Program för att se nätverkstrafik
Jag skulle vilja ha ett program som kan visa vilka program som utnyttjar mest nätverkstrafik, samt vilket protokoll och port som används. Känner du till något sådant?
Mvh // Johan

netstat
---

wireshark
Gäller det för alla användarna i hela nätverket eller är det bara din egen dator du vill ha info om?
Gäller det hela nätverket så kan du inte få ut informationen du vill ha bara genom att installera ett program på din dator.
För att t ex se trafik som går genom switchar och gateways så får du köra syslog om din utrustning stödjer det eller så får du sätta in utrustning typ PacketLogic.
Installerar du ett övervakningsprogram på en dator som aggerar gateway så kan du bara övervaka trafiken som går igenom gatewayen men inte trafiken som går från en klient till en annan inom nätverket.
Först måste man gå igenom vilken utrustning man har i sitt nätverk…först därefter kan man komma fram till vad det finns för lösningar för kontroll av trafik.
Men som sagt…vill du se vilken trafik som finns på ditt hela nätverk och inte bara din egen dator så räcker det inte med att installera ett program på din dator….om du inte kör "man in the middle" men det är en helt annan lösning och den är väl inte direkt att rekommendera eftersom att det är en "ful-lösning"

zpookey: Man bör ju inte ens nämna dessa saker i forum, faktiskt, om jag får komma med lite kritik. Det finns allt för många "källar-hackers" som gladeligen skulle vilja lära sig detta, men inte ens vetat hur de skall söka reda på hur man gör. Grattis nu har du faktiskt gett dem allt de behöver för att gå vidare ;-)…
Vilket iochförsig kommer att ge mig mer jobb på sikt, så det tackar jag väl för, för egen del…
Tackar för det :P
Nej du…om dessa källarhackers inte ens visste det så är det inte ens källarhackers. T o m script-kiddies vet mer än så.
Jag svarade på en fråga..mer än så är det inte….
Och det kan vara ganska bra att veta att dessa sakerna existerar så att man kan skydda sig mot det.
Det är ju liksom inte så att "om man inte nämner det så existerar det inte"…men det visste du väl redan?
Vad gäller PacketLogic så tror jag inte att en källarhackare vill lägga 100-300.000:- för att kolla nätverk…men som administratör så kan det vara välinvesterade pengar.
Jag tror inte att mitt inlägg kommer att generera dig en enda krona…

Jag tänkte närmast på hur man kan lägga fingret mellan :P
Det hela var ganska skämtsamt menat, faktiskt…
Det finns många knep…och lika många mot-knep ;)

Ja och det är motknepen som är min specialitet, men det krävs ju att man pillat med knepen tidigare ;-)