Snabbåtkomst i Office Enterprise
Hej på er.
Jag har precis installerat Office Enterprise och håller på att bli fullständigt galen på denna förbannade snabbåtkomst när jag klickar på det som borde vara "Arkiv", "Redigera", "Visa" etc…
Jag vill ha tillbaka de klassiska rullgardinsmenyerna!
Går det att få till eller ska jag behöva installera gamla Office-paketet?

Det går inte att få tillbaka de klassiska menyerna. Det är lite förvirrande i början, men när man valt sig så inser man att det nya är mycket bättre!
Ett tips är att använda de interaktiva guiderna som Microsoft gjort. Där ser du Word 2003 och klickar dig fram till ditt val, sedan ser du hur man gör samma sak i Word 2007. Det finns liknande guider för PowerPoint och Excel också.
Det finns även plugins som nästan gör att man får tillbaka gamla gränssnittet.
Mvh // Johan

Personligen tycker jag att Office 2007 är helt överlägset. Det tar lite tid att vänja sig och lära sig var de nya menyerna finns och hur man kommer åt de olika funktionerna. Men när man väl tagit sig över denna inlärningstid (vilket är någon dag eller två) vill man absolut inte gå tillbaka till det gamala gränssnittet.
Ju mer man kan om Office 2003, desto knepigare är det att komma in i Office 2007. Vissa saker sitter liksom i ryggmärgen.
Jag tänker fortfarande Tools, Options för att gå till inställningarna.
Största missen med gränssnittet är Office-knappen. Det är väldigt många som inte fattar att det är en knapp. Det var nästan bättre i beta 1 där den hette "File" istället. Det var dessutom mer logiskt eftersom den har med allt som har med själva filen att göra, medan flikarna har med sådant som har med innehållet att göra.
Mvh // Johan

Hehe ja där ser man.
Tack för svaren. :)
Jag trodde inte att jag var en bakåtsträvare men om sanningen
ska fram så tror jag att jag installerar det gamla igen.
Jag börjar väl bli gammal.

Kan vara en bra idé att lära sig hanteringen med flikar i Office 2007 i stället för menyerna från de gamla office versionerna. Microsoft kommer att gå över till flikhanteringen och det nya gränssnittet för de flesta av sina program. Man har t ex flyttat över den dam som var ansvarig för gränssnittet i Office 2007 till utvecklarteamet för Internet Explorer 8 där flikarna kommer att introduceras även för webläsaren