Spara som PDF i Office 2007
I betaversionen av Office 2007 kan man spara dokument som PDF från alla Office-programmen. Det behövs ingen plugin eller liknande. Suveränt!
Tyvärr verkar det som att Microsoft blir tvungna att ta bort denna funktion till den skarpa releasen på grund av stämningshot från Adobe.
Däremot läste jag någonstans att man från Microsofts hemsida kommer kunna ladda ned ett gratis tillägg till Office som ger denna funktionalitet tillbaka. Man frågar sig, vad är skillnaden på att skeppa med det från början eller ge bort det som en gratis plugin…
Snurrigt.
Mvh // Johan
Det låter ju väldigt lustigt, det finns ju mängder av andra program (ofta gratis) som klarar av att både skapa och redigera pdf-filer och det verkar inte vara några problem för Adobe. Har de tagit patent på själva formatet som sådant så att de verkligen kan stämma om någon annan använder sig av det?

#1, vet inte men jag tror att de betalt något till Adobe för att få använda formatet. De tjänar förmodligen pengar på annat för att täcka upp denna kostnad. Dessutom tror jag Adobe är mer kritiskt inställda till Microsoft och än mer nu då de i Moss2007 levererar en gen variant till Adobes PDF, kallat XPS som många ser som en PDF killer (rätt eller fel får väl framtiden utvisa)
Bara som ren information: I Mac OS X kan man spara vad som helst som PDF från vilket program som helst, eftersom PDF är inbyggt i systemet.
Vad jag vill säga är kanske mest att med Office på Mac OS X kan man skapa PDF:er väldigt enkelt hur som helst.
PDF är en öppen standard och vem som helst får egentligen använda den. Men Adobe får 10-15% av sina intäkter från Acrobat-produkter och om det finns i Office-paketet på PC lär denna intäkt gå ned rätt markant.
Adobe hävdar förstås att det är för att dom är rädda att Microsoft ska frångå standarden, men jag tror nog att det är 15% intäktsbortfall som är den verkligen orsaken.
Mvh // Johan

#4, så är det absolut. De är mycket skrämda av Microsofts satsningar och även Microsofts egna format XPS som Adobe med många ser som en klar konkurrent till PDF