Ominstallerad dator :)
Äntligen tog jag mig i kragen och installerade om min dator. Jisses vilken skillnad det blir i generell hastoghet och starttid i synnerhet. Det är så befriande. Typ som att frosta av frysen eller rensa avloppet. Skittrist att ta tag i, men skönt när det är klart.
Nu gäller det bara att ha disciplin nog att inte installera massa skit som gör den långsam igen.
Den här gången (har man hört det förut?) blir det bara program som jag verkligen behöver varje dag. Övriga program som hamna i en virtuell maskin istället.
// Johan
Mvh // Johan
..och så tänker jag skriva ner i någon slags logg vad jag installerar och när.
Eller det löftet har du aldrig gett dig själv? Det har jag!
Jag kör i två partitioner. Alla program jag installerar installerar jag i D. På så vis avinstallerar jag inte något från windows eget.
Hmm jag kör min laptop i 4 partitioner och servern har 2 diskar uppdelade på 3 var och i sambons laptop kör vi 2 partitioner. Jag har mycket bilder jag inte vill bli av med därför har jag en massa säkerhetskopior på diverse diskar…
Jag har en 20Gb disk till operativsystemet och 3 större diskar för program, musik, bilder, spel och annat smått och gott.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
En sanning och en lögn…
Sanning: Man glömmer alltid att spara undan något innan en ominstallation oavsett hur många gånger man än försäkrat sig om att man fått med allt.
Lögn: Denna gången ska jag verkligen ha struktur på hur jag sparar mina filer så att det blir rent och snyggt i utforskaren, så att jag hittar det jag letar efter lätt och så att det blir lättare att få med sig allt jag vill spara vid nästa ominstallation.
AMEN
AMEN! :)
Mvh // Johan

Får man fråga en sak i denna tråd?
Om man ska ominstallera datorn, finns det risk för att filer försvinner eller är det helt säkert att de försvinner så att man måste spara på en extern hårddisk el. likn.?
Jäpp Anna Freds, när man installerar om från grunden tar man bort allt som fanns där innan, så man ska backa upp allt man har innan man gör det.
Det är ett relativt enkelt sätt att börja om från början och veta att man inte har en massa skräp som gör att datorn går slött eller något ännu värre. Men det tar naturligtvis en stund att göra. Man ska se till att man har installationsskivor till alla program som man ska ha in och att man har en ordentlig backupp på allt som man vill spara. Sedan installerar man bara det man ska ha.
Att bara installera om ett eller annat program eller Windosw utan att rensa burken ska inte ta bort dina filer, men det ska man inte göra utan att ha en backupp - strängt taget ska man alltid se till att ha backupp på allting man vill ha kvar, eftersom hårddisken en dag kommer att säga upp sig, men jag vet ju inte vilken dag.
så… se till att du har en backupp som funkar, gärna tre, och sedan kan du leka hur mycket du vill med datorn.