Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 4334 ggr
Martin
2008-02-04 12:42
0

Mailproblem

Hej,

jag har två olika mailkonton, dels ett HSB-Bolina och dels ett telia.com.

Jag använder Outlook Express som mailklient.

Jag vet att serverinställningarna är rätt, och likaså kontonamn och lösenord. Jag har kollat med telia - de har inga tekniska problem med den servern mitt konto ligger på, så det borde funka. HSB har jag inte hittat något ställe att kolla driftstatus på deras server, men troligen funkar den också då jag får samma felmeddelande på båda kontona. Jag kan varken ta emot, eller skicka.

Felmeddelandet är som nedan. Någon som har funderingar på vad som kan vara fel?

Servern har oväntat kopplat från anslutningen. Möjliga orsaker kan vara ett serverfel, ett nätverksfel eller en lång tids inaktivitet. Konto: 'Newman @Telia', Server: 'mailout.telia.com', Protokoll: SMTP, Port: 465, Secure (SSL): Ja, Felnummer: 0x800CCC0F

Servern har oväntat kopplat från anslutningen. Möjliga orsaker kan vara ett serverfel, ett nätverksfel eller en lång tids inaktivitet. Konto: 'Newman @Telia', Server: 'mailin.telia.com', Protokoll: POP3, Port: 110, Secure (SSL): Nej, Socket-fel: 10053, Felnummer: 0x800CCC0F

mvh Martin

Kaj
2008-02-04 12:54
0

Finns det något web-interface du kan kolla med. Om du kommer in där så är det ju inte fel på deras webtjänst.

Det kan även vara ett ev. antivirusprogram/brandvägg som stoppar upp. Ifall du har ett sådant på din dator pröva med att stänga ner det tillfälligt och se om mailen poppar igång. Om den gör det så är det till att felsöka i detta/dessa program

Martin
2008-02-04 13:23
0

Tack för tipsen. Har testat dessa utan framgång.

Fortsätter leta… (samtidigt tror jag att det är något sådant "enkelt" som ligger bakom..). Får utforska vidare.

mvh Martin

johan
2008-02-04 16:06
0

Använder du Telia som din bredbandsleverantör? Jag vet inte vad HSB Bolina är för något, men om det är därifrån du har ditt bredband ska SMTP-servern vara deras smtp-server, inte Telias.

Mvh // Johan

Martin
2008-02-04 17:01
0

#3 Har för mig jag såg någonstans där att det skulle vara så, men får kanske kolla upp det igen.

Japp, Telia som bredbandsleverantör. Och ingen av adresserna fungerar, så troligen är det ju samma fel för båda.

mvh Martin

Zpookey
2008-02-05 11:22
0

Utgående mailserverport ska inte vara port 465 som det står i ditt felmeddelande…det ska  vara port 25.
Kolla sedan Windowsbrandväggen eftersom att ditt antivirusprogram antagligen varit inne och rotat i inställningarna…öppna för msn och det andra som du vill.

Hjortronsylt
2008-02-05 12:32
0

Ska det inte också stå "mailin.telia.se" och inte "mailin.telia.com"?

(Så är det på Comhem & Spray i alla fall)

Martin
2008-02-05 20:20
0

#6 Nix, telia har .com.

#5 Har testat det, samma felmeddelande (fast med nya portnummerna då).

mvh Martin

Hawknestgrove
2008-02-06 23:49
0

JAg vet, det är kanske fel formulerat, men jag har också telia. Jag har märkt, att på den senaste tiden, så är det mail som helt enkelt inte kommer fram på min Microsoft Outlook. Där har jag enbart min teliaadress kopplad. Alla andra har jag via webben. Märkte det, då en kompis skulle maila till mig, det gick inte fram, då bad jag honom byta till min gmail och vips så kom mailen fra, Det han skickade till min teliaadress har inte kommit alls. Ska ta och ringa dem och fråga vad det är som är fel. Kollar jag med supportassistenten så är allt ok.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
2008-02-08 14:50
0

Ok.

mvh Martin

Zpookey
2008-02-08 22:48
0

Testa att skriva smtprelay1.telia.com istället för mailout.telia.com.

camecat
2008-02-08 23:40
0

Kontrollerade på Telias hemsida och det står:

"Server för inkommande e-post: mailin.telia.com, port 110

Server för utgående e-post: mailout.telia.com, port 465
Utgående e-post kräver en kryperad anslutning (SSL)"

Så inställningarna du hade från början var rätt.

Tror på, som dom sagt ovan, antivirusprogram eller brandvägg som blockerar. Brukar vara det 99% av fallen OM det inte är så att bredbandet inte fungerar eller kräver inloggning och det glömts bort innan man kontrollerar mailen.  (vilket det inte verkar vara ett problem i ditt fall)

Vissa antivirusprogram/brandväggar blockerer fast man inaktiverat dem. Behövs då en avinstallation och ominstallation.