Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1275 ggr
Hjortronsylt
0

Får inte upp locket på bärbara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

egentligen är det här en (desperat) fortsättning på tidigare länk ang. att vi inte får upp locket för dammsugning /gummi-tut-blåsning av fläkten.

Har tagit bort varenda skruv kring fläkten men locket går inte att rubba!

Kan någon vara så snäll och visa mer detaljerat hur vi ska göra, för något har fastnat i fläkten för det fladdrar och brusar enormt från den! Acer kunde inte hjälpa oss, har letat på nätet efter en slags karta eller brukanvisning också.

Gäller en Acer TravelMate 2490.

Oscar
0

Testa att ta bort de intilliggande locken också. Det kan vara att kanten går in under dem.

Niklas
0

Kan det vara så att övriga lock håller fast det du vill ha loss, så att du måste skruva loss dem också?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

#1: :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Hjortronsylt
0

Tack för svar! Locket kring fläkten är separat "utstansat i plasten", skilt från övriga underredet, syns på fotot också.  Testade tidigare att ta bort intilliggande skruvar + dom runt där fläkten sitter, men det rubbade inte fläktluckan ett dugg. Att ta bort alla skruvar vågar jag mej inte på, vet inte vad som rasar ut som jag inte får tillbaka sen….Generad

Zpookey
0

Det brukar bara vara skruvarna till själva locket man vill ta bort som ska tas bort…sen får man ta en liten skrivmejsel eller naglarna för att "bända" upp locket….de brukar nämligen sitta små plasthakar under. Det kan kännas som att den ska gå sönder men det gör den inte.

Hjortronsylt
0

Till slut, efter mycket bändande och skruvande - locket är av.

Inget damm fanns vid fläkten men fläktbladen i sej behöver verkligen dammas av, men dom kommer man inte åt. Dammsugningen hjälpte föga, så fläkten fortsätter att rassla och låta nu.

Måste fläkten bytas helt eller kan man ta loss den på något sätt också och damma (hur?)?

[cocuyo]
0

Du kanske plockar från fel sida för att göra det. Ofta kommer man åt när man har lyft bort tangentbordet. Om fläkten för oväsen bör den bytas, men om den inte går alls är det oftast fel i själva termostatkretsen i datorn. Det finns flera vägar att komma åt det, en del med mjukvara, men om man inte får fram någon ström kan man hämta 5V någon annanstans och mata fläkten. I så fall går den hela tiden, men fläkten drar inte mycket ström, däremot kanske den hörs. Det är bättre om den går hela tiden än om den står stilla…

Niklas
0

Fläktar till stationära datorer brukar vara billiga. Jag vet inte hur det är med bärbara.

Vänliga hälsningar

Niklas

AktieTrader
0

Jag bytte en fläkt till en Acer bärbar på jobbet för några år sedan. Det var riktigt dyrt. Jag minns inte exakt men det var 500-1000kr det kostade.

Hjortronsylt
0

Fick reda på att första steget att fixa fläkten kan vara att uppdatera bios, och det hjälpte för nu går den igång mer sällan och går mkt lugnare i alla fall.

#9   Hm, kikade på fläktar för vår Travelmate och dom priserna låg på ca 95-200 kr.