Bilder syns inte
Nu har jag nog ändrat på något för nu syns inte bilderna i min bildkatalog utan man ser bara ikoner med filnamn men jag vill kunna se småbilder så attjag vet vilken bild jag skall öppna men har väl ändrat något i vista men vad ?
mvh/bjorsa

Jag vet att jag ändrade någonstans till bästa prestandard och då avbockades rullningslistor och en massa annat men kommer ju inte ihåg vart
mvh/bjorsa

återställde i kontrollpanel utseende och mappalternativ å då kom bilderna tillbaks dvs man ser bilderna som småbilder blir ju annars jobbigt att jobba med bilderna
mvh/bjorsa

Du kan ställa in visningsläget för alla mappar eller enskilda mappar genom att klicka på ikonen visningsläge och där välja t ex Detaljerad lista, miniatyrer, ikoner etc.
Vill du göra detta för alla mappar permanent så ställer du först in visningsläget så som jag beskrev ovan. Sedan går du till verktygsmenyn i utforskaren och väljer Mappalternativ och Visning. Där kan du ange om denna ändring skall gälla för alla mappar.
Vista har en något smartare variant av detta men det går till på ung. samma sätt.
PS du kan även i detta fall ange fler fält än de som visas genom att innan du gör som ovan högerklicka på Title fältet för mappen (där det står namn, storlek, typ osv) och välja att lägga till eller ta bort fält.

Kaj tack för hjälpen just nu famlar jag omkring i vista mörkret men förhoppningsvis hittar jag ljuset :-)
mvh/bjorsa

Klicka på knappen views (se bifogad bild) (kan ev heta visa på svensk version). För varje klick ändrar den utseende på din mapp. om du direkt vill välja ett foramt klickar du på pilen så får du en rullista med valen.
Högerklicka på det område som jag markerat med orange. Då får du upp de fält du vill skall visas i mappen för respektive fil. Bock för de fält du vill skall synas.
Vill du ge dig in i lite mer expert läge för mappar har du en bra länk här. Windows Vista Explorer View - New Properties. Den beskriver även andra bra saker med hur du kan konfigurera Vista för att få ut det bästa. Kort sgat här kan du hitta det mesta från att lösa ett slött Vista, hur "nya" Documents and settings fungerar till hur man ställer in vissa saker för sin egen personliga del