Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3501 ggr
tantsotis
0

Felsäkert läge?

Har en kompis som har problem med sin dator, okänt vad.

Om jag startar den i fleräkert läge, systemåterställer nån vecka bakåt, fixar in lite antispy och antivirus plus kollar all brandväggen är på,
tror ni det funkar?  

Har glömt bort hur man startar felsäkert läge, mn resten ska jag kunna fixa.

Som jag fattade saken är det bara media player och musik som går att köra.

Mysko, eller hur?

pentsium
0

mejja ner F8-knappen på tangentbordet under uppstart så kan du välja att gå in i felsäkert läge

[cocuyo]
0

Kolla om han har laddat ner någon konstig media player på sista tiden; det finns flera på nätet som är skumma…

Det finns också mediafiler som kan ställa till det, så det kan vara läge att göra en grundlig viruskontroll.

Felsäkert läge tror jag den går in i när man håller vänster shift och F5 i ett visst läge när den startar, annars F8 för en startmeny. Om det går att komma tillbaka till där den var innan den började strula finns gott hopp, annars kan det bli att installera om allt…

Det ska man absolut inte göra utan att göra en ordentlig backup, och det kanske blir svårt om det bara går att köra media player.

Om man startar datorn med en Ubuntu-, GnewSense- eller Knoppix-skiva kan man komma åt hårddisken genom att använda kommandot 'sudo su' i en terminal och sedan montera den för hand 'mount -ro /dev/hda1 /mnt' mappen /mnt måste skapas först. Sedan kan man kopiera till en extern disk på USB. På så sätt kan man göra en backupp utan att göra ingrepp även om systemet på skivan inte fungerar. Kanske inte alldeles enkelt, men en räddare i nöden. (växeln -ro gör att man bara kan läsa från skivan, inte skriva till den) Man använder Ctrl-Alt-F1 för att komma till en terminal i de systemen och kommer tillbaka till det grafiska gränssnittet med Ctrl-Alt-F(n) - F7 för Ubuntu, F11 för Knoppix. Det går att starta en virtuell terminal i det grafiska gränssnittet också med menyerna.

Lycka till.

Zpookey
0

Tantsotis

Du kan visst köra en systemåterställning men det är inte alls säkert att det kommer att hjälpa.
Testa så som du säger.
Annars kan du testa att lyfta över hårddisken i en ren dator som har ett installerat och uppdaterat antivirusprogam (helst NOD32 Flört)
Efter att du rensat hårddisken på smittade filer så lyfter du tillbaka den i datorn och går in i felsäkert läge och rensar registerfiler om du vågar ge dig på det.

Kör msconfig och kolla vad det är som autostartas i uppstarten…använd google för att kolla vad de olika exe-filerna gör…..rensa sedan i regedit de filer som det varnas för på nätet.

MEN…vet du inte hur du trixar i registret så låt bli…det kan ställa till med mer skada än nytta.

Att köra linuxdistar med metervis av växlar och kommandon låter inte som ett alternativ då det går både snabbare och lättare att bara flytta disken till en annan dator..kopiera över det man vill spara och sedan lyfta tillbaka disken och ominstallera.

Sen vad gäller mediaspelare (varför det nu kom på tal) så finns där en känd säkerhetrisk i Quicktime som många har nu i IPOD-tider…men säkerhetsrisken är igentäppt i o m senaste versionen som finns att hämta på apple.se…
Men jag tvivlar på att det har något med det hela att göra….

[cocuyo]
0

Om du ska sätta in disken i en annan dator måste du se till att den hamnar rätt. Helst sätter du den inte på samma controller som systemskivan, och om den sitter på den andra kabeln kan den fortsätta vara Master om du drog bort sladden från CD/DVD-enheten. Den måste sitta på controller nr 2 då, för om den sitter på ettan kommer datorn att starta från den felaktiga skivan…

Alternativ 2; båda skivorna ska stå på CS, Cable Select, och det ska vara en flatkabel med 80 trådar. Systemskivan som är OK ska sitta på den sista kontakten och den felaktiga ska sitta på mittkontakten och så kör man dem på samma controller. Datorn ska då starta från sin ursprungliga systemskiva.

Det är alltså inte helt lätt heller Fundersam

Fördelen med att starta datorn från en CD och kopiera ut filerna man vill spara är att man inte behöver öppna burken och riskera att dabba sig med hårdvaran för att göra det.

Det är inte metervis med växlar, det är ett fåtal kommandon:

sudo su

mkdir /mnt

mount -ro /dev/hda1 /mnt

Resten kan man göra i det grafiska gränssnittet lika enkelt som i en MacIntosh. Bara dra och droppa.

Med några av live-skivorna behöver man inte ens göra den regndansen, kolla först i filhanteraren, skivan kanske redan är mountad i read only, då är det bara att dra och släppa för att kopiera filerna till ett externt medium som stoppas i efter att man har startat.

Zpookey
0

Jag har nog missat något här…
Men att hänvisa till två andra OS än det man ska rädda?
Kanske inte riktigt rätt sätt att hjälpa även om det säkert skulle gå.

Växlar och parametrar i all ära….men det finns de som inte vet vad en Ubuntu-, GnewSense- eller Knoppix-skiva är….eller vad köra kommando i en terminal eller "montera den för hand" betyder.

Men du verkar vara duktig på Linuxfrågor iallafall Glad

[cocuyo]
0

Kanske att de senaste distributionerna har gått dig förbi. Linux är numera enklare att installera och koppla upp till nätet än Windows. Ungefär som Mac. Men jag föreslog inte att installera systemet, bara att köra live-skivan som inte kan göra några ändringar på hårddisken om man inte monterar den manuellt i skrivläge och det har jag inte föreslagit. Systemet startar långsammare från en live-cd, men om man har gott om minne i burken så löper det sedan smidigt. OpenOffice och Firefox är förinstallerade tillsammans med en del annat smått och gott och funkar också direkt från liveskivan.

Det finns ett otal varianter, alla ungefär lika enkla, men med olika förinstallerade program och olika grafiska gränssnitt. Ubuntu har Gnome som skrivbord, Kubuntu har KDE, och Xubuntu kommer jag inte ihåg vad den har, men den går bra på maskiner med lite minne och kan installeras med så lite som 128M. Knoppix är en mycket trevlig distro, men den kommer ursprungligen utan svenskt tangentbord, det måste man ladda hem själv. Alla kan köras från en minnespinne, endera live-varianten eller om man vill installera hela systemet på ett USB-minne och starta ifrån det.

Det är såklart annorlunda än Windows, liknar Mac mer, men är inte samma sak. Jag har använt Ubuntu ett par år och trivs rätt bra med det. Kommandoraden använder jag bara om jag ska göra något särskilt som pppoeconfig (för att ansluta till t.ex bredbandsbolaget som kör pppoe. Point to Point Protocol Over Ethernet) eller ipmasq (ser till att konfigureringen stämmer med internetkopplingen när DHCP-servern har ändrat sedan man startade), eller när jag ska lägga upp en websida med ftp. När man stoppar i nya hårddiskar får man också göra lite små ändringar i en konfigureringsfil. Alla löstagbara grejer kopplas däremot in automagiskt och läggs på skrivbordet. De kopplas ur med höger klick och välj "mata ut".

Zpookey
1

Off topic…