Uppdatering av dator eller nyköp?
Har en "skrutt" står här.
Den har 1024 i pc400 minnen.
Hur skulle ni göra?
Uppgradera eller köpa ny dator?
Medarbetare på HBT ifokus
Du säger inte vad du ska använda den till och inte heller vad den har för processor eller andra bitar. Inte heller vad du menar med "uppgradera". Uppgradera hårdvara, mjukvara eller vad?
Jag antar med tanke på att det är ganska snabba minnen att det också är en snabb processor, och då duger den alldeles utmärkt till att köra XP och det mesta du kan göra med XP. Jag ser ingen orsak att "gradera upp" om det inte är för något särskilt ändamål. Till exempel köra spel som går bättre med snabbare processor eller bättre grafikkort etc.
"Uppgradering" av operativsystemet? Beror ju på vad du kör nu. Om du har XP kan du inte räkna med att datorn funkar bättre med Vista, det kan till och med bli sämre.
Om du vill ha Vista av något skäl, då behöver du kanske gradera upp minnet till det dubbla för att det ska funka smidigt. Som alltid funkar datorer i regel bäst med operativsystem av samma generation som datorn. Så det är kanske inte optimalt att "gradera upp" om det är operativsystemet som du avser.
Om jag hade en sådan "skrutt" (har jag visserligen, åtminstone två…) så skulle jag inte fundera över uppgradering, utan använda den som den är med ett vettigt operativsystem (har Ubuntu i den ena och XP i den andra). För det som jag gör funkar båda bra, även om Ubuntu faktiskt inte behöver så mycket minne. Om det är någon uppgradering som jag skulle fundera över, vore det att öka minnet till 2GB i windowsburken, eftersom jag använder den till bildbehandling.
Så den enda uppgradering som jag ser som vettig vore att gradera upp minnet, och bara den ena av burkarna jag har kan graderas upp utan att ta bort det befintliga minnet. Jag kommer troligen att göra det om min minnesanvändning slår i taket ofta.

Visst var det en dåligt forumlerad fråga!
Tröttheten tog överhanden där ett tag…
Jag jobbar rätt mycket med bildredigerning och film i datorn.
Så uppdatering eller nyköp är nog nödvändigt.
Det blir lätt väldigt segt…
Kan någon av er som kan mera om minnen och sånt hjälpa mig med vad jag ska köpa?
På kvittot står att det är 1024 pc400 från början.
Datorn är sedan 2006?
Finns det ens minnen att köpa?
Det finns minnen att köpa, men beroende på vilket moderkort du har kan det vara mer eller mindre dyrt att gradera upp minnet.
Om moderkortet har tre eller fyra minnesplatser så kan du gradera upp och behålla minnena som sitter i, men om det bara är två så går det antagligen inte att öka storleken på minnet utan att ta bort de som sitter där.
För bildbehandling kan det löna sig att öka minnesstorleken.
Beroende på moderkort och processor kan det också vara möjligt att öka hastigheten om den inte är optimalt inställd. I många fall ställer moderkortet in en säker hastighet för processorn som inte är den högsta den klarar, och då kan man öka busshastigheten för att få högre fart. Det beror emellertid helt på vad som sitter där, man ser bios setup om processorn går med lägre fart än vad som motsvarar dess prestanda, och där finns i så fall möjligheten att öka farten. Det gäller framför allt kort med Athlon processorer.
När datorn levereras har den nästan alltid två minnesmoduler, så när du har 1024 är det troligen två 512 MB moduler. Om det då bara finns två platser så graderar man upp minnet genom att ta bort båda och sätta dit två nya men större. Om det finns tre platser så är två samma kanal, och en av dem är tom. Då flyttar man över den ena modulen dit och skaffar en till som är lika stor som båda de andra tillsammans och med samma prestanda. Om det är fyra platser så skaffar man två till, och det två nya ska vara lika stora och med samma prestanda, men de kan vara större än de som redan sitter där.
Skälet till att det är två där är att man sätter i parvis minnen för att få bredare minnesbuss, dual channel, som går fortare än single channel som det blir om det sitter minnen av olika storlek i de två kanalerna.
Passa på att ta bort allt damm inne i lådan när du öppnar den, i synnerhet där det behövs fri luftcirkulation.
oavsett antal platser har moderkortet bara stöd för upp till ett visst antal gigabyte, kolla upp det innan du köper på dig minnen.

# 3 Ja det är nog dags att öppna upp burken. Där lär väl vara tonvis med damm..
# 4 Var kan man se detta?
Jag har rotat fram mitt kvitto och det var den sämsta spec. jag sett på länge.
Du letar upp moderkortet på nätet och ser vilka data det har. Kortets namn brukar stå tryckt någonstans på själva kortet. Det är inte alltid särskilt tydligt vad som är kortets namn eller vilken tillverkare det är.
Ofta står namnet mellan ett par av pci-kontakterna.

#6 Tack får kolla upp detta imorgon =)

Nu har jag öppnat burken och dammsugit.
Dammigt var årets underdrift.
Mitt ha begär och jag bestämde oss för ett nyköp
Någon som har några tips vad man ska köpa?
Eller
Du kanske rent av har några varningar vad man inte ska köpa!
Sedan skulle jag också hemskt gärna vilja ha ett tips på ett bra TVkort.
Tackar och niger i förhand

Alltid uppgradera så mycket det går, om inte annat ur miljösynpunkt.

Visst jag är miljö vänlig till tusen ;=)
Ja nu har jag ju tänkt att använda den gamla datorn till scanner och lite andra projekt :=)
Kommer att sälja av den som är ännu äldre i stället ;=)
Men när ett minne på 1024 kostar närmare 4000:- så säger min ekonomi att då kan du lika gärna köpa en ny dator för ca 5500 eller mera..

Vad har du då för dator, om minnet är såååå dyrt. BraveCrazy??
Till min SGI-dator är inte ens ramminnet så dyrt…

Kanske var det ett dåligt val men vad jag kunde se på Dustin så skulle det kosta ca 3500 och jag antog att det var utan moms.
Har du några bra tips på vart man ska handla?
Förhoppningsvis till bättre pris.
Som sagt jag är bra på att använda datorn men att uppdatera och veta vad och vart man ska köpa saker till ev uppdatering är inte min starka sida
På kvittot står att det är 1024 pc400 från början.
Datorn är sedan 2006?
Finns det ens minnen att köpa?

Vad är det för minnestyp du kör då, B&C?
Men tradera är ju alltid ett otroligt bra alternativ till dustin ;-)

Tack för länken!
Är det nu någon av er som med denna info kan hjälpa mig att köpa rätt prylar?
Mainboard : Asus P5GPL-X SE
Chipset : Intel i915GProcessor : Intel Celeron D 341J @ 2933 MHz
Physical Memory : 1024 MB (2 x 512 DDR-SDRAM )
Antar att man ska gå efter denna DDR-SDRAM eller är jag helt ute och cyklar??

DDR-PC400…
2st 1Gb borde du kunna få på tradera för ett par hundra.

Tackar för hjälpen.
Då ska jag bege mig till tradera ett tag nu..

Är detta rätt?
Intropris
Om dom inte kostar mer än så här kan jag lika gärna köpa nya.

Jag sökte på ditt moderkort och det är inte PC400 som passar utan PC2700 och PC3200 (DDR400 är samma som PC3200).
"RAM-teknik som stöds: DDR SDRAM Stöder Ram Integrity Check: Icke ECC Installerat RAM (max): 0 MB / 2 GB (max) RAM-hastighet som stöds: PC2700, PC3200"
Dessutom har du nog bara två minnesplatser. Så de är nog redan fulla. Så antingen kan du köpa en 1GB kapsel och få 1,5 GB eller köpa två och få 2 GB.
I Pcwizard, klicka på ikonen som ser ut som en datorburk och sedan på memoryraden i rutan som kommer upp så kan du se exakt vad du har för minne.

PC2700 är 400MHz-minnen. Om jag inte missminner mig… Det finns väl inte ens moduler som heter PC400 egentligen, så det är väl underförstått hos dem som kallar dem för det, inklusive mig, denna gången.

Nja i så fall så köper jag nog 2 nya minnen och slipper på detta viset byta dator i år ;=)
ca 1000 passar min ekonomi mycket bättre än vad en ny dator skulle göra 
#20 PC2700 ligger på 333 MHz och PC3200 på 400 MHz

oki… som sagt, om jag inte missminde mig…
En stund sedan man pillade med dem.
Svaret får man ju om man slår på google antar jag… med oavsett tog ju moderkortet bägge typerna ;-)