Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 741 ggr
Oskar
0

Surfa med mobilen

Har fösökt ett otaliga gånger att kunna koppla upp mig med hjälp av mobiltelefonen. Dvs kunna surfa på datorn med mobiltelefonen som "modem". Har dock inte lyckats… Någon som vet hur man gör??

Jag kör Win XP och har en SE K750i.

Hur ställer jag in uppkopplingen i datorn? Och vilka inställningar krävs i mobilen?

mvh
Oskar

johan
0

För det första tror jag du behöver drivrutiner till datorn för att telefonen ska synas som ett modem. Dessa har du på en skiva från SonyEricsson eller så laddar du ned dom.

Därefter behöver du veta till vilket nummer du ska ringa upp. Det är ett nummer typ *56# eller nåt sånt. Om du kör blåtand kommer du första gången manuellt behöva para ihop telefonen med datorn för tjänsen seriell kommunikation eller modemlänk. Sedan bör detta ske automatiskt.

Jag har ingen SonyEricsson-telefon, så det är lite svårt att vara mer specifik. Deras support kan säkert hjälpa till med sånt här.

Mvh // Johan

Zpookey
0

Jag rekommenderar INTE att surfa på datorn genom mobilen då detta är snordyrt.
Det kostar över 10 kronor per megabyte att surfa med mobilen…det blir kanska kostsamt.

Och har man inte en 3G telefon så ska man definitivt inte göra det då hastigheten är hur slö som helst.

Ska man bara använda det till att kolla mail så är det bättre att konfigurera telefonen så att du läser mailen direkt i den istället för på datorn.

Oskar
0

Tackar för tipset. Är just nu på landet och testar…

15 kr mb kostar det att surfa för mig. Och det är ju inte billigt direkt men som nödlösning när man är ute i skärgården är det ju bra.

Oskar