bilden upp och ner
Mitt barnbarn knappade på egen hand och plötsligt blev presentationen på bildskärmen upp och ner. Hur vänder man tillbaka bilden?

Vänder på skärmen…
Haha, kunde inte låta bli….vet faktiskt inte..
Den vänder nog igen om barnbarnet knappar lite till…
Skämt åsido, det kan finnas flera olika orsaker:
En är att ditt grafikkort, drivrutinen och skärmen stöder att man vänder bilden, det brukar vara så om man har en skärm som kan vändas (rent fysiskt, en led på baksidan mellan skärm och stativ).
En annan är att det finns virus som vänder uppochner på bilden på skärmen, inte så kul, man får använda ett antivirusprogram för att få bort det.
En tredje är att det helt enkelt är ett litet program som startas automatiskt när datorn startas. Mina ungar busade med mig för många år sedan med det. I så fall är det bara att gå in i mappen Autostart och ta bort det därifrån (när det är ett virus så startas det med "run" i registret, knepigare).
Det brukar ofta finnas kortkommando för detta. Det jag stött på är Alt+Shift+piltangenterna, t ex Alt+Shift+Vänster.
Det kan säkert finnas varianter, så du kanske ska provat Ctrl+Shift+Piltangenter, Ctrl+Alt+Shift+Piltangenter och se om det hjälper.
Prova även att högerklicka på Skrivbordet och se om du har val på snabbmenyn för ditt grafikkort. Där kan det ibland finnas val för "orientering" på skärmen.
Mvh // Johan