Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2232 ggr
Soneczka
0

Cd skivor till Mp3

Har en fråga om man kan göra om sina Cd-skivor till Mp3 filer i datorn. Om man kan det, hur går man till väga?

[cocuyo]
0

Tanka hem cdex till exempel och installera det på datorn.

Googla på cdex så hittar du var.

[Norum]
0

Har du inte media player då? Kanonprogram för att konvertera. Snabbt och enkelt…

[cocuyo]
1

Skruttis, vi har nog lite olika uppfattning om "snabbt" och "enkelt".

Soneczka
0

Jodå, jag har Media Player, men hur gör man då? Har inte sett något om att göra om till Mp3 där. Men är inte så bra på Media Player. Kan du förklara?

[cocuyo]
0

Man väljer att kopiera. Det är lite kryptiskt, men du väljer fliken Kopiera, och då ska alla låtarna komma upp förbockade i en lista. Om du inte ser låtnamn och album får du redigera in det själv, så lägger Media Player låtarna i en mapp som har albumnamnet under en mapp med artistnamnet i Mina dokument\Min Musik\

När man har valt vilka låtar man vill kopiera (man kan avbocka om man inte vill kopiera alla), så klickar man på knappen Kopiera som ser ut som en liten skiva, sen kör den.  

Grundinställningen i Media Player är då att konvertera till WMA, vilket ger ett bra resultat, men om du vill ha mp3 får du sämre resultat med Media Player än vad du kan få med cdex. Cdex använder lame för konverteringen och du kan göra dina egna inställningar för lame med ett ganska enkelt gränssnitt. Filerna blir i regel minst med god kvalitet om du väljer J-stereo och VBR med stor vidd mellan lägsta och högsta bitrate. Det tar lite längre tid att packa ner filerna när man har stort gap mellan högsta och lägsta bitrate.

I Media Player kan du bara välja högre eller lägre bitrate, vilket gör att filerna blir ganska mycket större om du vill ha bra kvalitet på mp3. Inställningen att göra mp3 i stället för WMA kan vara knepig att hitta utom första gången man kör då den kommer upp automatiskt.  

Om du vill ha WMA är Media Player absolut att rekommendera, men om du vill ha mp3 borde du kanske titta på cdex. Den kostar inget.

[Norum]
0

*5 Jisses! Media player… Klicka på "Rippa" och sen är det klart på 1 minut…. I MP3-format. Har gjort det själv med många skivor. Har du problem med det skulle du nog gå igenom inställningarna…

[cocuyo]
0

Skruttis, alla versioner av MP är inte likadana. Den som jag sist kunde gradera upp till är version 10, och där är det kopiera. Sedan får man vläja i Egenskaper vilken sorts fil man ska ha, och mp3 är inte så enkelt som bara att köra. Då får man ett dåligt resultat, helt i linje med reklamen som Microsoft presenterar om man klickar på länken där det står "mer om mp3" där dom påstår att WMA är överlägset, vilket är ganska onödigt eftersom det beror på vilken typ av kompression man väljer och hur mycket man vill krympa filerna. Tyvärr har Microsoft ingen information om mp3, men det var vad frågan gällde.

Mp3 kan kodas med varierande bitrate mycket nära cd-kvalite med lika god kompression som WMA, men min mediaplayer har inte sådana inställningar, däremot finns de i cdex.

Kan tyvärr inte säga hur det blir i version 11, Microsoft påstår att mitt Windows inte är "äkta". Det beror antagligen på att jag har bytt moderkort, för innan jag gjorde det var min XP "äkta". Kul med företag som bryter mot sina egna licensvillkor. Dom erbjuder mig en ny nyckel för över trettonhundra spänn, men det är den inte värd.

Något alternativ "rippa" eller "komprimera" eller "konvertera" eller vad man skulle kalla det hittar jag inte i version 10, där väljer man "Kopiera".

Kaj
0

I media player 11 är dt bara att stoppa in skivan och klicka på fliken Rippa högst upp. Där kan du även ställa in vilket format du vill rippa till ( t ex mp3)
Om du vill ändra hur pass bra kvalitet du vill ha så får du först gå in i Verktyg och sedan välja fliken rippa och ställa in där. Rekomenderar minst 128 kbit/s vilket är det normala. Vill du ha bättre kvalitet väljer du ett högre värde men då blir mp3 filerna lite störe

Soneczka
0

Ojoj, tror jag skulle fatta mer om ni pratade grekiska ;-)

Vad är "rippa" för något. Jag är alltså inte alls kunnig i detta med Mp3 och MediaPlayer. Försöker lära mig, dottern har fått en MP3 spelare och vi vill kunna lägga över musik till den.

Får nog hålla med Cocuyo om att MediaPlayer är olika för jag hittar ingen "rippa" knapp som #6 nämnde.

Sen undrar jag vad WMA är för något?

Jag har hittat under vertyg och alternativ på MediaPlayer och sen på kopiera musik att man kan ändra format, men då står det MPGE Layer-3. Är det samma som Mp3?

Ni får förlåta, men jag är väldigt dålig på detta men försöker lära mig…

I nuläget så funderar jag ändå på att ladda hem cdex, kollade lite på deras sida, verkar vara ett vettigt program. Fast bättre är ju att kunna använda det man redan har i datorn.

Soneczka
0

Såg inlägg #8 nu. Kom under tiden som jag skrev det förra inlägget. Verkar som om jag inte har MediaPlayer 11 för det finns ingen sådan flik här hos mig.

[cocuyo]
0

WMA är Windows Media Audio, ett format som vissa spelare klarar, men inte alla. WMA är ett ganska bra filformat och med Media Player är det mycket enkelt att "rippa" till WMA - rippa är nördspråk för att kopiera musikfilerna från en cd-skiva. I Media Player version tio heter det Kopiera.

Om du använder cdex så finns det några knappar till höger om fillistan, en av dom har en tving, och om du för muspekaren över den knappen så säger den någonting om att packa ner filerna till mp3.

I inställningarna kan man justera kvalitén på mp3-filen, och det är inte nödvändigt att ha hela filen med hög bitrate; man kan låta lame göra variabel bitrate och bestämmer själv mellan vilka värden den varierar. J-stereo betyder att man slår ihop basen för båda kanalerna så att mp3-filen blir lite mindre.

Man kan få mycket nära cd-kvalité med mp3 om man ställer det övre värdet för bitrate högt, och om man ställer det låga värdet lågt minskar filstorleken men det tar lite längre tid att packa filen. För spelarens del gör det inte någon större skillnad att man har VBR (variabel bitrate), men en del spelare visar inte låtens tid korrekt om det är VBR.  

För både Media Player och cdex gäller att de hämtar albumdata och låtnamn på nätet om de kan, och låtarna man ska packa ner måste vara märkta. I Media Player gör man det genom att sätta en bock, och i cdex genom att klicka eller trycka ctrl-a om man ska ha alla. När man startar den är alla låtar märkta, men om man redigerar måste man märka igen.

Både cdex och Media Player gör ungefär samma sak, lägger filerna i en mapp som ligger under "My Music" eller "Min Musik" med ett mappnamn samma som albumet under en mapp med artistnamnet. Båda hämtar data från nätet och lämnar också data till en databas över cd-skivor. Data till låtnamn och album kan ligga på skivan eller hämtas från en databas någonstans, och då är det oftast låtnamn och albumnamn som någon annan användare har skrivit dit.

Soneczka
0

Tack för era svar!

Äntligen har jag lärt mig lite mer om detta med Mp3.

Jag har lyckats göra om en Cd-skiva jag har till Mp3 filer nu. Använde MediaPlayer och det gick bra fast jag inte har MediaPlayer 11.

Tack än en gång att ni ville svara på mina frågor och hjälpa mig med detta.

Soneczka
0
[cocuyo]
0

Kul att det gick bra.

Jag tänkte att det kan vara bra att veta lite om packade ljudformat.

Låtarna på en CD har hela ljudkurvan representerad av nummer, och det går inte att packa detta nämnvärt, om man försöker packa ihop det utan förluster blir filen kanske tio procent mindre och det är ju ingen större vinst. En låt tar upp kanske trettio till femtio megabyte, och utan förluster alltså bara en aning mindre, men mp3 och WMA och de andra komprimerarna krymper ju ner den till en tiondel eller mindre, hur går det till?

Lösningen är att man förlorar data vid packningen, data som representerar delar av ljudkurvan som vi ändå inte uppfattar; det kallas att använda en psykoakustisk modell för packningen. Det betyder att efter en kraftig transient tar programmet helt enkelt bort ljudet eftersom det ändå inte hörs. På engelska kallas det "lossy compression", kompression med förlust.

Delar av musiken kan packas bättre, där det är jämna toner eller pauser, andra delar med transienter kan inte packas lika mycket. Därför blir packningen bättre om programmet kan variera mängden data som används efter hur ljudkurvan ser ut, det är vad som kallas VBR, variabel bitrate. Flera av packningssystemen gör VBR utan att man behöver be om det, WMA, OGG m.fl. Om man packar till mp3 får man själv göra den inställningen. Därför blir normalt WMA eller OGG mindre än mp3 med samma kvalité. Båda de formaten är nyare än mp3 och har en annan psykoakustisk modell som packar effektivare också.

Om spelaren kan spela WMA eller OGG kan det vara bra att använda något av de formaten, men om spelaren bara tar mp3, då är det ju givet att det är mp3 man använder.

OGG är ett öppet och frittt format, de övriga tillhör något företag eller orgganisation. Väldigt få spelare tar OGG, de flesta från IRiver; ofta måste man byta firmware i spelaren för att kunna spela OGG. Av märket LOGIK finns några spelare som spelar OGG också.

Det finns några aktörer på marknaden som påstår att de har "lossless" packning, men det är lnte sant. Om man tar de packade filerna och bränner en CD från dem så blir det inte samma som den ursprungliga skivan, utan man får de större filerna, men bibehåller den psykoakustiska modell som packningsprogrammet använder.

Den överlägset effektivaste packningen är RealAudio, men jag känner inte till någon spelare som tar det formatet, förutom de du kan ha i datorn.