Formateringsdilemma
Vet inte om det här är rätt forum men ni brukar vara haj på det mesta så jag chansar.
Dags igen för lite problem. Jag blir tokig på allt tekniskt som strular hela tiden!
Jag bränner över .avi filmsnuttar på DVD RW skivor att kika på i dvd-spelaren.
Problemet : Varje gång jag stoppar in DVD RW-skivan i dvd-spelaren för uppspelning, så vill dvd-spelaren formatera skivan! Gång på gång - och så klart, då försvinner innehållet på DVD RW skivan.
DVD spelaren kan spela upp vanliga cd skivor (divX, avi, jpg, mp3) och det är inte den det är fel på.
Det verkar som att varje gång DVD RW'n bränns så omformateras den i datorn på något sätt, och att sen dvd-spelaren begär ytterligare en annan formatering?
Något fel är det, jag kan inte säga vilket.
Har du möjllighet att spela över innehållet från kameran till datorn så borde du i alla fall ha en lösning på problemet.
Du måste antagligen stänga (finalize) skivan i brännarprogrammet innan du kan se den i en externs spelare.
I Nero gör du t ex detta genom att bocka ur rutan "tillåt att filer läggs till senare"

Ändra inställningen i brännarprogramet.
Ah okey, det slog mej också att det kunde vara så, men det är en DVD RW skiva. Så om jag färdigställer den så kan den väl inte återanvändas mer?
Testade att färdigställa / finalize en RW skiva efter bränning i datorn, men när den skulle spelas upp i DVD'n (extern) så begär DVD-spelaren ändå att skivan först måste formateras om.
Däremot, när man bränner en vanlig CD-skiva och färdigställer den, så begär inte DVD-spelaren att den ska formateras. Verkar bara gälla RW-skivor.

Om du bara bränner .avi filer, så behöver du ju inte en DVD-RW(4,7Gb), det räcker med en CD-RW(700Mb).
Men jag brukar formatera skivan före ALL bräning, med samma program som jag ska brnänna med, då det är skilnad mellan Nero och andra.
Kan också vara så att din DVD-spelare inte klarar DVD-RW
DVD-spelaren klarar att spela upp RW och RAM.
Jag kan formatera en skiva i datorn. Bränner informationen. Spelar upp den i DVD-spelaren - men då kräver DVD-spelaren att skivan formateras om först, vilket gör att all information på skivan försvinner. Och så måste jag börja om från början i datorn. Det är ett Moment 22 ungefär. 

Går det inte att låta spelaren formatera skivan, sen flytta den till brännaren och bränna filmen, och stoppa in den i spelaren igen??
En RW-skiva blir inte obrukbar bara för att du kör en finalize…det är bara att formatera om och återanvända som vanligt…det är det som är finessen med RW….men vissa läsare kräver att skivan ska vara avslutad innan man kan spela upp den.
Har du testat med både + och - skivor?
Oftast brukar - skivor funka bättre.
#9 Har inte testat (såg nu att det finns både - och + RW, har inte tänkt på det). Men sak samma om det är + eller - så kommer dvd-spelaren troligen (alltså en extern vanlig dvd-spelare) att vilja formatera skivan före den spelar upp RW. Med vanliga + eller - CD-skivor eller vanliga DVD-skivor är det inga problem med.
Problemet gäller bara RW skivor.