Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 667 ggr
Sara40
0

PC card vs. USB 2.0?

Hej,

Jag "hänger" normalt på ett par andra iFokus siter även om jag är här imellanåt och läser. MEN nu undrar jag vad ni här har för erfarenhet av trådlöst nätverk draftN? Det är så att jag har en Belkin N1 router, men en av våra bärbara datorers nätverkskort är tyvärr inte anpassat till det och jag behöver någon slags tillägg till den datorn för att få det att fungera tillfredställande; antingen i form av ett PC card eller USB 2.0. (Dvs jag har inte lust att också köpa ny router - som även används av andra datorer - utan vill använda den jag har.)

Den aktuella datorn har 3 USB kontakter så det blir inte "trångt" ifall jag väljer den varianten och en PC card plats som aldrig används, så det utrymmet kommer inte heller saknas. Prismässigt skiljer sig produkterna åt med "hela" 20kr. Någon som vet något om vad som annars skiljer dessa produkter åt? Vad skulle ni välja? Tips och råd emottages mycket gärna!

Glad

pentsium
0

jag skulle valt instickskotret

sånna med usb har en tendens att glappa ibland och sticker ut väldigt mycket mer.

johan
0

Jag skulle nog också satsa på instickskortet just för att man inte behöver ta ut det hela tiden.

Logitech har iofs riktigt riktigt små usb-adapters till vissa av sina tangentbord. De sticker bara ut 4-5 mm. Om det finns något liknande för nätverk är det förmodligen ännu bättre eftersom man har fler usb-portar än pc-card-portar.

Mvh // Johan

Kaj
0

Hmm mysko för 802.11n serien skall vara bakåtkompatible med 802.11g serien. Det kan förståss vara så att du har ett 802.11b kort i din äldre bärbara och den versionen kanske inte är kompatibel

Nåväl det man bör tänka på är att skaffa ett instickskort (eller USB) som är av samma märke och standard som din belkin N router. Om du inte köper samma märke och standard kommer det visserligen att fungera men du kommer inte att komma upp i den trådlösa hastigheten av ca 300 mbit/s utan endast i hastighet som 802.11g ger (dvs 108 Mbit/s). Så är det med alla N produkter just nu eftersom standarden inte är spikad ännu så leverantörerna lovar bara högsta prestanda/bandbredd om man använder deras egna produkter ihop.

_RS_
0

USB drar mer cpu och har aningen sämre prestanda. Dessutom så tappar man en del kontakt om man kör mycket på datorn.

PCMCIA har bättre effekt, sitter bättre och fungerar mer stabilt.