Varför är Vista så segt?
Jag har vista på min nya data och jag kan inte ha xp på den får då låser sig datorn hela tiden. Jag har 3 gig i ram och en amd atlhon 64x2 duel core 4400+ socket am2. Varför går det så segt för? Jätte jobbigt…..
Vilken Vista version kör du? Ultimate höll på att ta livet av min dator. Testade Home basic från den andra laptopen men hade bara oem på den och den var verkligen bara tråkig. Nu kör jag Home Premium i lappen och det flyter på jävligt bra trots 1 gig ram mot en 1.8 ghz cpu.
Kikade förövrigt på en ny hp pavilion nu med dubbla 2.2or och 4 gig ram. Den kommer med Ultimate så vi får se om det blir att handla en premium licens till :)
Det kanske är fel på hårdvaran om det är så att XP låser sig och Vista går segt. Men den utrustning du beskriver borde det flyga fram. Jag kör Vista Ultimate på en 4,5 år gammal dator med 1.5 gig ram utan något speciellt märkvärdigt grafikkort och det går förvånansvärt bra. (ram-minne är viktigt i vista)
Mvh // Johan
#3 ojojoj jag håller med det borde inte vara några problem. Grejen med detta är att jag har testa xp sååå många gånger och datan låser sig bara. men när jag testade vista gick allt jätte bra och än så länge har inget låst sig. jag gör med ultimate och jag tycker det går segt. En polare har oxå vista ultimate och han har samma problem. kan det vara så att de har bara byggt ett tungt op?
#4: Jo Vista kräver ju mer än XP. Men men din hårdvara borde det gå snabbt ändå. Kan jag få det snabbt på en P4 med 1.5 gig ram så borde det ju snurra snabbt för dig med.
Men det som är mest skumt är ju att XP hänger sig för dig. Det är det som gör mig misstänksam mot hårdvaran snarare än Vista.
Mvh // Johan
Jag förespråkar Vlite som gör underverk med Vista.
Det är inte så att du har 64-bitarsversionen?
hihi….förlåt att jag flinar. Jag hade samma problem med Vistan mm. Jag gav tillslut upp och installerade XP. Vista tar otroligt mycket minne och dyl. Dessutom så är det FULLT med BUGGAR i programmet! Jag fick bla. bluescreen för jämnan. Oavsett vad jag gjorde. Blev dock lite bättre när jag tog bort så mycket säkerhetsfunktioner som jag bara tordes! Till och från var Vistan lite långsam, datron gjorde som den ville och inte som jag ville. Windows update slutade att fungera efter ca 2 månader. Fick inte igång det igen trots att jag gjorde som det stod på Microsofts hemsida, med felsäkert läge osv.
Jag älskade upplägget i Vistan dock. Menyerna och utseeendet, men skiten ska ju fungera också. Skulle tydligen komma något sercvicepack till Vistan, men jag tror inte att det har kommit ngt. än?! Ett stort servicepack som skulle rätta till alla Buggar som Microsoft själv har erkänt finns i Vistan.

Har haft väldigt få problem om ens några med Vista. Går som ett spjut, bra säkerhet, utmärkt brandvägg (även om man måste konfigurera flera delar i avancerat läge - lite komplicerat att komma in i innan men vet hur) etc. Inga blå skärmar, Windows update fungerar bra - dock några problem i kombination med Windows defender men en omstart gjorde susen.

Har mest haft problem med installationer av diverse program i Vista. Vissa program har installerats men ändå inte installerats.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#6 nej jag har 32 bit.
#7 Jag fick oxå bluescreen hela tiden när jag hade instalerat mina drivrutiner för grafikkortet och för modekortet…
Asså jag har skickat upp hela datorn till där jag köpte den och de har testat hårdvaran och hittar inget fel. Antagligen så kan det ha varit fel på xp verisonen jag hade eller så kunde jag helt enkelt inte ha den versionen. Men som sagt vista ultimate fungerar men segt som fan… snygg design synd att men lite b om man jämför med mac.
#10: Har du någon enhet som kanske har taskiga drivrutiner för XP och att det är därför det krashar? T ex om du hade en skanner, extern hårddisk, mus eller något liknande som inte fanns på plats när butiken testade den?
Allt är så klart gissningar, men XP brukar ju vara så bra i vanliga fall, så det förvånar mig verkligen att det hänger sig hela tiden för dig.
Mvh // Johan
#11 nej det har jag inte..

När man installerar program och drivrutiner är det viktigt att kolla att de är Vista kompatibla. Vista ändrar helt på hur OSet kommer åt program. T ex så finns inte documents and settings längre utan den pathen är helt annorlunda och även hur adresseringen dit skall gå till. Därför måste många (de flesta) programmen anpassas så de fungerar med Vista.
Allt detta har Microsoft inte gjort för att jävlas utan för att öka säkerheten i OSet så att det numer inte längre är så lätt att hacka ett program och installera skadlig kod.
#13 de drivrutiner jag har är för vista men det fungerade inte ändån…
På din beskrivning ser det ut som ett hårdvaruproblem, mest sannolikt att det är fel på minnet. Windows eller datorns POST (Power On Self Test) gör ingen kontroll av minnet utan låter simpelt datorn krascha när man försöker komma åt minne som inte kan läsas.
För att testa minnet kan du ladda ner exempelvis en ubuntu-skiva och starta datorn från en live-cd och välja att köra minnestest. (memtest86). Det finns även port till Windows av memtest86, men helst ska du inte ladda något så tungt som Vista bara för att testa minnet; det är ju då stor risk att själva systemet hamnar på den korrupta delen av minnet.
Smidigaste sättet att få datorn att sluta krascha om du kan konstatera att en av dina minnesmoduler är korrupt är att ta bort den modulen.
#15 redan testat det. Som sagt det funkade inte ha xp på datorn då den låste sig men med vista fungerar datorn men det går segt.
Segheten i Vista ska försvinna med servicepack 1 när det kommer….säger dom iallafall…
Jag personligen tror inte det…och jag tror inte heller att Microsoft kommer att lägga så mycket krut på det heller eftersom att det kommer ett nytt OS från MS redan nästa år. Arbetsnamnet på den versionen är Windows Vienna eller Windows 7….vet inte riktigt vilket som gäller just nu. Men slutet av 2009 eller början av 2010 kommer det och MS själva har sagt att de inte ska göra om samma misstag med den som med Windows Vista.
Windows Vista är i mina ögon Windows ME v2.
Med Vista Business och Vista Ultimate får du lov att "nedgradera" (uppgradera enligt mitt tycke) till Windows XP.
Oavsett vilken så kommer du inte att kunna utnyttja 4GB Ram om du inte har 64-bitarsversionen av Vista eller XP.
32-bitarsversionerna kan bara totalt hantera 4GB…vilket betyder att om du har 512MB ram på grafikkortet t ex så kan du bara utnyttja 3.5GB av dina 4GB…resten låses av grafikkortet.
#18 Men det funkar inte med xp på min data, så jag får vänta tills servicepack 1 kommer…
Det blev en Acer till. En Asphire med dubbla TL 58or (1,9 gig) och 2 gig ram. VIsta home premium följde med och det funkar bra än så länge.