Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 5981 ggr
Madde80
0

Excel - förhindra kopiering av dolda celler

Hej!

Jag sitter på ett excel-dokument (Excel 2003) som innehåller gömda rader och kolumner med lite småkänsligt material. De andra raderna innehåller celler som användaren inte behöver ändra i, dock finns celler med url-er som han måste kunna gå in på.

Om jag gör en protect-workbook och en protect-worksheet med ikryssat att användare bara får markera olåsta celler så blir det problem med länkarna - om man klickar in på en och sedan går tillbaka till exceldokumentet och klickar på någon cell som inte innehåller en länk, så öppnas automatiskt den första länken igen. Därför vill jag gärna att användaren skall kunna markera även låsta celler.

MEN - om man kan markera låsta celler så kan man även kopiera hela arket, inklusive dolda rader, och klistra in i en ny workbook. Eftersom även ganska ovana excelanvändare vet att det går, så är det otänkbart.

Finns det någon lösning som gör att dolda rader inte kan markeras, över huvud taget? Är den lösningen i så fall hyfsat säker för någon som har rätt så bra koll på excel, men kanske inte kör med program för att bryta ett lösenord eller liknande?

johan
0

För det första så är det inte så bra idé att ha känslig information dold i ett Excel-dokument eftersom det sällan brukar vara så svårt att komma åt den även om det har lösenord. Isf måste man komma ihåg att ändra typen av kryptering till något bra, typ SHA1, men då är det inte kompatibelt med äldre versioner av Excel längre.

Fungerar det inte att du låser upp cellerna med länkar innan du skyddar bladet? Det gör du genom att markera cellerna och går till Format, Celler, Skydd och kryssar ur "Skydd". Därefter skyddar du bladet.

En annan variant kanske kan vara att då lägger de dolda cellerna långt bort så att man inte av misstag kopierar med dom kolumnerna eller raderna när man markerar. Det är ju ganska sällan som man markerar precis allt i hela bladet.

Men som sagt. Är det verkligen känslig data skulle jag nog ha två versioner av boken. En med känslig data och en "tittversion" utan känslig data.

Mvh // Johan

Madde80
0

Tack för svar. Det är precis som du säger i sista meningen vi har nu, vilket ju fungerar, men är lite tradigt för de som har detta som arbetsdokument, och sedan skall visa upp sina slutsatser för "skaran". Fast jag skall höra med dem om de kan tänka sig det extra arbetet till förmån för att skydda informationen, då jag när jag letat ute på nätet faktiskt inte har hittat några helt säkra lösningar. Vill man komma in i ett excel-dokuments innersta, så gör man det…

Så vill de vara säkra på att informationen inte kommer ut, så är det bara borttagning av raderna som gäller.

Jag funderar nu på om jag skall låsa upp alla celler som inte innehåller rubriker eller är gömda, för att man skall slippa problemet med länkar som öppnas när man klickar på ett låst område i dokumentet. På så sätt kanske gemene användare inte bryr sig om de dolda raderna, och fortfarande kan kopiera vissa värden till egna arbetsdokument. Eftersom ingen av dessa användare kan ändra på dokumentet i SharePointen där det ligger så kanske det skulle fungera som alternativ.

johan
0

Du kan nog spela in ett makro som gör själva jobbet med med att spara om arbetsboken till läs-formatet.

I princip borde det väl vara att:

1. Markera alla celler
  2. Gå till Redigera, Gå till, Special, Endast synliga celler.
  3. Kopiera
  4. Skapa ny arbetsbok
  5. Redigera, Klistra in special, Värden och formatering

Eller om du har någon som kan lite programmering kan man säkert göra en snyggare lösning också.

mitt jobb för vi rätt mycket sådana här typer av anpassningar för att förenkla vardagen lite. Det behöver inte kosta speciellt mycket, men kan spara en hel del tid om det är något man gör ofta. Hör gärna av dig om det kan vara intressant eller om du vill veta mer.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Om du behöver ha den känsliga informationen i din arbetsbok men också vill kunna dela den offentliga delen, kan du kanske länka in den känliga informationen från ett annat blad, så att den inte finns där rent fysiskt. Då får den som kopierar bara dina interna länkar och dom lär ju inte gå någonstans i hans dator.

Du kan fortfarande arbeta med arbetsboken så länge den ligger i samma dator, för då finns ju den länkade informationen. När du kopierar ut det till cd eller flashminne kommer inte den länkade informationen att finnas med. 

Bara om någon kopierar det ifrån din dator kommer då den känsliga informationen att finnas med.

Om den däremot öppnas fron din dator i nätverket kommer länkarna att funka.

johan
0

#4: Du har inte helt rätt här. Excel cachar den senast sparade information i arbetsboken, så man kommer visst ha tillgång till informationen, men man kommer inte kunna uppdatera den.

Användaren kommer få frågan om man vill uppdatera länkar till externa arbetsböcker. Om man väljer att inte uppdatera länkarna får man det senast sparade.

För externa dataanslutning, t ex via MS Query, så har man valet om man vill cacha det i arbetsboken eller ej, men jag tror inte man kan det för vanliga länkar.

Mvh // Johan

Madde80
0

#3 Tack, det var ingen dum idé att göra ett macro för den proceduren! Jag skall göra ett par förslag som de kan grunna på, ett utan och ett med macro, så får vi se vad de tycker.

#4 Tack, men jag tror att de vill kunna ändra i den information som är känslig direkt i dokumentet, så det känns inte riktigt som lösningen för mig.

Kaj
0

Din lösning är nog Information Rights Management som är ett tillägg till office produkterna. Där kan du styra exakt vad användare får göra med ett Office dokument. Du kan t ex begräsna vad som får skrivas ut, vad som får kopieras i dokumentet (typ ctrl+V), vad som får sändas vidare med e-post, vilka delar som får ändras osv.

Detta är egentligen tänkt som en företagsprodukt där man har en egen certifikatserver mot dit användare verifieras till vad de får göra i dokumenten. Men Microsoft har en gratis variant som gör att du placerar ditt certifikat på en server hos dem. I ditt dokument (excel fil) anger du sedan de e-postadresser som skall verifieras mot dokumentet och vilka specifika behörigheter respektive användare skall ha. När användarna sedan öppnar ditt dokument (oavsett var de är på internet eller lokalt) så måste de ange sin e-postadress för att verifieras mot MS certifikat server och då slår behörigheterna in för dem.

Denna produkt är inbyggd i Office 2007 men finns som tillägg till tidigare versioner av Office.

Gå in i Excel och välj Hjälp och sök efter Inforamtions Righsts Management så får du mer inforamtion om vad du kan göra och hur du fåt tillgång till funktionen

Madde80
0

#7 Det var intressant, tack så mycket, skall kolla upp det!