Köra Ubuntu från USB-minne
Hur gör man om man vill testa att köra Ubuntu från ett USB-minne, men inte vill köra det virtuellt i t ex Virtual PC eller VM Ware? Jag vill alltså köra det "på riktigt", men slippa installera dual boots etc.
Mvh // Johan
Du kan titta på pendrivelinux.com, ett bra ställe att börja är:
http://www.pendrivelinux.com/2007/01/25/usb-x-ubuntu-610/
Där finns länkar på många av varianterna. I grunden gör man ganska lika oavsett vilken distro man har, när man har installerat en kan man också installera en annan.

En frän grej som du kan testa om du vill är Wubi, det är ett vanligt installationsprogram som installerar ubuntu innuti windows.
Sen e det bara att ta bort i Lägg till/ta bort program när man e nöjd.
Kanske skulle tillägga att enda fördelen jag ser med att ha det på en pendrive är att man kan ha den med sig så lätt. Annars tycker jag att det är bättre att lägge det på en liten USB-hårddisk i plånboksformat, det går fortare än från alla minnesstickor som jag har provat. Det är annars enklare om man behöver använda någon annans dator att köra med det system som sitter i den och spara på en minnessticka.
För om jag ska vara riktigt ärlig så ser jag inga större skillnader på hur det är att arbeta med olika operativsystem. De större skillnaderna ligger i säkerhet, filsystem, öppenhet och frihet att bygga vidare på vad andra har gjort. Det handlar väl mer om ideologi att jag föredrar öppna och fria system, men samtidigt tycker jag att det är kul att de öppna systemen nu ligger i framkant av utvecklingen. De flesta av nyheterna som har släppts i Microsofts system på senare tid är hämtade idémässigt från olika varianter av Posixsystem, på samma sätt som de ständigt kopierade sådant som var bra i Amiga och Mac, men oftast klantigt.
Det är väl inte heller någon hemlighet att jag ogillar den aktuella licenspolicyn. Jag har ett antal OEM-licenser för 98 och XP, men när jag var tvungen att byta moderkort på den enda datorn jag hade med XP så är den plötsligt inte längre "äkta" enligt Microsoft. Nu har jag ju Windows 2000 också, så det är inget problem annat än att jag inte kan köra Internet Explorer version 7 i den (det går att köra den i Linux och wine är enligt Microsofts automatiska kontrollprogram "äkta" Windows).
Så förlåt miig om jag har missat något och alltför lätt förbiser "fördelarna" med det nya. Tids nog börjar väl 64 bitars dubbelkärneprocessorer dyka upp i soprummen också :-)
(med Vista i)