord och på så sätt sända epost med dina fullständiga rättigheter.

Det finns mekanismer för att göra så att display namnet ändras när man skapar en epostadress. Dessutom kan man då även lägga till att svaret skall skickas till din adress och inte till de som verkligen sänt meddelandet.
Gå in under visa headers på mailet och kolla ifall det ursprungligen inte kommer från en annan avsändare och att de endast manipulerat dessa värden (Display namnet och sänd svar till).

Det är ju nog så illa ifall de gör så men då har de antagligen inte tillgång till ditt konto och kan gå in och läsa dina mail i vart fall.
Skulle för säkerhetsskull rekomendera dig att byta lösenord omgående. Ifall de kommit över ditt lösenord så kan du då spärra ut dem igen.

Perla
0

Tack för värdefull upplysning.

SusanneStromstedt
0

Jag fick besked frn en bloggare att det gr ut massor av snuskmail frn min e-post..Hur ska jag stoppa det?

[cocuyo]
0

#5 om det verkligen är från din dator de går ut så har den infekterats med ett program som använder din e-post för att skicka ut skräp. Det du kan göra för att stoppa det är att koppla bort den från Internet och sedan undersöka vad det är för program; tyvärr lite för omfattande för att behandla här, men om du backar upp alla dina filer som du inte vill mista och sedan lägger ner några timmar på att installera om systemet och alla dina program, då kommer det att försvinna.

För att verkligen få veta om skräpposten kommer från din dator behöver du se huvudena på sådan skräppost och se om det inte bara är att det ser ut som om de kommer från dig.

Vanligen när man har ett spamprogram som skickar ut skräpmail kommer man ganska snart att få en varning från sin bredbandsleverantör och de kan stänga förbindelsen.

Det finns också en möjlighet att någon använder ditt e-postkonto hos leverantören, utan att det kommer från din dator, och då måste du kontakta din leverantör och be om nya inloggningsuppgifter, eftersom ett program eller en person som använder kontot har det nu aktuella lösenordet.

Men som sagt, du måste kontrollera att mailen verkligen kommer från ditt e-postkonto innan du gör någonting förhastat.

Det vanligaste sättet att skicka skräppost så att det ser ut som om det kommer från någons konto är att viruset laddar ner användarens adresslista och sätter upp ett eget postkontor i datorn med en slumpmässig retur-/avsändaradress från adresslistan. Det kan alltså vara någon annan som har en infekterad dator och som har din adress i sin adressbok.

Helleh
0

Jag råkade ut för samma sak..