Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2968 ggr
Trazzel
2007-12-22 22:15
0

Norton 360

Hejsan!

Jag har köpt Norton 360 via nätet, och lyckats installera det, tror jag. Jag bor i Finland, så jag beställde från finland, ny till problemet, allt står på finska och jag kan ingen finska. Jag är inflyttad. Så är det nån som vet hur jag ska leta  mig fram i Norton programmet för att få det på engelska eller svenska. För nu fattar jag ingenting av det, utom att min dator är så skyddad, att jag knappt kom in på hotmailen.

Så är det nån som kan hjälpa mig, jag håller på att bli galen.

Kram

Arnedanc
2007-12-23 16:56
0

Hej!

Jag tror du bör avinstallera Norton 360, sen tar du kontakt med Norton i Finland via email och förklarar problemet och frågar om du kan få byta till en version på svenska.

Trazzel
2007-12-23 17:41
0

#1 Tack, du har nog rätt. De har kundsupport chatt måndag till fredag, så då måste jag försöka passa på. Har inte lyckats hitta nån email adress till dem. De kanske vill att man chattar istället. Men tror jag har på Norton på finska så länge, så jag är skyddad. Har ju ändå köpt det. Vet inte vad de tycker om det! Och nu är det jul och allt så nu lär det inte gå att få tag på nån på ett tag.

Tack för svaret :-)

Hjortronsylt
2007-12-23 17:59
0

Svenska kundservice på Norton är trevliga och bra, prata med dom (ring, maila inte det kan ta tid att få svar). 

Men om jag var du så skulle jag inte använda Norton 360 alls och helt be att få pengarna tillbaka (man har 30 dagars ångerrätt hos Norton), men det är bara min personliga erfarenhet av just Norton 360. Norton Internet Security funkade betydligt bättre, men kanske har dom fixat alla buggar på 360 som gjorde att datorn frös, hackade, stannade och stängde ner webbfönster…. Började använda PANDA IS 2008 istället - inte ett enda problem efter det.

Trazzel
2007-12-24 05:44
0

#3 Så ni tycker att jag ska avinstallera Norton 360?? Att det kan bli problem med att få pengarna tillbaka om jag använder det??

Vad har ni annars för tips på skydd för datorn??

God Jul på er allaGlad

Ijin
2007-12-24 22:33
0

Nja, alltså, du kan alltid installera det igen! Du har ju CD-keyn..

Hjortronsylt
2007-12-25 17:55
0

Det beror på hur länge sedan det är du köpte programmet. Enligt den här länken kan du se att du har 60 dagars full returrätt om du inte är nöjd.  Jag reklamerade direkt och fick alla pengar tillbaka.

Har tidigare haft Norton Internet Security i alla år men nu, efter att ha använt nya Panda IS så blir det ALDRIG mer Norton.  Norton sitter dessutom fast som klister i datorn med miljoner underfiler och annat, som man nästan inte får bort.

Tips! Använd bara inte Nortons egen länk för "säker borttagning av Norton" före du har gjort en Systemåterställningspunkt. Ingenting fungerade i datorn som det skulle efter jag försökt ta bort Norton 360, för mej i alla fall, så tur jag gjorde en back-up före!

Kaj
2007-12-30 16:53
0

Jag skulle nog inte köra Norton 360. Den tar mycket plats och tar mycket resurser av din daor. Kostar dessutom runt 700 spänn om jag inte missminner mig.

Ett program som alltid ligger i top är NOD32 (Här är NOD32 svenska hemsida). Den har visserligen ingen personlig brandvägg men det finns en version av NOD32 som har det och heter ESET Smart Security där både brandvägg och virus skydd ingår. Den hittar du på NOD32s amerikanska sida. Du kan alltid prata med den svenska supporten när den kommer att finnas i en svensk version ifall du inte vill ha den engelska

PÅ AV comparatives kan du se jämförelser mellan olika virusprogram och där kan du se att det är en väldig skillnad i hur många hot och intrång som NOD32 upptäcker i jämförelse med Norton 360. Gå till deras hemsida och klicka på länken Comparatives till vänster och jämför månad för månad om du vill.

Hjortronsylt
2007-12-30 18:39
0

Håller med Kaj!  Dock så kostar det skjortan att använda NOD32 för om jag inte misstar mig helt så gäller licensen bara för en dator. Blir väldigt dyrt om man har fler m.a.o.  

Bra jämförelse-länk, men Panda syntes inte med. Undra varför?!

Kaj
2008-01-04 14:19
0

#8, Desamma gäller nog de flesta produkterna. Man köper en licens och sedan är det ditt samvete om du installerar dem på fler datorer eller ej.

Att Panda inte är med vet jag inte men de har ju inte alla produkter utan har bara valt ut de vanligaste. Möjligen håller Panda inte tillräckligt hög kvalitet eller så är det inte lika väl spritt som produkt som de andra som jämförs. Märk att jämförelsen är gjord på en amerikans sajt så i USA kanske den inte är så vanlig - vad vet jag.

Trazzel
2008-01-04 19:45
0

Nån som vet något om virusprogrammet Avast?? Hört att det ska vara rätt bra. Men har inte en aning.

Staffan
2008-01-04 19:51
0

Jag fick en rekommendation här på sajten att köra NOD32 och har inte ångrat det en sekund.

Här en länk till den diskussionen.

// Staffan

Zpookey
2008-01-05 03:40
0

Panda finns inte med varken där eller på virusbulletin.com eftersom att det är ett av de sämsta antivirusprogrammen på marknaden. Den är bra på att hitta zoo-virus (filer som tidningar använder för att testa antivirusprogram…filer som har signaturen av ett virus men som inte ställer till skada)

Vet inte hur många datorer vi fått in med Panda där hela datorn varit nedlusad med virus och panda har inte varnat…men grafiskt är det ju jäääättefint…sen tar panda typ 125MB av ramminnet också…datorn går på knäna.

Nod32 kan du officiellt installera på en dator ja….och du kan officiellt bara använda ditt användarnamn och lösenord på en dator……hur verkligheten är där tänker jag inte berätta…ni får testa själva ;)

NOD32 kollar IPadress från var uppdateringarna hämtas….och eftersom att de flesta bara har en publik IP så kan man installera det på fler datorer inom samma router….det är inte förrän det kommer en massa förfrågningar från flera olika IP-adresser som det kan krisa.

[Henke29]
2008-01-05 15:32
0

Hur är de me F-Secure ja tycker de funkar bar men skulle vilja ha ett utalande om det om de är bra Virus och brandvägg,,
Köpte nämlingen det nu då mitt gick ut för några veckor sen..

Zpookey
2008-01-05 15:38
0

F-secure toppar inte heller listan direkt.

http://www.idg.se/2.1085/1.137649

Kolla gärna testet (pdf) där ser ni de flesta utom Panda (Panda vågar inte ställa upp här heller eftersom att de inte håller måttet)

Testet gick ut på att de testade med nya virus som kom under perioden 5-31 augusti och där antivirusprogrammen bara hade uppdateringar fram till den 5 augusti. F-secure lyckades bara att hitta 18% av dessa nya virus, AVG hittade bara 23%, NOD32 hittade hela 71% och den som hittade flest var AVIRA. Men avira faller på bland annat att de har alldeles för många "false positives" dvs att den varnar för saker som inte är ett hot.
NOD32 hittade under testet också 96% av alla nya maskar, 70% av alla nya bakdörrar, 65%av alla nya trojaner samt 100% av alla nya macrovirus.
Det som man ska tänka på i detta testet är alltså att inget antivirusprogram hade någon uppdatering nyare än 5:e augusti och virusen som testades var de nya som spreds mellan den 5:e och 31:e augusti.
NOD32 och Kaspersky var de enda som fick Advanced+ certifieringen i detta testet.

Inget antivirusprogram är 100% säkert om de inte uppdateras men med tanke på att det under 5:e - 31:e augusti 2007 släpptes 25036 nya hot så kanske man förstår vikten av att uppdatera sitt antivirusprogram.

korseett
2008-03-02 09:24
0

mitt norton 360 fungerar alldeles utmärkt och datorn har tom blivit bättre än innan. Inga konstiga saker händer med den heller längre.

[PeterWem]
2008-03-02 09:42
0

De flesta msn-virus detekteras inte av antivirus då de fortfarande är relativt nyskapade, se tråden Trojan och net- worm, där personen i fråga har scannat med både antivirus och antispyware. Att du inte märker något är aldrig någon garanti. Spionprogram ska inte märkas. Jag förespråkar No Script vid webbsurfande, som kan liknas som en kondom för ditt surfande, och att scanna med hijackthis litet då och då för att se om där har tillkommit nya okända processer i datorn.