Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1010 ggr
Hjortronsylt
0

Extern hårddisk i nätverk

Behöver en extern hårddisk att plugga in i routern så att alla i nätverket kan komma åt den. Har läst men inte hittat några förklaringar på om det verkligen går? Den får gärna vara med USB också men viktigast är att den funkar i nätverket.

Har ni några tips på väl fungerande märken på 500 gig, pris ca tusenlappen, som ni själva kan rekommendera och använt?

Ps. Har så klart läst på Pricerunner men användarrecensionerna gav inte så mycket.

[cocuyo]
0

Om du ska ha den i nätverket sha det inte vara USB, även om det kan vara bra om den också har det gränssnittet. För att den ska kunna kopplas direkt till routern ska den ha nätverksgränssnitt, en så kallad NAS, Network Attached Storage.

Det finns gott om dem, från relaivt billiga till dyrare med mer finesser, som printserver och webserver.

De med lägst pris funkar oftast bara som en filserver i nätverket, medan de dyrare kan ha plats för fler skivor och möjlighet till RAID, vilket ger större säkerhet mot skivkrascher. Det finns NAS som också kan spela musik och film utan att du behöver ha datorn igång, och det finns de som har inbyggd webserver. 

Man kan få ett kabinett med RAID-möjlighet och plats för ett par skivor för drygt tvåtusen, men då ingår inga skivor; sedan fortsätter priserna till uppemot tjugotusen för en som har fyra skivor, RAID 5, print- och webserver. Många av de här kabinetten klarar Gigabit.

På länken nedan kan du få en uppfattning om prisläget; 

http://www.liontech.se/CBC.aspx?q=c:36232;pfd:pvk-e3063v807669e3062v807644

Tänk på att hårddiskar tillkommer på dem där det inte ingår.

På Prylar i Fokus var ämnet uppe nyligen;

http://prylar.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=9ee729fe-3801-4621-b013-052d187f310b

Där finns förslag på en ganska billig NAS med många finesser men utan RAID i svar 2.

[cocuyo]
0

Oops…

Den har RAID :-) 

Det är den som tråden börjar med som inte har. Där ingår skiva, och det finns webserver.

johan
0

Jag har en Lacie-disk som har både USB2, Firewire och Ethernet nätverksanslutning. Den dyker upp som en disk utdelad på en dator när man pluggat in den till routern. Fungerar utmärkt och det är otroligt skönt att slippa ha en dator igång för att komma åt delad data.

Den disken jag har har tyvärr bara 100mbit/s-anslutning. Skulle jag köpa en idag skulle jag se till att ha 1gbit/s istället så att det går snabbare att läsa och skriva över nätverket. Detta kräver givetvis även att din router och nätverkskort har samma hastighet.

Belkin har annars en Network USB Hub dit du kan plugga in i princip vilken USB-enhet som helst, t ex diskar, skrivare, minneskortläsare, digitalkameror, etc och göra dessa åtkomliga trådlöst över nätverket.

Den stora skillnaden är att med Belkins lösning så kan du bara ansluta enheten till en dator åt gången, precis som du skulle gjort med en USB-kabel. Men det är ändå smidigt att kunna ansluta till disken eller skrivaren när du behöver den. Inget ryckande i sladdar. Bara klicka sig fram.

Mvh // Johan