Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1276 ggr
[Vintersaga]
0

Byte från Vista till XP - vissa saker fungerar ej!

Köpte en bärbar dator för några veckor sen som hade Vista installerat. Då många av mina program inte fungerade med det beslöt jag mig för att installera mitt gamla XP (SP 2).

Då funkade alla programmen :-)

Men, nu funkar inte ljudet - det finns ingen ljudenhet säger den. Det fanns ju tidigare, med den installerade programvaran. Vad har hänt och vad kan jag göra för att åtgärda problemet? Kan tillägga att jag provat att söka efter icke installerade maskinvaror utan att hitta något…

[PeterWem]
0

Se vad du har för ljudkort och sök efter drivrutiner till detta.

[Vintersaga]
0

#1 - Det var ett bra tips, tyvärr vet jag inte vad det är för ljudkort jag har - finns inte med under Enhetshanteraren eller någon annanstans på datorn.

Problemet med laptops är att de levereras utan skivor och annat som beskriver vad det är för komponenter installerade. Hade jag varit smart hade jag skrivit upp allt när jag hade Vista, vad datorn bestod av. Men jag hade ju ingen aning om att detta skulle hända…

Användarhandledningen ligger också på datorn, den delen som är formaterad för att jag skulle kunna installera XP…

[PeterWem]
0

Googla efter just din bärbara modell. Brukar stå på tillverkarens hemsida vad modellen består av.

[Vintersaga]
0

#3 - Jag gjorde det också - gick t.o.m. in på HP:s hemsida och sökte efter min modell… och hittade den. Men jag hittar inte vad det finns för ljudkort där. Men det är kanske på någon annan undersida som jag ännu inte har hittat som alla uppgifter finns om den. Lättast hade det varit om jag kunde "läsa av" datorn med hjälp av något program… men det kanske inte går att göra det med när enheten inte ens finns med i registret…?

[PeterWem]
0

Vad är det för modell eller serienr?

ryttarn
0

Har gjort samma resa med en Dell XPS 1340, tog lite tid att hitta alla drivisar men nu fungera det så bra. Problematiken är att man måste lista ut vad det är för hårdvara man har då det inte datorleverantören alltid supporterar äldre OS, så var det med min Dell iallafall. Bara att leta med andra ord…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Vintersaga]
0

Nu har jag hittat en hjälp för det. Jag hade laddat ner två drivrutiner för min datormodell (en HP6715B) men installerade dem i fel ordning - när jag till slut kom på det så funkade det!

Under tiden hittade jag ett program som läser av datorns olika delar - och listar upp dem så att det är lätt att se :-)

Tack för all hjälp!