Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 666 ggr
bjorsa
2008-02-10 12:28
0

Mysko Vista

Varför beter sig vista så mysko tex jag installerar program till min scanner och det är ett flertal småprogram men dom finns sedan ingenstans sen hämtar jag nya drivrutiner och toolbox för vista till scannern och installerar men då när jag kör den installation så kommer de aldrig upp att den är färdiginstallerad utan helt plötsligt så slutar installationen

Likadant när jag installerat andra program man vet liksom inte om vista är klar eller inte och man får inte som i xp att nya program installerats utan nu får man leta efter dom .

Och när jag tittar efter på problem så har den 23 st och inga lösningar och jag har ju bara i princip startat datorn och precis börjat lägga in hårdvara och då min scanner och den funkar inte trots att de finns vista drivrutiner

När kommer microsoft med något användarvänligt grrrrrrr

mvh/bjorsa

johan
2008-02-10 12:54
0

Kör du installationen som administrator? Högerklicka på setup-programmet och välj Kör som administrator.

Lösningar på problem visas där tills du tömmer listan. På de som är nya står det "ny" i röd text efter lösningen. Det är alltså inte 23 problem sedan uppstart, utan sedan alltid.

Mvh // Johan

bjorsa
2008-02-10 13:00
0

Hur går man tillväga för att nergradera till xp när man har vista home premium OEMAct ?

eller går de inte då det är en färdiginstallerad version dvs ingen skiva följde med från HP för nu har jag tröttnat på vista jag skulle bara byta dator för att få en lite bättre men har ju blivit sämre då man måste tillbringa hela dagar framför datorn för att få den att fungera

Å jag som hade tänkt att mina föräldrar skulle skaffa sig en ny dator med vista för att de skulle ju vara så användarvänligt men finns ju inte chans att dom som aldrig ens haft internet skulle klara av en dator från idag så dom får nog fortsätta med windows 98 och utan internet tråkigt nog men dom kan i alla fall sköta sina föreningsuppgifter på den datorn å printa ut .

mvh/bjorsa

bjorsa
2008-02-10 13:03
0

#1 Johan de finns nog inget setup program i min hp då den kom med vista packad på hårddisken sen startade man den å följde med i installationen så de finns ingen skiva med men kanske de finns något setup program men vart ?

mvh/bjorsa

Zpookey
2008-02-10 13:36
0

För att "nedgradera" (uppdatera tycker jag) från Vista måste du Vista Business eller Vista Ultimate. Vista home premium tillåts inte att nedgaderas till XP…du får köpa en ny XP-licens tyvärr.

Däremot kan du kontakta tillverkaren av datorn och fråga om de har en möjlighet att lösa ditt problem och skicka XP-skivor istället…vissa tillverkare gör så. Nu vet jag inte var du köpt din dator men har du köpt den på Siba eller Onoff så är det ingen idé att fråga dom ifall dom kan hjälpa dig eftersom att enligt dom så är Vista det bästa sedan hjulet…..vilket Windows ME också var.

bjorsa
2008-02-10 15:12
0

#4 Jag köpte datorn genom dustin och det är en hp pavillion 6305 sc och när jag fick hem datorn så skrev jag å frågade dustin varför man inte fick någon vista skiva med men då sa dom att all support går genom hp så antar att det är hp man skall kontakta då å dom har jag kontaktat om just det här att man inte fick någon skiva med när de finns anvisningar i deras manual om hur man för över filer från dator till dator där det står sätt in vista skivan :-) men dom på deras support hade inte läst det å lät inte särskilt insatt i deras produkter men skall prova å ringa dom imorgon.

#4 Förstår jag dig rätt att du har haft vista på din dator å sedan gått tillbaks till xp ?Vilka problem fick du med vista ?

mvh/bjorsa

Dragonrebell
2008-02-10 19:24
0

Ja, nu är jag här igen….jag hade Vista men har nu bytt till XP. Jag fick bluescreen titt som tätt….löste en del av det genom att dra ner på säkerheten…brandväggar o dyl. Explorern dog efter ngn. månad…kunde inte kolla på vissa sidor…men foxen fungerade. Windows mail säckade ihop samtidigt som explorern. Hade nyaste versionerna av flash och explorer WMP och allt. Windows update slutade att fungera. Gjorde som det stod på Microsofts hemsida, med felsäkert läge och ta bort den och den filen, men det gick ändå inte att fixa till. Så efter ngn. månad gav jag upp helt. Nu fungerar allt toppen…hittills, med XPn. Detta är min erfarenhet. Jag hade Vista Home Basic.

Jag älskade Vistas upplägg, men programet var alldeles för osäkert.

bjorsa
2008-02-10 22:04
0

#6 Då är man inte ensam om att ha lite problem i alla fall :-) Jag köpte ju en ny dator för att få den litte snabbare men märker knappt någon skillnad på den här med vista å den gamla med xp de e till och med så att denna med vista tar längre tid att starta internet explorer men de måste vara något fel på explorer för upp till en minut att starta tog det inte igår men man blir ju så trött på alla skitprogram som inte funkar så de lutar åt att jag får köpa en xp home igen för själva datorn bord ju vara bra mkt snabbar än den gamla som är en xp1800 + med 500mb ram å denna är en amd 64 *2 duel core processor 5000 + med 2 gig i ram men kanske de inte är så stor skillnad ?

mvh/bjorsa

bjorsa
2008-02-11 14:44
0

Pratade med hp å inte fick man byta till xp :-( men tydligen var det många som hade problem av olika slag med vista .

Borde inte min gamla xp home oem gå att installera då jag köpte den separat till min andra dator ?

mvh/bjorsa

johan
2008-02-11 17:17
0

#8: Om det är OEM får man bara installera den på den dator som den köptes med. Det låter lite märkligt att du säger att du köpt en OEM-licens separat.

Tyvärr är det ju ofta så att det minst struliga ofta är att köra på piratlicenser, även fast man vill vara laglig. Tycker alltid det är så både med Microsofts och Adobes produkter.

Mvh // Johan

bjorsa
2008-02-11 17:31
0

#9 Johan jag köpte oem separat från samma butik jag köpt datorn men långt senare och på skiva står det att den levereras med nya persondatorer och det är bara en skiva ingen manual så jag antar att det är en oem men den hade jag ju egentligen tänkt skulle följa med den gamla datorn till min dotter dock har vi köpt en större hårddisk men de skall väl gå att byta hårddisk även om det är en oem ?

Hur menar du med att köra med piratlicenser och att det är lättare? vill ju helst köra så lagligt som möjligt men de e ju inge kul att köpa ett flertal licenser och inget fungerar som man vill

Här är det en som säljer en oem på tradera  fast nu gick de inte att klistra in länken då firefox inte funkar fullt ut här å man blir så trött på allt skit med datorer jag vill ju bara kunna köra som förut men de liknar mer en fulltid .

mvh/bjorsa