Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1623 ggr
Natali
0

Oönskad delad uppkoppling?

Jag undrar omnågon här kanske kan hjälpa mej. I ett försök för, ja det är nog 6 månader sedan, försökte jag få min mammas laptop att kunna ansluta till vårat nät, via min dator. Då hennes dator inte kan anluta sig till vårat trådlösa nätvärk (tror vi har för nytt modem). Men nu ligger en sån anslutning kvar på min dator. Det konstiga är att den bara tillåter msn och utorren att kopllas genom denna dator. Om jag går in o ser på inställningarna på anslutningen.

Jag kan inte ta bort den. Jag kan bara avmarkera msn och utorrent. Fast de komme rupp på listan igen. Jag kan inte inaktivera den när den är aktiv, om jag inte inaktiverar min trådlösa uppkoppling först. Sen blir den inaktiv. Men jag kan inte hitta något sätt att kunna ta bort den. Och lite när som helst så kopplas den upp igen, utan att jag säger til om det. Sist hade den varit aktiv i 4 dagar, och skickat och tagit emot massor med data.

Någon som kan hjälpa?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

[cocuyo]
0

Natali, det är inte alldeles klart vad som händer, men jag misstänker att det är brandväggsinställningarna i din router som behöver ställas in rätt.

När man har ett trådlöst nätverk kan vem som helst koppla upp sig om man inte har gjort inställningar så att det bara går att komma in med de datorer som man själv använder. Dessutom måste man sätta ett (säkert) lösenord för administratörsåtkomst på routern, och helst hindra åtkomst från Internet.

Du skriver att det ligger på din dator och att mängder av data skickas via torrent. Det skulle betyda att filer lagras på din dator och laddas upp till andra via nätet, något som är möjligt om du inte har skyddat ditt nätverk.

Det du kan göra om du inte förstår hur man ställer in routern är att i första hand ha din dator avstängd när den inte används. Du kan också dra ur kontakten till routern om ingen använder den. Sedan bör du läsa igenom bruksanvisningen, och om du inte förstår den ta hjälp av någon som kan.

Det är lite för kryptiskt hur man måste ställa in den, i synnerhet om det redan finns någon obehörig som använder den. Om någon obehörig har satt ett lösenord så att du inte kan nå inställningarna kan du återställa den med reset-knappen som sitter innanför ett litet hål på routern; då återgår den till fabriksinställningarna och man kan göra inställningar och komma in enligt instruktionsboken.

Alltså; lämna inte datorn på innan brandväggen är ordentligt inställd. Se till att du bara delar ut de mappar som du vill ska kommas åt utifrån, och gör brandväggsinställningarna så att bara rätt datorer kan komma in, och tillåt inte att inställningarna ändras via Internet, och se till att du har ett ordentligt lösenord och lås alla anslutningar i routern till de datorer som du själv har.

Natali
0

Hej

Routern är säkert inställd. Då vi har andra datorer uppkopplade, så dår är det inga bekymmer. Det är alltså bara i min laptop som denna uppkoppling sker. Det är inte så mycket data som skickas, och då vi bor så till så finns det inte så många som skulle ha tillgång till den.

Det är alltså inte någon anna inställning än någonstans i min dator. Jag ser denna gateway bara i mina näteverksuppkopplingar på laptopen. Och den går inte att ta bort, eller något sådant. Om jag inaktiviterar den så är den inaktiv ganska länge. Vet inte när eller varför den "kopplar upp sig" igen.

Natali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bifogar några skärmdumpar.

Natali
0

anslutningen har jag döpt om till delete. egenskaper för den anlutningen

Natali
0

och inställningar

Natali
0

så här blir det när jag försöker ta bort anlutningen.

Natali
0

och så här ser det ut när den är uppkopplad. Det lustiga här är att det står att den varit uppkopplad i 6 dagar. Men jag har haft den inaktiverad. Plus att jag ju inte haft datorn i gång hela tiden. Det funkar inte heller att bara inaktivera den här anlutningen. Utan efter jag tryckt inaktivera på den, så måste jag inaktivera den vanliga trådlösa uppkopplingen, för att den sen skall bli inaktiverad, när jag sen igen aktiverar den vanliga trådlösa uppkopplingen.

Kaj
0

Hur är det om du startar datorn i felsäkert läge utan internetanslutning? kan du inte då heller högerklicka på denna och välja Delete?
Det låter ju lite som om någon process har denna anslutning aktiv och då kan felsäkert läge utan internetansluting kanske hjälpa. Kankse är det skrivardelningen som låser den.